Hvordan opvarmer jeg bedst huset ? og spare penge til varme - pillefyr/pillebrændeovn ?


Hej

Jeg har kik på et hus, det er en ældre sag og der er 130 m2 der skal opvarmes, hvoraf ca. en 30 af dem er i overetagen.

Huset er gammelt og der bor en gammel dame der pt. i energirapporten er der afsat 3900 liter olie ved en konstant varme på 20 grader i hele hytten, det giver ca. et varmeforbrug på 40.000 kr. + om året - det jo alt for voldsomt.

Vi vil hulrumisolere, der er et solid hulrum at gøre godt med. Herefter vil vi så overveje hvad der skal gøres ved ellers for at nedbringe varmen og jeg er personlig lidt i tvivl om hvad der bedst kan betale sig.

VI har ikke de store summer til at starte på, så vi skal have have nyt gulv på - noget rockwool gulvisoleringsplader på 300 mm og noget laminat gulv og så hulrummmet i væggen. 

Herefter skal vi så have noget gjort ved selve varmen. Vi satser på at bo i underetagen og første år, så det behøvedes ikke være en sauna på første etagen. 

Der er 3 rum i forlængelse af hinanden, det sidste rum er der dør til og det skal være soveværelse. Nummer to rum er en stue og der er en stor støbejernsbrændeovn - herefter er der 5,5 meter og et nyt rum med lille åbning til et nyt rum, hvor der igen er en stue.

Huset opvarmes via. en gammel salamander støbejernskedel og selvfølgelig et oliefyr, fyrrummet er meget småt og salamanderkedlen er nedsænket i et hul på omkring 40 cm dybde, 80 cm bred og så 1,5 maks lang. (ikke målt efter, men cirka). Fyrrummet overholder reglerne, der er to dør og alt det der...jeg ved dog ikke om et pillefyr må stå i et sådan hul ? og om der er pladsen. Fyrrummet er 4,8 langt og 2 meter bredt. 

Når vi hulmursisolere vil brændeovnen nok være for voldsom til det lille hus, jeg har derfor overvejet at beholde olieopvarmningen, men udskifte brændeovnen i stuen til en lav effekt pillebrændeovn. Rummene er dog adskilt med døre eller små åbninger, så jeg ved ikke om varmen kan sprede sig nok og om dette så vil betyde at stue med pillebrændeovn vil være alt for varm, så kunne vi have beholdt brændeovnen og have samme effekt.

Min anden plan er at købe et woody pillefyr og så stille op i fyrrummet, energirapporten mener at det kan køre på eksisterende anlæg, men det skal selvfølgelig vurderes.

Jeg ved selvfølgelig det der spare allermest er at skrotte olien for træpiller, men prisen er omkring 23000 kr. på dette, imens en træpilleovn fra greenflame.dk kan erhverves for omkring 13000 kr. hvis den kan klare under etagen - så ville vores varmebehov være minimalt herefter. Der er elvarmer på vandet...der er køkken og en entre og et toilet udover hvad jeg har nævnt, alt er i seperate rum.

Men den er heller ikke så hyggelig som en rigtig brændeovn og vel bliver lidt overflødig, når vi overgår til et træpillefyr. 

Den tidligere ejer har brugt det samme som energirapporten siger, hun har brugt 3600 liter rundt regnet og hun har brugt brændeovnen udover. 
Jeg tror hun kun har været på underetagen, men jeg ved jo ikke hvordan hendes såkaldte varmevaner er. 

Ved isolering kommer vi ned på 24000 kr. i varmeregning jf. energirapport, beregnet selvfølgelig. 

Så ja, jeg kunne godt tænke mig nogle input omkring det. Jeg har ingen erfaringer med hverken det ene eller andet og det er en jungle af info






Hej Jeg har kik på et hus, det er en ældre sag... Vis hele indlægget
20 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg er godt nok ikke til så meget sjov i dag, men denne må jeg lige drille lidt på !
Pillefyr, er det en fyr der æder mange piller
Jeg har en kammerat der har et termografi kamera..

I en periode hvor det er meget koldt uden for i længere tid.. Vil i kunne få et ret godt overblik over hvor det er kulde instråling altså dårlig isolering.. Med sådan en fætter http://www.ptnordic.dk/E2x2VLXC9g_H7z_AhlFK64-KFLV68f3TP9D6CJ1UYv.ips?template=products_dk;pagesize=10&gclid=COfwsKDi2cACFeICcwodPKoAIA

En billig laser termometer kan også bruges.. Dog ikke så præcist..

Husk også at hvis der er utætte revner i gulv langs paneler.. Vil det betyde meget at tætne dem da det kolde luft presser sig ind i huset..

Jeg stemmer også for ikke at lave for drastiske beslutninger og investeringer før i har boet der lidt... Ligesom man ikke fæller nogle træer på grunden det første stykke tid.. Så trist at fortryde..

Hilsen jeppe

Hej.
Fyrede med naturgas indtil for godt et år siden. for ca 24K kr.
Skiftede til et pellux 100 og er nu nede på ca. 12k. kr. i piller, så efter ca 3 år er investeringen hjemme, vel og mærke hvis dem på tinge holder nallerne fra fadet.
Så pillefyr er værd at overveje.
PS. Huset e i 3 plan middel isoleret ca 170 m2 og fra 30verne
Mvh Ole
Hæ hæ hæ Jørgen
Dæj hår a høt manne eæ gång
Det undrer mig at du skriver " noget Rockwool på 300 mm i gulvet, noget gulvlaminat m.m. Så skal gulve vel graves op, gulvvarme ?? Det lyder da som starten på den helt store tur.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Først og fremmest ville jeg isolere..
Jeg har renovereret mit 160kvm 100 i grundplan, så lidt ligesom jeres. Væggene havde allerede 75mm isolering.
Jeg har så gravet ud og lagt 350mm i gulvet (styrolit) og 300mm rockwool i taget, og jeg bruger for ca 5500kr på træpiller om året, med et 10Kw Scotte pillefyr.
Jeg har gulvvarme i hele huset. og stue etagen er altid på 24 grader
Det er dog uden opvarmning af vand om sommeren, det klarer solfangerne nemlig

Hele pointen er, at isoleringen hurtigt bliver tjent hjem, specielt hvis man selv kan gøre arbejdet.
Og der er da ikke noget bedre end at sige, at men kun bruger 5500 om året på varme, folk bliver altid overraskede


Mvh

Morten


Start med at isolere loftet. Varme er doven og stiger til vejrs. og hvis ikke loftet er er bare nogenlunde ordentligt isoleret, fiser varmen varmen lige ud mellem tagpladerne!

Jeg er bor et træhus på knap 150 m2, og der var kun 100 mm isolering på loftet.
Nu er der 250 mm på loftet og DET kan mærkes!!

Man kan ligesom føle at huset holder bedre på varmen nu.

Jeg har i tillæg til isoleringen installeret brændeovn nu, og det betyder, at hvor radiatorerne i stuen normalt blev tændt engang sidst i september, er de slet ikke tændt endnu. Ej heller om natten!

Mit råd er, at få isoleret loftet og i første omgang sæt en pillebrænder på Salamaderen.

Martin

Martin

Gør-det-selv'er
men fruen kalder mig bonderøv.......
vores energiforbedringer reducerede olieforbruget med cirka 50% - der efter smed vi en solid pillebrænder på den gamle salamanderkedel, som står i kælderen - det reducerede varmeudgifterne yderligere 50%. Eller sådan lader det til at blive her i første fyringssæson med pillefyr.

350mm på loftet, hulmursisoleret gulvarme m 60cm isolering i hele stueetagen og trelags ruder - om nogle år har vi et godt læhegn mod det blæsende vest. Brændeovn etableret ved huskøb, solceller året efter - som også varmer brugsvand i sommerhalvåret.

husk røgvendere i salamanderen - god idé med plads omkring fyret (rensearbejdet tager tid) og en stor pillesilo bliver du glad for i længden. Jeg kan allerede nu sige at jeg ikke skifter kedel, fordelene ved den gamle støbejernskedel overstiger ulemperne i mit tilfælde.

Tag en snak med KTM herinde på forum, han har stor erfaring med det.

Pillebrændere du kan kigge på er scotte, passat, vølund, iwabo s2. ecoteck bioline (god hvis du har rist i kedlen), pellx/kmp, a25 - der er flere men kan ikke lige finde min liste - den 15270 mener jeg mærkningen hedder for de løse pillebrændere, hvis de skal være lovlige.

Husk trækstabilisator til skorsten, men glem alt om shunt til en gammel støbejernskedel.

mvh fma
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis