Indv. isolering af massiv udermur

Gl. hus m. 1½ stens massiv mur ønskes isoleret indefra. Hvis man laver lægteskelet m. afstand til muren, og så isolerer m. 100 rockvool, og lukker af med gipsplader, skal der så dampspærre og hvor skal den ligge, og hvorfor? Det sidste er kærnen i mit spørgsmål.
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Dampspærren skal ligge på den varme side, og max 1/3 inde i isoleringslaget.

Er det stållægter du vil bruge, bruger du træ forringer du isoleringsevnen.
Skrevet af svenliss på 21 aug 2014 08:49
Kan jeg ikke bare undlade dampspærren? Har hørt så meget negativt om hulrum hvor det "koger", fordi der ikke sker en form for ventilation.
Nej. Den fugtige lune luft fra rummet vil ellers trænge igennem isoleringen - ramme den kolde ydermur og danne kondens.


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Indvendig efterisolering af ældre ydermure indebærer stor risiko for fugtproblemer, fx skimmelvækst på den „gamle“, indvendige vægoverflade.
Derfor anbefales så vidt muligt udvendig efterisolering.
Hvis der anvendes isolering indvendigt, skal en række krav til den eksisterende mur være opfyldt – og såvel projektering som arbejdsudførelse skal være fugtteknisk korrekt og udført meget omhyggeligt.
Hvis det i særlige tilfælde er den eneste mulighed, skal det fx sikres, at:
murværket er egnet til indvendig efterisolering,
dampspærren udføres, så den er og forbliver lufttæt

Murværk skal være i god stand, for at der kan efterisoleres indvendigt. Det skal sikres:
at den indvendige side af muren ikke allerede er – eller kan forventes at blive opfugtet af slagregn (som trænger gennem muren) eller opstigende grundfugt,
at den udvendige side af muren ikke har frostsprængninger, nedbrudte fuger, smuldring, saltudfældninger eller afskalling af maling og puds.
Ved tilbageliggende fuger er murværket ofte mere opfugtet, og her anbefales, at fugerne udfyldes.
Murværk uden fugtspærre frarådes efterisoleret.

Hvis der vælges indvendig efterisolering skal den oprindelige væg være omhyggeligt afrenset og rengjort.
Al maling, tapet og klister (samt tilsvarende organisk materiale og tætte lag) skal fjernes, da dette kan hindre vanddampdiffusion og medføre kondensdannelse og skimmelvækst på overfladen af det gamle murværk.
Afrensningsprocessen er ofte meget arbejdskrævende, og der anvendes fx damp til opløsning af gamle tapet- og klisterlag. Eventuel skimmelvækst på væggen skal fjernes, og det skal kontrolleres, om afrensningen har haft den fornødne effekt. Alternativt kan det inderste pudslag fjernes.

Der kan normalt højst anvendes 100 mm isolering – dels på grund af øget risiko for kondens på den gamle vægoverflade (lavere overfladetemperatur), dels fordi isoleringen reducerer boligarealet

Uanset om der opbygges en isoleret træ- eller stålskeletvæg på stedet (med isolering, fugtspærre og beklædning med plader) eller der monteres præfabrikerede elementer, skal der opsættes dampspærre mellem isoleringsmateriale og beklædningsplade. Dampspærren skal være lufttæt tilsluttet tilstødende bygningsdele (gulv, loft, indervægge, vinduer, døre). Bemærk, at utætheder ved loft og gulv kan medføre, at der ved „skorstensvirkning“ strømmer rumluft mellem den eksisterende mur og forsatsvæggen, så der sker fugtophobning på murens overflade. Utætheder mod eksisterende gulv og loft skal tætnes omhyggeligt, fx med fugemasse (folieklæber), butylbånd eller tilsvarende, der er foreneligt med dampspærren.

Erfaringen viser, at der er størst mulighed for at undgå skimmelvækst på den gamle mur, hvis isoleringsmaterialet har fuld kontakt med den gamle mur (uden luftlommer), og der desuden anvendes faste isoleringsplader, som fuldklæbes til underlaget.
Dette forudsætter dog, at væggen er egnet, og at underlaget er så jævnt, at fuldklæbning er mulig.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Tak for disse meget grundige anvisninger. Faktisk har jeg et par ydervægge der er efterisoléret indvendig fra, og uden dampspærre, men står overfor en gl. væg der skal isoleres. Det har fået mig at revurdere måden jeg gør det på - for det skal gøres, men desværre er det ikke muligt udefra.
Tak for inputt til denne tråd.  
Annonce
Ja det er altså en skidt ide med isolering indefra på gammelt murværk. Har set flere eksempler på 70er huse der er blevet isoleret indefra og frostsprængte mursten på facaden som resultat

Murermester Michael Flyger Jørgensen

23804516

Skrevet af nmb1022 på 22 aug 2014 08:19
Ja det er altså en skidt ide med isolering indefra på gammelt murværk. Har set flere eksempler på 70er huse der er blevet isoleret indefra og frostsprængte mursten på facaden som resultat

Tror du skal længere tilbage - mit hus er fra 1977 og der er hulmursisolering - og ingen frostsprængte mursten.

Tror vi skal helt tilbage til da man byggede massive ydermure - hvornår man holdt op med det ved jeg ikke

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Huset denne tråd handler om er fra 1875.
Har også søgt lidt på Google vedr. problematiken, og her fandt jeg bl.a at de 100 mm. isolering jeg har på indv., og uden dampspærre, evt. kan suppleres med yderligere 50 mm., og hvor man så kan montere dampspærre på den eksisterende gipsvæg, inden de sidste 50 mm. opsættes.
Ja det kunne være en løsning. men hvis du sætter ekstra isolering uden på din 100 mm isolering vil din overfladetemperatur på indvendig murværk være for høj og du vil igen have en problematik med en kondens. på overfladen. så det ville alligevel ikke løse det problem. det kan nærmest blive værre.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Respekt for din viden og indsigt - men man bliver lidt frustreret, at et gammelt hus som mit ikke kan isoléres uden at have den højere videnskab med på sidelinien.
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også