Annullere spærudveksling

Hej alle lav det selv'ere.

Har banket en skorsten ned, hvor der var lavet udveksling i spæret hvor skorstenen stod.

Kan finde en masse om at udveksle spær, men ikke rigtigt noget om at reetablere spæret igen.
Det er fladt tag på værkstedsbygning, så det skal jo kunne tåle lodret last uden at sække ned.

Hvordan gør jeg det bedst muligt?
Mit eget forslag ville være at lægge en spærstump på stramme mål i 'hullet' og så noget lægte/spærtræ på begge sider et godt stykke udover samlingerne og så smide nogen bolte igennem.

Er det måden man gør det på eller er der nogen som kender fremgangsmåden?

Beslagsplader med en masse skruer på begge sider af samlingerne ville være nemt, men det kan jo nok ikke holde det ordentligt vel?

Håber der er nogen som har en fremgangsmåde eller nogen gode input

 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
er spærfødder ikke normalt samlet med sømplader...
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
du behøves da ikke fjerne udvekslingen. Du skal vel bare have en pind kørt igennem så du igen har underlagt til dit tag og loft.

Den løsning kan holde til ligeså meget som før - så sæt du bare en pind imellem og få lukket hullet :-)

Hvis du insisterer på at fjerne udvekslingen er det ikke umuligt at du er nødt til at skifte hele spæret - da du ellers vil få en kraftig forringelse af bæreevnen.

Hej igen, undskylder den lange svartid

Det er fladt tag, så ingen spærfødder/sømplader.

Kan godt se hvad du mener med at konstruktionen bliver svækket, det var også derfor jeg blev i tvivl.
Problemet er at de to udvekslingsspær sidder helt ud til hullet i tagpladen.

Ville skrue en plade op nedefra større end hullet, så pladen som skal lukke hullet er fuldt understøttet og der er lukket ordentligt af. Det spærrer udvekslingsspærene for, som det ser ud nu.

Tænker at jeg flytter hver udveksling 5-10cm væk fra hullet, op med de to plader og måske et stykke spær på tværs hvor skorstenen var. Så er der både lukket ordentligt og styrken bibeholdt




 Skal det gøres, så gør det ordentligt første gang...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis