bærbar pc

Jeg er ikke sikker på om det er det rette sted at spørge, men jeg prøver.
Som jeg nok tidligere har gjort opmærksom på er jeg ikke en ørn til det med pc så derfor dette spørgsmål. frown
Jeg har fra et firma hvor jeg arbejder købt en gammel bærbar pc en compaq contura 400 (jeg gav MEGET lidt for den, men vil jo alligevel gerne have at den virker)
Der er så vidt jeg kan forstå ikke indlagt noget program , jeg fik at vide at den kun kan "bære" en 3,1 eller 3,11 hvad det så end betyder. blush
Er der en af jer som ved hvad jeg skal gøre hvor jeg kan finde en som kan lægge det ind og om det kan betale sig når den er så gammel, i så fald ved jeg godt den er for gammel til internet.
på forhånd tak for hjælpen.

------------------
fynboen

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja der er givet "wis" windows der er tale om.

Men hvis ThomasB ikke selv reagerer så send du ham en mail og jeg er sikker på at han kan give dig noget hjælp til din maskine..

Om den kan bruges eller ej afhænger jo at hvad du forventer..

Men jeg husker tilbage hvor det kun var os med meget avancerede maskiner der havde en harddisk... Tænk at alt lå på floppyer... Men vi var imponerede i forhold til gamle elektriske skrivemaskiner der kun kunne huske 2 - 10 linier..

Så hvis du glemmer spil oggerne vil have en tekstbehandling og et regneark er jeg sikker på at du kan få det til at virke.. Måske ikke med de nyeste programme men trods alt..

Har du CD drev kan du måske også bruge det levend søkort og koble sammen med en GPS unit og få et navigationssystem..

Venligst Njord wink

MVH Njord
Hej smile

Den maskine du ar fået fat i, er enten en 486 DX2/40 eller en 486 DX2/50.
Altså en 486 med 50 mhz. Du kan sammenligne med en typisk maskine i dag: 686/Pention/AMD der kører 2000 mhz. Derudover er de nye processorer 64 bit, hvorimod den du har er 16 bit. (måske 8)
Og for at gøre det hele værre, så er rammen og harddisken 10-30 gange langsommere.

Alt i alt, vil den masine være 200-300 gange langsommere end en ny maskine.

Lad mig sige det med det samme: Den er intet værd.

Du vil muligvis kunne køre Windows 95, hvis der er hardiskplads nok. Det vil køre MEGET langsomt, og det vil tage ca. 4-6 minutter bare at starte den op.

Windows 3.11:
Dette er det første vinduebaseret styresystem, fra microsoft. Det er dos baseret, og kan kun køre et program ad gangen. Du vil kunne skrive, regne, tegne og spille SMÅ spil. Du vil muligvis godt kunne komme på internettet, men det bliver tekstbaseret og ikke med en browser (internet explorer) som vi kender det i dag.

Til gengæld, kan du nu blære dig med, at du har en bærbar PC biggrin

Mvh
ThomasB
tak for hjælpen , selv om det så kun kan blive til at jeg kan gå rundt med den i Netto og se "cool" ud. sådan noget møj.
mad på mig selv

------------------
fynboen

[Dette indlæg er blevet ændret i forhold til det oprindelige, af fynboen (den 19-06-2003).]

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
Det er ellers sjældent jeg laver "hale" på dine svar kære ThomasB men denne gang....

Korrektion. Windows 3.11 kan da sagtens køre flere programmer, endog med rimelig hastighed.
Skal man bare skrive så er der ikke nogen problemer med din bærbar.
MHT surfe er den sidste browser der kunne køre på WfW 3.11 Internet explorer 3.02 (så vidt jeg husker har den support for frames) (Find den på rigtig gamle alt om data cd rommer).
Men det er rigtigt at den delvist er tegnbaseret, det vil sige mange steder på nettet vil du møde tegnene "Din browser er for gammel". Du skal skaffe en TCP/IP overbygning til WfW 3.11 for at det vil virke med internettet.
Denne kan findes på NT Server 4.0 installations cd'en (hvis du kender nogen der har sådan en) eller hos microsoft's download side (fylder 2 disketter).
PS. Noget der er sjovt er at installerer WfW 3.11 på en Pentium 4.
For en i h*lvede hvor går det stærkt.
Men hvad er batterilevetiden på sådan en gammel "Dørstopper" ???. Jeg vil ikke vide det, men den er sansynligvis afhængig af kunstigt åndedræt hele tiden.

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej smile

Peter Peter Peter, du har sikkert ret.
W 3.11 havde jeg i min spæde barndom, så jeg husker sikkert forkert. (men dengang kunne den ihvertfald ikke multitaske smile)

Vi andre gik hurtigt fra W 3.11 til OS/2 og videre til Win95.

Tja, dørstopper er nok det rigtige ord, for sådan en gammel bærbar..

Mvh
ThomasB
Annonce
Jeg er også i besiddelse af en "dørstopper", men den er desværre ny, og min arbejdsgiver udstyrede alle ansatte med sådan en fyr.
Pris 17.000 dkr

Nu har jeg behov for at kunne bruge den i bilen, men stikket fra laderen, som passer til bilen, passer ikke til laptoppens stik, som er rundt med fire ben.
Jeg har billeder af stikket, men kan ikke huske om de kan vedhæftes hos LDS.

Er der nogen som ved hvorledes man kan løse problemet?
Importøren af laptoppen Notebook kan ikke, og jeg føler mig faktisk lidt "bondefanget", selvom det ikke er mine penge, som er brugt.

Mvh.
bodker

For mig lyder det som russisk, men I lyder som om I ved hvad det drejer sig om.
Hvem der var så klog på den slags, håber bare at jeg ved noget om et eller andet hvor i er blanke.
Ha´en god weekend.

------------------
fynboen

Tak for hjælpen
HILSEN FYNBOEN
citat:
Oprindeligt indsendt af ThomasB:
Hej smile

Peter Peter Peter, du har sikkert ret.
W 3.11 havde jeg i min spæde barndom, så jeg husker sikkert forkert. (men dengang kunne den ihvertfald ikke multitaske smile)

Vi andre gik hurtigt fra W 3.11 til OS/2 og videre til Win95.

Tja, dørstopper er nok det rigtige ord, for sådan en gammel bærbar..

Mvh
ThomasB



@ThomasB:
PeterR har nu ret, WfW 3.11 kan sagtens multitaske - den gør det bare lidt primitivt, så den er afhængig af, om de enkelte programmer tilader det!

OS/2 - det kan jeg godt huske; Det var det, de forærede væk, da de opdagede, at ingen gad bruge det - jeg hentede et par stykker i Fona for at spare udgiften til disketter til mine spil - der var svjh 20 disketter med i sådan en pakke, så det var en ren svir at få kastet OS/2 i nakken smile

@Fynboen:
Hvis du bare skal bruge den blærbare til tekstbehandling tror jeg sagtens, du kan bruge den. Så vidt jeg husker kan man bruge Word 6.0, som ikke er langt fra de nye udgaver - hvis det kun er Word 2.0 der understøttes tror jeg ikke, det er besværet værd!

Du kan også "surfe" på den, men det er lidt mere indviklet at komme on-line end "i dag", da der skal logges på manuelt, evt. med scripts. Desuden vil der være mange funktioner/websider, der ikke understøttes.

Dit største problem bliver sikkert at finde den rigtige software, da det nok er de færreste, der har gemt alt det gamle. Desuden skal man være lidt af en nørd for at kunne få det til at spille, så hvis du ikke kender en sådan tror jeg også du skal droppe projektet frown

Mvh
Thomas

Hvis bare alt GDS var som LEGO...
@Fynboen, det med dit Powerstik og 4 ben er sansynligvis fordi den leverer 2 forskellige spændinger eks. 5 og 12 volt. Så det er lidt problematisk.
@Fynboen. Vi ved hvad vi taler om fordi vi sikkert har været med siden DOS version 1. PC'er var jo ikke allemands eje dengang da Wfw kom frem. (Burde det heller ikke være idag)
Mange af os blev nødt til at sætte sig lidt dybere ind i tingene den gang. Det sjove med de nye styresystemer er at, det ofte at det er det basale for dengang man bruger for at få tingene til at fungere, når noget driller.

@ThomasB, multitasking og multitasking, man kunne ihvertfald skifte imellem programmerne med alt+tab eller vindue, og de kørte da videre i baggrunden. Om man kan kalde de multitasking ved jeg ikke. Men en slags. Man sagde jo også at 9X ikke var ægte multitasking.
IE302 var vist i øvrigt den første version der understøttede frames, husker jeg ved at spole rigtig langt tilbage...........

Sendt fra min Commodore64
Hvorfor ikke købe en rigtig fed gammel motorcykel.
Se Min XSer her
Kik forbi www.yamahaxs650.dk
 
Hej igen smile

@Dupont
WfW 3.11 kan ikke multitaske, man kan have flere sessioner åbent på sammen tid - det var det jeg var i tvivl om til at starte med. Ægte Multitasking er først kommet med NT baserede systemer. Multitasking forvæksles ofte med multisessioner.

OS/2 var/er sgu et lækkert styresystem!
Det var/er mange gange mere stabilt end Win95. Synd det aldrig rigtig blev til noget. De skulle have gjort mere ud af at være platformsuafhængig.

Word 6.0 er 3 minutter om at starte op på en 486/dx2-50 maskine.

Internettet blev først _rigtig_ udbredt, da win95 kom frem.

Mon ikke WfW kan downloades fra nettet? Den fylder vel næppe mere end 4-10 MB.

@PeterR
Det er ikke multitasking, det er multisession. WfW kunne stoppe et program, og starte et andet. Men de kunne ikke køre samtidig. WfW gemte ramindstillingerne på disken, og startede så det andet program. Når man så skiftede mellem de 2 programmer, så gemte den rammen, og indlæste det andet programs ram.

Mvh
ThomasB
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis