Fjernelse af sort belægning på lindoliebehandlet lærketræ

Hej Alle

I 2004 opsatte jeg en lærketræsfacade. Den blev behandlet med Wold's lindolie iht. producentens instruktioner.
Dog kom der et for tykt lag lindolie på til sidst og det har derfor været klæbrigt meget længe.
I begyndelsen så det super godt ud, men efter nogle år begyndte der at komme sorte pletter på fladerne.
I 2014 er store dele af facaden helt sort og nu skulle der ske noget.

Jeg har derfor prøvet mange forskellige metoder, men dette virker rigtigt godt:
- Facaden gøres lidt fugtig
- *35% brintoverilte pensles på (skal købes gennem firma)
- *Salmiakspiritus (fortyndet 1:3) pensles på
- Nu koger det op og der kommer hvidt skum frem
- Lad det sidde til dage efter
- Rens af med en højtryksrenser - så kemien vaskes grundigt ud
- Vask efter med Gori trævask (ved ikke om det er nødvendigt)
- Lad det tørrer i mange dage
- Smør Gori 22 på
- Smør Gori lærketræsolie på

*Husk beskyttelse af hud, øjne og lunger ( jeg brugte kemimaske ved arbejde med samiak)

mvh Per


Med venlig hilsen
Per M. Friis

5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Fik du det sorte væk, med din kemi-behandling ?

Ofte når lærketræ bliver sort, skyldes det svamp. Så når man bruger lærketræ, skal det have en gang svampedræbende, helst på alle flader, inden man sætter der op.
ja det sorte er hel væk :-)

Jeg gav træet behandling på alle flader inden jeg satte det op i 2004, men det var bare ikke godt nok.

Jeg har læst mig til at problemet ofte opstår når træet pakkes inden det er tørt og svampesporrene derved får god mulighed for at brede sig i hele partiet.

Jeg har ikke kunne overkomme at tage beklædningen af igen og derfor er der nok stadig noget svamp på bagsiden. Hvis de skulle begynde at brede sige igen, har jeg nu en effektiv metode.

mvh Per

Med venlig hilsen
Per M. Friis

Hej Per

Du er desværre ikke den eneste der har oplevet denne problematik.

Det er godt at du har formået at få renset dine flader, det er åbenbart bare et spørgsmål og tid og lyst med hensyn til resten af huset. De kunder vi har haft, der har haft samme udfordring som dig, har vi anbefalet at de i fremtiden behandler overfladen med trætjære, for så kan svampesporrerne ikke bredde sig. Trætjære er noget af værste med hensyn til giftstoffer fra naturens side, så kommende svampesporre vil ikke kunne gro i det, og det vil med garanti hæmme de allerede eksisterende sporrer du har i træet.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Hvor meget farve giver trætjære, bliver det meget mørkt, eller findes der lyse udgaver?
Trætjære giver som sådan ingen farve, den er let gylden fra naturens side. Den kan i nogle tilfælde også være lidt "snavset" - ønsker du en farven kan du altid tilsætte lidt linoliemaling eller pasta som farve, så toner du selv. Det er ikke særlig svært og faktisk lidt sjovt at male med.

Du skal dog være opmærksom på at trætjære tørrer aldrig helt, så du kan ikke bruge det på flader man går eller sidder på. Ligesom at en varm sommerdag hvor solen bager vil du altid kunne "lugte" tjæren - ikke voldsomt, men lugten er der.


God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også