Afmontering af beslag(?) til stikkontakt

Hej allesammen

Jeg har en stikkontakt på min altan, hvor der har været et beslag (hvis det er den korrekte betegnelse), som har haft en beskyttende klappe henover. Denne er nu knækket af. I dag har jeg så været nede i Silvan og købe et nyt beslag til at komme på, men jeg har problemer med at få det gamle afmonteret. Jeg kan godt få det løsnet fra væggen, men jeg kan ikke få ledningerne bagved adskilt fra beslaget.

Der er tre farvede plastik dimser - en grøn (som kan ses på billedet nedenunder), en blå og en rød. Det er ikke knapper, men sådan nogen man kan trække ud. Jeg syntes dog ikke det har nogen effekt.





Bør jeg egentlig slå strømmen fra, før jeg roder med dette? 

Jeg håber nogen kan byde ind med indputs, til hvad jeg kan gøre med dette... 
8 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det hedder vidst bare en stikkontakt. 

Ja, slå lige strømmen fra

De knapper du taler om er faktisk til at trykke ind og ikke trække ud.. Men du skal trykke til!

Prøv igen, så skal det nok lykkes 

Mvh Mærsk

Skrevet af Globen på 16 aug 2014 13:26
Hej allesammen

Jeg har en stikkontakt på min altan, hvor der har været et beslag (hvis det er den korrekte betegnelse), som har haft en beskyttende klappe henover. Denne er nu knækket af. I dag har jeg så været nede i Silvan og købe et nyt beslag til at komme på, men jeg har problemer med at få det gamle afmonteret. Jeg kan godt få det løsnet fra væggen, men jeg kan ikke få ledningerne bagved adskilt fra beslaget.

Der er tre farvede plastik dimser - en grøn (som kan ses på billedet nedenunder), en blå og en rød. Det er ikke knapper, men sådan nogen man kan trække ud. Jeg syntes dog ikke det har nogen effekt.





Bør jeg egentlig slå strømmen fra, før jeg roder med dette? 

Jeg håber nogen kan byde ind med indputs, til hvad jeg kan gøre med dette... 
For nu at begynde bagfra, slå endelig strømmen fra inden du begynder.
Du skal ikke trække ud i knapperne, men trykke ind for at få ledningerne ud.
Stikkontakten hedder: Stikkontakt med klaplåg.


fase

Det lykkedes mig, at få stikkontakten koblet fra. Jeg finder ud af, at den stikkontakt jeg har købt slet ikke passer. Den til venstre er den, som det har lykkes mig at frakoble.

Her gik projektet så i stå noget tid. Nu har jeg så været nede i et bygge marked, hvor jeg viste ovenstående billede, og efterspurgte om de havde sådan en stikkontakt. Her får jeg at vide, at det ikke er noget de sælger, og at jeg skal have en elektriker til at montere sådan en. Noget med at det var fordi at det var en stikkontakt, som var godkendt til udendørs brug, så måtte man ikke selv.

Jeg kunne godt tænke mig, at høre hvad folk siger til dette. Kan det passe, at man som privatperson ikke kan erhverve sig sådan et stik, og montere det sev?

http://www.harald-nyborg.dk/p3324/opus-stikkontakt-m-jord-staenkt

Indehaver af firmaet KV Sikring. Jeg sælger og installerer tyverialarmer, videoovervågning og adgangskontrol til private og erhverv. Jeg er bl.a. forhandler af Jablotron. Se mere på www.kvsikring.dk

men ja, du må ikke selv udskifte udendørs materiel.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Tak for jeres svar. Så må jeg jo have fat i en elekriker!
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis