Teoretisk spørgsmål vedr. stive installationskabler

Hej alle

Jeg undrer mig lidt over, at lederne i faste installationskabler skal være 3x én stiv kobberledning, og bløde ledninger består af mange fine kobbertråde.
Spørgsmålet er rent teoretisk, jeg er ikke elektriker, jeg filosoferer bare højt, efter jeg snart har fundet et par "gør det selv" samlinger hist og her i mit nyovertagne hus.

Når man i en fast installation kommer ud for at skulle samle kabler med muffer, hvorfor er det faste kabel så bedre end det bløde? Jeg tænker, hvis man snoer 200 små kobbertråde sammen til én og skruer en muffe godt på, så bliver det da hængende, hvorimod 2 eller 3 helt stive enkelte kobbertråde jo aldrig vil få den samme "sammenhæng" i en samlemuffe.

Jeg undrer mig over hvad der gør et rigtigt 3x1,5 mm2 installationskabel med stive ledere særlig meget bedre (hvis ikke dårligere) end et blødt kabel med mange små tråde viklet sammen? Udover at førstnævnte måske er lidt mere robust?
Hej alle Jeg undrer mig lidt over, at lederne i... Vis hele indlægget
18 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce

Skrevet af Klaus Lundstedt på 19 aug 2014 20:56
Hej.

Jeg har også oplevet at stive tråde i muffer er blevet løse med tiden, og fortinnede ledere kan også give

give efter med tiden og give dårlige forbindelser, evt. udvikle varme med fare for brand.





mvh


Præcis min pointe.
Hvad gør man ved det, for at undgå det? Er det noget med max 2 stk pr muffe og så ellers stramme dem helt overdrevet hårdt sammen?
Selv om der er 5 x 1.5 mm2 stive ledninger, i en muffe kan de da sagtens spændes fast, bare lederne ligger pænt, og man spænder godt til.
En ortenlig muffe, og en skruetrækker der passer, så er man godt på vej...

Er det bløde ledninger, er det bedst at bruge terminalrør.....
Skrevet af je__ns på 19 aug 2014 21:50
Selv om der er 5 x 1.5 mm2 stive ledninger, i en muffe kan de da sagtens spændes fast, bare lederne ligger pænt, og man spænder godt til.
En ordenlig muffe, og en skruetrækker der passer, så er man godt på vej...

Er det bløde ledninger, er det bedst at bruge terminalrør.....
Der kan da sagtens være 5 ledninger i en samlemuffe, men spændes skruen for hårdt kommer man ud over kobberets flydegrænse og tværer kobberet helt ud. Det kan skabe en løs forbindelse.
Til bløde ledninger SKAL der bruges terminalrør.


fase
Den altoverskyggende grund til at det er stive kabler er, at det er billigere - både indkøb og montering.

S.fabrin - Kobber har ingen flydegrænse:-) Der er kun konstruktionsstål som har dette fænomen.

/K

Skrevet af KSC på 19 aug 2014 22:47
Den altoverskyggende grund til at det er stive kabler er, at det er billigere - både indkøb og montering.

S.fabrin - Kobber har ingen flydegrænse:-) Der er kun konstruktionsstål som har dette fænomen.

At det kun er konstruktionsstål, der har en flydegrænse, kan jeg næppe tro.
Jeg har lavet samlinger på massive aluminiumsledere, hvor netop fænomenet at komme ud over flydegrænsen, blev udnyttet ved dornpresning. At flydegrænsen for Cu er betydelig højere end for Al er så en anden sag.


fase
Annonce
Nu handler det heldigvis ikke om tro:-)

Alle metaller har et plastisk og elsatisk område i forbindelse med deformation; det elastiske del er næsten selvforklarende, hvis du deformerer metallet i det elastiske område vil det gå tilbage til oprindelig facon, hvis kraftpåvirkningen stoppes.
Hvis kraftpåvirkningen kommer op i det plastiske område, så er deformationen vedvarende - eks. når du skruer en muffe af og kan se at skruen har præget kobberen.

Flydegrænse er et fænomen som opstår i området i mellem det elastiske og plastiske område - dette fænomen opstår KUN i jern/kulstof baserede metallegeringer.

Men du kan sige det skal over R02 spændingen fremover:-)


Du kan læse heri lidt om aluminiums mekaniske egenskaber - på side 6 kan du læse lidt om det
http://www.forcetechnology.com/NR/rdonlyres/413A888F-7F3F-41D1-905E-AA62A7B4B244/0/aluminiumkontrastal.pdf

Alternativt kan du søge på: stress strain diagrams


/K

Skrevet af KSC på 19 aug 2014 22:47
Den altoverskyggende grund til at det er stive kabler er, at det er billigere - både indkøb og montering.

S.fabrin - Kobber har ingen flydegrænse:-) Der er kun konstruktionsstål som har dette fænomen.

Mage til vrøvl har jeg aldrig hørt !

Du kan tro kobber har en flydegrænse - når vi laver kobberskinner i tavler er flydegrænsen noget af det allervæsentligste når vi fastsætter momenttilspændingen - og den er ikke så høj som på stål/jern. både for strammme tilspændinger ( overskrider kobberets flydegrænse ) og for løse kan brænde tavler af !!


Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej,

Så vis mig et tøjnings diagram (Eng.: stress stran)  over kobber - hvor der tilnærmelsesvis er noget, som kan ligne en flydegrænse.

Når i regner på, hvilket moment en skrue skal spændes med, så er det for at sikre sig, at der sker en plastisk deformation - men dette har absolut intet at gøre med flydegrænser.


/K

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis