Teoretisk spørgsmål vedr. stive installationskabler

Hej alle

Jeg undrer mig lidt over, at lederne i faste installationskabler skal være 3x én stiv kobberledning, og bløde ledninger består af mange fine kobbertråde.
Spørgsmålet er rent teoretisk, jeg er ikke elektriker, jeg filosoferer bare højt, efter jeg snart har fundet et par "gør det selv" samlinger hist og her i mit nyovertagne hus.

Når man i en fast installation kommer ud for at skulle samle kabler med muffer, hvorfor er det faste kabel så bedre end det bløde? Jeg tænker, hvis man snoer 200 små kobbertråde sammen til én og skruer en muffe godt på, så bliver det da hængende, hvorimod 2 eller 3 helt stive enkelte kobbertråde jo aldrig vil få den samme "sammenhæng" i en samlemuffe.

Jeg undrer mig over hvad der gør et rigtigt 3x1,5 mm2 installationskabel med stive ledere særlig meget bedre (hvis ikke dårligere) end et blødt kabel med mange små tråde viklet sammen? Udover at førstnævnte måske er lidt mere robust?
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det er kun de små og tynde kabler 1.5  2.5 og 4 ¤ som er enkelt trådede alle kabler opefter er flertrådede , det er nemmere at arbejde med enkelt tråde kabler, lettere at montere i muffer og så er de meget billige at fremstille..........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Som jeg forstår dit svar, er faste installationskabler (min. 1,5 mm2) altid enkelttrådede. Og du siger at det er fordi det er let at arbejde med og billigere at fremstille.

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor Sikkerhedsstyrelsen skulle bruge dette som argument for lovgivningen.
I mine øjne er der en potentiel større risko ved muffesamlinger med enkelttrådede ledere, fordi 3 stive ledninger i en muffe aldrig vil få samme sammenhæng som flertrådede der er snoet godt sammen..?

Altså, ret mig hvis jeg tager fejl, jeg tænker bare højt?
Skrevet af KongKurs på 18 aug 2014 22:36
Som jeg forstår dit svar, er faste installationskabler (min. 1,5 mm2) altid enkelttrådede. Og du siger at det er fordi det er let at arbejde med og billigere at fremstille.

Jeg kan dog ikke forstå hvorfor Sikkerhedsstyrelsen skulle bruge dette som argument for lovgivningen.
I mine øjne er der en potentiel større risko ved muffesamlinger med enkelttrådede ledere, fordi 3 stive ledninger i en muffe aldrig vil få samme sammenhæng som flertrådede der er snoet godt sammen..?

Altså, ret mig hvis jeg tager fejl, jeg tænker bare højt?
Du har ikke ret i din i din påstand. Stive ledere kan sagtens samles i en muffe. Flertrådede ledere skal i dag forsynes med tyller, som presses fast på den flertrådede leder. Førhen fortinnede man lederne, så de mange tråde hang sammen, men fordi trykket fra en skrue i en muffe kunne få materialet til at flyde og derved skabe en løs forbindelse, blev denne metode afløst af metoden med at forsyne lederne med en tylle.


fase
Efter hvad jeg har set, så knokler elektrikeren skruen i samlemuffen i, for at sikre den sidder rigtig godt fast. Og jeg mener virkelig knokler den i. Gør man det med flertrådede, vil jeg mene man kan skære/presse trådene itu.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Skrevet af christiannielsen på 19 aug 2014 07:38
Efter hvad jeg har set, så knokler elektrikeren skruen i samlemuffen i, for at sikre den sidder rigtig godt fast. Og jeg mener virkelig knokler den i. Gør man det med flertrådede, vil jeg mene man kan skære/presse trådene itu.
     Når du siger at elektrikeren knokler skruen i, er det jo nok fordi han altid knokler skruerne i. Måske fordi han vil sikre sig at ledningerne sidder fast rent mekanisk. Hvis man gør det med flertrådede ledninger, gør han det jo nok af samme grund. Om ledningerne bliver skåret over er en mulighed, men i dag skal mangekorede ledninger forsynes med ledningstyller, så det bliver tyllen, der optager trykket fra skruen


fase
Annonce
Tak for afkræftelsen, jeg har bare oplevet at skruer i muffer med tiden er blevet løse, hvorefter man ved let ryk i ledningen kan splitte samlingen ad.

Det må være den slags der kaldes potentielle brandfælder ! :-O
Hvis man skal samle flere stive ledninger som ikke har samme kvadrat fx.  1.5 og 2.5¤  kan det give problemer , her skal man bruge dobbelte samlemuffer , og en god elektriker tester om ledningerne sidder fast i muffen ved et trække let i hver ledning med en spidstang......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Og så er enkelt-tråden vel også bedre til at overføre en høj strømstyrke end mange mindre tråde
Skrevet af henrikh29 på 19 aug 2014 19:04
Og så er enkelt-tråden vel også bedre til at overføre en høj strømstyrke end mange mindre tråde
Det korte svar er NEJ.

fase
Hej.
Jeg har også oplevet at stive tråde i muffer er blevet løse med tiden, og fortinnede ledere kan også give
give efter med tiden og give dårlige forbindelser, evt. udvikle varme med fare for brand.


mvh

 varmetossen

Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis