Indbygningsspots og ventilator på badeværelse

Hej LDS

Jeg skal til at sætte et nedsænket loft op på mit badeværelse, således at jeg kan få ventilation op også. Planen er at sætte indbygningsspots og ventilator op, og forbinde det hele til de ledninger der er i loftet. Den gamle lampe som skal pilles ned, er således forbundet til fase og nul som stikker ca. 10cm ud af loftet. Jeg har fundet både blæser, og spots med IP20-mærkning, men må jeg selv sætte begge dele op? Hvis ja, hvordan skal det hele så samles over loftet? Her tænker jeg på om det skal samles med samlemuffer, eller om der findes andre muligheder?

Mvh. NikolajBo
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Samlingerne skal være tilgængelige nedefra, dvs. de må ikke ligge skjult i hulrummet.
Hvor højt får du til loftet?
Er dine spots en samlet pakke med transformator, eller er det enkelt spots?
Tilgængelige nedefra? I mit hoved tolkes det som om at ledningerne skal trækkes synligt under loftet? Hvordan opnår man ellers dette? Der bliver ca. 235cm til færdigt loft. Mht. spots, så er det en samlet LED 3-pak fra Nordlux Triton-serien. Jeg har ikke købt dem endnu, så jeg ved ikke om der er transformator med. http://www.bauhaus.dk/el-belysning/indendors-belysning/indbygningsspots-inde/indbyg-spot-triton-nordlux.html
Du kan evt. trække nogle nye og længere ledninger igennem, for at undgå samlinger. Brug da spot eller ventilator til at sløjfe igennem.

Vær også opmærksom på, at hvis din ventilator eller spots har en forbindelse til jord, så skal det føres frem.
Mvh.,
Chr.
De pågældende spots er med gu10 fatning, dvs. 230V. Så til dit spørgsmål om du selv må sætte dem op som en fast installation er svaret nej.
De spots du henviser til skal tilsluttes direkte til 220v. hvor du forbinder
 ledningerne i serie. Ledningerne trækkes over loftet og serieforbindes i gennem de huller
du skærer ud til spottene. Så kan du komme til nedefra på den måde, Men du skal have
en dåse i loftet til at samle el i. 
Jeg satte en serie op på 6 spots, og trak ledninger i rør, satte dem op. tilsluttede en
alm. stikkontakt, og de virkede. Så monterede jeg ventilator, trak rør til denne
 ringede efter elektrikker. som monterede loftdåsen og diverse ledninger.

susanne Mertz

Ph.d. = pensionist hele dagen 


Tak for svarene. Jeg tror jeg hiver fat i en elektriker så jeg er sikker på det bliver lavet ordenligt.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis