Teoretisk spørgsmål vedr. stive installationskabler

Hej alle

Jeg undrer mig lidt over, at lederne i faste installationskabler skal være 3x én stiv kobberledning, og bløde ledninger består af mange fine kobbertråde.
Spørgsmålet er rent teoretisk, jeg er ikke elektriker, jeg filosoferer bare højt, efter jeg snart har fundet et par "gør det selv" samlinger hist og her i mit nyovertagne hus.

Når man i en fast installation kommer ud for at skulle samle kabler med muffer, hvorfor er det faste kabel så bedre end det bløde? Jeg tænker, hvis man snoer 200 små kobbertråde sammen til én og skruer en muffe godt på, så bliver det da hængende, hvorimod 2 eller 3 helt stive enkelte kobbertråde jo aldrig vil få den samme "sammenhæng" i en samlemuffe.

Jeg undrer mig over hvad der gør et rigtigt 3x1,5 mm2 installationskabel med stive ledere særlig meget bedre (hvis ikke dårligere) end et blødt kabel med mange små tråde viklet sammen? Udover at førstnævnte måske er lidt mere robust?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kun de små og tynde kabler 1.5  2.5 og 4 ¤ som er enkelt trådede alle kabler opefter er flertrådede , det er nemmere at arbejde med enkelt tråde kabler, lettere at montere i muffer og så er de meget billige at fremstille..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Som jeg forstår dit svar, er faste installationskabler (min. 1,5 mm2) altid enkelttrådede. Og du siger at det er fordi det er let at arbejde med og billigere at fremstille.

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor Sikkerhedsstyrelsen skulle bruge dette som argument for lovgivningen.
I mine øjne er der en potentiel større risko ved muffesamlinger med enkelttrådede ledere, fordi 3 stive ledninger i en muffe aldrig vil få samme sammenhæng som flertrådede der er snoet godt sammen..?

Altså, ret mig hvis jeg tager fejl, jeg tænker bare højt?
Skrevet af KongKurs på 18 aug 2014 22:36