Bygge pillefyr på gammel støbejerns salamanderkedel ? vs. alle de nye regler

Hej

Jeg ser pt. på en bolig, den har en ældre salamander støbejernskedel, som pt. køre på olie. Nogle jeg kender omtaler så at disse støbejernskedler er uforgængelige og man kunne påmontere et pillefyr på kedlen. Det ville jo spare nogle penge og det kan jeg jo godt li!!

MEN der er jo en krig af regler omkring pillefyr og deslige. Jeg kan se at man ikke må opstille et nyt system uden prøvningsattest, denne kedel står her jo i forvejen - så kan den omgås den vej omkring ? Jeg har forsøgt at søge lidt omkring det det og håbede nogle havde prøvet det ? 

En anden ting er, den her kedel står i en hul (cementeret) på omkring en 70 cm bredt og 1,5 langt. 
Må et pillefyr stå i det ? reglerne siger jo der skal være nem adgang til at rense det.

51 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Spørg din skorstens fejer, det er alligevel ham der i sidste ende skal godkende anlægget. Det skulle da ikke være et problem at hugge noget af gulvet op så det bliver nemmere at komme til fyret.
Du skal nok slå meget på, at kedlen står der nu og kører på olie.
Du vil nu blot udskifte brænderen til pillefyring og dermed mere
politisk korrekt, Pillebrænderen skal naturligvis være efter de nye
forskrifter.
Jeg har selv i 12-15 år kørt med en pillebrænder sat på en Salamander,
og jeg har ikke haft grund til at skifte kedel. Det sparer jeg mange penge
ved. Min nabo skifter pladejernskedel hvert 8-10 år.
Du skal først være sikker på, at der vitterligt kan sættes en brænder på,
idet nogle Salamandere har bundrist, hvilket gør monteringen af en
brænder noget snæver.
Kedlen har også godt af en røgvender, aht økonomien, men det kan vi,
om ønskeligt komme tilbage til.
Jeg fyrer for 20-25.000 kr., alt efter vejret, ca 300 m2 bolig op.

Med venlig hilsen
ktm

 


Dejligt med en der har systemet og smart ide med at man udskifter brænderen. Har du nogen anelse om det vil kunne leve op til de krav idag ? 
Noget omkring udledning osv. 
 

Hej.
Nu har du startet to tråde om dit fyr, så vi må jo svare på hvad vi ser.
Du kan selvfølgelig sætte en pillebrænder på salamanderen.
Det vil nok være en fordel at spekulere i noget røgvending som ktm. skriver, men da den nu står der som lovlig installation er det det billigste at gå ud fra.


mvh

 varmetossen

Skrevet af jolenes på 18 aug 2014 12:52

Dejligt med en der har systemet og smart ide med at man udskifter brænderen. Har du nogen anelse om det vil kunne leve op til de krav idag ? 
Noget omkring udledning osv. 
 





Spørg din skorsten fejer, han ved alt om det.
Annonce
Jeg har monteret et 10 kv. pillefyr på en ribe kedel uden at det gav nogen problemer med skorstensfejer.
Jeg tror du bliver en af dem der spare penge ved at lade 20'erne rulle og spare på 10'erne - hvis du forstår hvad jeg mener.
En ordenlig pillefyrs kedel koster lidt i forhold til brænderen og har en langt højere virkningsgrad, end hvad du nogen sinde for sådan en gammel Salamander kedel til at køre med.

Find et godt tilbud på et samlet system og få det sluttet til.
Skrevet af Hr.Herluffe på 28 aug 2014 18:28
Jeg tror du bliver en af dem der spare penge ved at lade 20'erne rulle og spare på 10'erne - hvis du forstår hvad jeg mener.
En ordenlig pillefyrs kedel koster lidt i forhold til brænderen og har en langt højere virkningsgrad, end hvad du nogen sinde for sådan en gammel Salamander kedel til at køre med.

Find et godt tilbud på et samlet system og få det sluttet til.


Hvis dine erfaringer kan overføres til mig, vil du så mene at jeg skulle kunne halvere mit
brændselsforbrug, 20 kr. ctr. 10 kr som du skriver ??
I afvigte milde vinter brugte jeg for 20.000 kr træpiller i min gamle Salamander. Der
opvarmede jeg mine 300 m2 i et middelisoleret gammelt hus, der lider noget af træk, når
elementerne raser.
Investeringen i mit anlæg er 500 kr. for kedlen og 12.000 kr. for brænderen. 
Jeg er meget spændt på forslag til et alternativt anlæg!!
I dag har jeg så lige "hovedrepareret" brænderen med ny tænder til 250 kr, nye lejer i
blæseren for 60 kr. og en ny flammeindikator til 250 kr., samt renset kedlen, men et
moderne superfyr skal vel også serviceres?.
Så skulle jeg gerne være klar til en ny sæson.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg er meget sikker på at du ikke må sætte en ny brænder derpå i følge de nye regler. Jeg må end ikke sætte en ny og mere effektiv brænder på mit bio18 pille fyr. Idag skal kedel OG brænder være godkendt SAMMEN! Det er ikke nok at de har godkendelse hver for sig. Mit problem bliver løst ved installation af en scotte mini 16kw. Var jeg dig, så ville jeg undersøge hvor meget du kan opnå i tilskud ved udskiftning til et ordentligt fyr, du ville nok blive forbavset over hvor få år det er om at betale sig selv hjem!
Hej jeg er ny her på dette forum.

Jeg står lidt i samme situation. Jeg købte i 2011 et lille landsted - har gennemrenoveret hele hytten og fået sat et større solcelleanlæg op i foråret 2012. Huset er på 211 m2, 2 plan - og yderligere 45m2 i kælder som fungerer som fyrrum. Der er gulvarme i stueplan og fire radiatorer på 1ste sal - 2 varmekredse egentlig ret ligetil.

Vi er færdige med alt men mangler altså at se på fyrrummet. Der står en Salamander kedel fra 1969 som fyrer med olie, og selvom de omfattende energirenoveringer virkelig har givet et nedslag i forbruget, som for alvor kan mærkes, så er det stadig alt for dyrt at fyre med.

Jeg er træt af at bruge penge (der er brugt mange de sidste tre år), og jeg vil klart foretrække at bruge den gamle kedel men med en pillebrænder i stedet. Er der iøvrigt nogen der har regnet på, hvad det koster miljøet at folk skifter deres kedel ud hver 8-10 år?!

Nå nok om det - jeg kan forstå, at jeg skal have min fejer involveret inden jeg gør noget. Men jeg kunne nu godt bruge lidt råd fra jer, som har pillebrænder på salamanderkedler.

hvor stor skal brænder være? den nuværende oliebrænder er på 18kw. Jeg ser lige pt. på noget svensk som hedder Iwabo og en anden som ligner rigtig meget, den hedder A25. Jeg er ikke vild med de brændere jeg har set fra Passat eller scottebrændere, synes ærlig talt de virker lidt spinkle i det.

Fyrrummet har god plads og er en egentlig ret pænt (det er det eneste rum, jeg ikke har renoveret ) - det er brandsikret (da tidligere ejer fyrede med træ i en anden kedel som røg ud før handlen - hvorfor ved jeg ikke). Træpiller kan stå i et skur uden for kældervindue og træpillesække kan smides gennem selvsamme vindue (der står en kasse til brænde lige under vinduet - men måske jeg skulle flytte pillesiloen derhen?).

Oliefyret kører ikke fra maj til okt - grundet isoleringsstand, gratis varme til brugsvand (solcelleoverskud), og der er en lille brændeovn m. varmeflyt i stuen. I kælderen står en nyere metrotherm-combi på 160l, som er fin til vores behov.

Set i ovenstående lys (og forudsat at jeg i det hele taget må) hvilken brænder ville i så anbefale? Er det nødvendigt den modulerer eller har selvrens - kan den ikke bare starte/stoppe som oliebrænderen?

Hvor køber jeg en god pillesilo?
Følger snegl/motor m. brænder?
Hvordan ved jeg om en løs pillebrænder er godkendt/lovlig?
Vi bruger omkring 2300-2800l olie - hvad svarer det til i piller?
Hvad kan man gøre for at gøre salamanderkedlen mere effektiv - jeg kan læse noget om røgvendere, hvad er det og kan man selv lave dem??
Min skorsten er 9m fra kældergulv til top, isokern, 15cm lysning - skal der trækstabilisator i - og hvorfor?

På forhånd tak

mvh fma
Der er yderligere 41 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis