Hulrumsisolering - opmåling af m2? samt hvad har i givet ? gammelt hus

Hej

Jeg skal i banken for at låne til et hus, jeg vil gerne hulrums isolerer ret hurtigt, da varme udgiften er høj. 

Det et gammel hus fra omkring midt 1800 tallet og der er 29 mm hulrum. Vi ville flytte ind til vinter, er det farligt at isolere om vinteren, kan vi risikere der kommer frostsprængninger ? 

Vi vil betale os fra det, jeg havde overvejet flamingo og gør det selv, men det er nok bedst med noget vejledning. Jeg tænker papiruld eller andet materiale, som kan lade 'huset ånde', når det er så gammelt. 

Jeg kan se der er mange beregnere på nettet, men de operere alle med m2 - så det har jeg nogle spørgsmål til. Jeg håber virkelig nogle kan forstå det, det jo voldsomt svært for en dummie som mig at forklare - SPØRG endelig, hvis det er sort snak. 

Langsiderne på huset er 15 m 
Siderne/enderne af huset er 5 m. 

Huset har en 1 etage med skråvægge/spidstag. 

Hvis jeg skal beregne m2 på enderne, skal jeg så beregne fra toppen af taget og ned, eller forventer man der er lukket imellem etagerne. Så hvis vi siger på langsiderne af huset der er 2 meter til tagudhænget, så er der også kun 2m på enderne af huset ? 

For dem der har det bedst med tal, ville det for m2 på enderne af huset være m2 længde x højde = 5 m x 2 m = 10 m2 pr. ende. 

Skal man herudover fratrække døre og vinduer. Vi bruger eksemplet fra ovenstående, vi har beregnet endegavlen er 10 m2, der er nu en dør, som vi siger er 2 m2 dvs. = 8 m2 

Enderne er 15 meter x 2 højde = 30 m2 
Vi fratrækker 5 vinduer, som er 1m2 pr. stk. = 5 m2 = 25 m2 ? 

Vil det være korrekt metode ? 




2 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det var mange spørgsmål jeg tror jeg kan svare på de fleste ved at sige, at arealet beregnes efter hvor der skal isoleres. Det skal der ikke hvor der ikke er hulrum.

Jeg har et hus fra 1960 hvor der skal isoleres ca. 200 m2 hulmur der er 75mm med papiruld og det giver jeg 11.000 for. Derfter får jeg håndværkerfradrag og tilskud fra Dansk papiruld så jeg i sidste ende giver 6.300 kr.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Din metode til opmåling er ok, det er arealet af dine vægge minus døre, vinduer mm. Som skal isoleres og dermed beregnes pris og energigevinst af.

Jeg vil anbefale at du indhenter et eller flere tilbud (koster gratis) hos de fleste seriøse isolatører. De foretager i den forbindelse opmålingen og inspektionen af hulmuren (konstaterer den faktuelle hulmurs tykkelse, og egnethed for isolationsmaterialer).

Ved den fremgangsmåde kan du få pris, evt energiberegning/besparelse i et hug, samt evt. Prisreduktioner som følge af energifiorbedringen. Jeg tænker her på det tilskud som de lokale energiforsyningsselskaber ofte giver hvis man udfører sådanne forbedringer.

Har selv fået udført arbejdet på mit hus fra 1911, husker der var ca. 70m2 areal at isolere, kostede mig ca. 7000,- efter tilskud som firmaet hentede hjem fra forsyningsselskabet og trak fra tilbudsprisen. Jeg vil derefter bemærke at udgifterne til opvarmning faldt med 4500,- den første sæson herefter og investeringer gav positivt "cashflow" allerede i det andet fyringsår - så det kan i mine øjne stærkt anbefales i de gamle huse.

I mit tilfælde er der indblæst grafitcoatede styropor kugler, de kan tilsættes lim hvis man ønsker så det fremstår som en sammenhængende masse. Grafitten øger isolans ved at have en hvis refleksiv effekt, man kan finde test heraf som indikerer 10-20% øget effekt ifht hvide kugler.

Styropor sikrer også åndbarhed, suger ikke fugt/opbevarer den ikke, skadedyr bygger ikke reder heri. Men materialevalg er meget baseret på præferencer, egenskaber og evner i forhold til opgaven er nogenlunde ens. Visse typer (og hvis bygningsstanden tillader det) kan indblæses ved højere tryk, hvilket betyder færre og mindre huller, ofte svært synlige huller da de kan udføres i fugen så sted ikke skal udtages.

Jeg har i eget hus udført kontrol thermografering for at se om isoleringen pakker til, det har der endnu ikke været tale om efter 4 år siden udførsel.

Du er jo ikke ejer af huset endnu, men du kan jo få sælger til at indhente tilbud, evt. Lade prisen herpå indgå i din handel af huset :-)
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis