sokkel til skur - hvordan?

Hej

 

Jeg skal i gang med at bygge mit nye skur, men jeg mangler lidt inputs hvordan jeg skal gøre det rent praktisk.

Min plan er at støbe et gulv, og det er her de største problemer ligger lige nu, for det har jeg aldrig gjort før J. Men jeg vil gerne have et støbt gulv, for at holde det så frostfrit som muligt, uden nødvendigvis at have en varmekilde derinde (vægge og loft bliver selvfølgelig også isoleret).

Men som jeg er kommet frem til, vedr. at støbe er følgende, ret endelig på min fremgangsmåde, hvis den virker tåbelig:

1)      Grave ud til sokkel og gulv, hvordan gør jeg det rent praktisk, graver jeg først hele skurets areal ned til gulvniveau (altså minus isolering, beton og slidlag) og så graver jeg soklen bagefter, har i nogle gode råd hvordan jeg gør det bedst? (det er med gravemaskine)

2)      Støbe soklen og imens betonen er våd, så lægger jeg lecablokke ned i renden, så de ca. når 20 cm over gulvniveau.

3)      Hvis jeg nu har gravet gulvet ned til umiddelbar fast grund, er det så nødvendigt med et kapillarbrydende lag?(går ud fra at grus/støbemix kan bruges, eller andet måske??), og så stampe dette lag med en pladevibrator.

4)      Lægge isolering i form af 200 mm flamingo, og evt. en fugtspærre dug ovenpå, og dernæst rionet.

5)      Støbe ca. 10 cm beton, og dernæst evt. et 3 cm slidlag

Er overstående metode helt hen i vejret, eller lyder det nogenlunde fornuftigt?

Jeg er som sagt lidt i tvivl om jeg skal i gang med at leje pladevibrator og købe støbemix/grus eller hvad man kalder det, og så lægge det først og stampe det, eller om det er nok kun at grave gulvet ned til fast bund, og så bare ligge 200 mm flamingo ovenpå dette, fugtspærre og 10 cm beton??

Udover det har jeg også et spørgsmål ang. at skuret skal bygges op af huset, d.v.s. 2 af siderne af skuret er husets vægge, og de sidste 2 sider bygger jeg selv op, men skal jeg stadig lave en sokkel på de 2 sider af væggene som udgør huset, altså at jeg laver en sokkel lige op af husets eksisterende sokkel, kan jeg ikke nøjes med kun at lave sokkel for de sidste 2 sider af skuret, og så støbe gulvet, betonen kan jo ikke løbe ud nogen steder, når jeg støber gulv??
Se billede

På forhånd mange tak



17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Har en løsning på et frostfrit skur uden opvarmning.

1)Udgravning
Du starter med at grave ud til gulv (minus - slidlag beton isolering og kapilarlag) dernæst graver du ud til sokkel.
sokkel graves minimum 90 cm ned og til fast bund.
2) Støbning:
Støb sokkel i fundamentet. gør plads til to letklinkeblokke i højden. Næste dag kan du murer dine letklinkeblokke fast.
de har ikke nok ved hæftelse når de lægges direkte på betonen.
3)opbygning af gulv:
Du ligger et kapillarbrydende lag.
(Kapillarbrydende lag er der for af dræne fugt og vand væg fra gulvkonstruktionen.)
Dernæst din isolering og kantisolering. så kan du støbe gulvet. nær gulvet er støbt så kør en havekost hen over så du for et roflet overflade som dit slidlag kan binde fast på. næste dag kan du så støbe dit slidlad. husk at svumme gulvet imens med evt. tynd fliselim så de to betonflader kan binde sammen.
hvis du vil have dit gulv glat. så efter du har pudset det over med et pudsebrædt. så glit det over engang med en spande ske eller glittebrædt.
Vedhæfter lige to tegninger Plan/snit

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

1. Kantisolering - 20 mm polystyren
2. Slidlag 30 mm C 100/400 - 1 Cement 3 Murergrus (Uden ler)
3. Armeret betongulv - 100 mm Rionet placeres 1/3 op i beton - 1 cement 3 Murergrus 2 skærver
4. Gulv isolering - 200 mm polystyren
5. Kapillarlag - kornstørelse minimum 4 mm for at kunne dræne. brug evt. grus større end 4 mm, letklinker eller skærver.
6. Letklinkeblokke 200 mm
7. Bestardmørtel - 1 Cement 2 bakkemørtel 3 murergrus
8. Fundament - frostfri dybte/fast grund - 1 cement 3 Murergrus 2 skærver
9. Sokkelpuds - 15 mm C 100/400 - 1 Cement 3 Murergrus (Uden ler)

Håber det kan bruges

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis du isolerer gulvet får du, uden opvarmningskilde, stadig frost. Hvis du vil undgå frost skal du kun isolere vægge og loft. Det er da i hvert fald min erfaring.
Det kan det bestemt, meget godt beskrevet

1) Så bare lige for en sikkerheds skyld, at jeg har forstået din tegning ret, så støber jeg ikke ny sokkel foran den eksisterende mur, men støber bare gulvet direkte op til?

Kapillarlaget som du beskriver, kan jeg bruge dette: http://www.bygmax.dk/stabilgrus-0-32mm-1000kg.html

Det er lidt pebret, men det er måske bare prisen på sådan noget...

2) Skal jeg leje en pladevibrator til at komprimere kapillarlaget med, eller er det nok bare at lægge det ud, og så banke det med en skovl, og derefter flamingo ovenpå o.s.v.??

Tusse67, mine forældre har et skur med isoleret støbt gulv og isolerede vægge og loft, der kan godt være koldt, men ikke frost, men kommer måske også an på hvor huset ligger i landet (kyst, inde i landet o.s.v.)...
Annonce
1) ja det har du ret i. Når du monterer dit tag til den eksisterende væg behøver du igen sokkel det inde.
Så du støber gulvet op mod den eksisterne fundament, men med kuldebros isolering imellem som beskrevet,

Stabilgrus er ikke drænende det indholder for meget ler.
Brug evt.
http://www.bygmax.dk/leca-nodder-10-20-mm-coated.html vil være en smule billiger,
eller
http://www.bygmax.dk/aertesten-8-16-mm-gul-rod.html.

Du skal komprimere det med pladevibrator altså kører det over en gang. hvor du ligger rionetet oven på dit kapillat og vibrer oven på rionetet og fjerne rionetet igen og ligger din isolering.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Hvis skuret ikke skal opvarmes er det da spild af tid og penge at isolere gulvet. Jordvarmen ligger næsten konstant på 5+ grader under et hus, kun når vi har rigtig hård vinter kan gulvet komme længere ned i temperatur i yder kanterne.
Jeg bor i et gammelt hus hvor beton / cement laget ligger direkte på jorden, her er fodkoldt men aldrig frost.
Et frostfrit rum (Ikke opvarmet rum) inden for bygningsreglementet ligger mellem 5-15 grader. og der nogen bestemte regler for hvor meget u-værdigen skal være i de forskellige konstruktioner. så et gulv uden isolering til dette brug går ikke uden isolering.
Derfor skal der isoleres.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det er jo snart ikke til at bo i landet med alle de love og regler. Og hvad vil de så gøre dem der aldrig har været uden for deres skrive pult, hvis man "glemmer" at isolere og bare støber et gulv.
. så et gulv uden isolering til dette brug går ikke uden isolering.
Derfor skal der isoleres.



Er vi enige om at der naturligt er en 5-7 grader i jorden også om vinteren, hvor frosten ikke kan 
komme direkte til?
Har du prøvet at have en 100 mm isoleringmåtte liggende på vand eller jord i hård frost og se,
hvad der sker neden under?
Hvis du isolerer et gulv i et uopvarmet rum, vil du ikke få glæde af den naturlige jordvarme.
Det vil være 100% spild af gode penge, at isolere et gulv i et uopvarmet lokale, som man
ønsker skal være frostfrit.
Nøjes med at isolere i loft og vægge. Tror man ikke på det, kan man komme her på matrilen og få
syn for sagen.


Med venlig hilsen
ktm

 

Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis