blokhus !

Kunne godt tænke mig at prøve arbejde i rundt tømmer .... nogen som har prøvet det ? Vil nok starte med et shelter og se hvordan det går , inden jeg kaster mig ud i noget større .
Har du erfaring med den slags -- `knude samlinger`- teknikker - værktøj og lign.  
Kunne godt tænke mig at prøve arbejde i rundt... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Skrevet af smedens på 23 aug 2014 11:07

Prøvede at finde et kursus på ´skovskolen´ , men det kostdede 8.500 for et uge-kursus . Og så skulle man først ha´et andet kursus , for at kunne starte der !
Men der må da være mange herhjemme der har prøvet det , skulle man tro . 
Det tvivler jeg faktisk på, og når du ser tømre i dag samle bjælker er det bare med norm plader der bliver klasket på i samlingerne, det er blevet for dyrt at lade svendene lave tapper og huller til de gode gamle samlinger.

Og så lige et lille råd: du kan redigere i det svar du lige har sendt i 15 minutter efter du har sendt det, så du ikke behøver at skrive to svar  !

Skrevet af leifborup på 23 aug 2014 15:32
Nu er det jo kun det DER BLIVER FILMER VED HAM BONDERØVEN DU SER ,HAN HAR JO HAFT GOD HJÆLP FRA FLERE FAGGRUPPER,DET ER JO IKKE HELT HANS EGET VÆRK.

Ja det er jeg godt klar over, men hvis du har set med fra de første der blev lavet, ville du have set og hørt at han har tilbragt en del år i Norge hvor han lærte håndværket. Bare at se hvordan han i sin tid byggede Hønsehuset brænde huset o.s.v. siger en hel del om hans evner i den retning.
Hej.
Hvis I nu er ude på at more jer, kan I også søge på 'Timber Frame' der er bindingsværk
på amerikansk, men det er så indvendigt bindingsværk, og meget af det afsindigt
flot.


mvh

 varmetossen

Hej tror dette link vil kunne hjælpe lidt
https://www.google.dk/url?sa=t&rct=j&q=&esrc=s&source=web&cd=2&ved=0CC0QFjAB&url=https%3A%2F%2Fmaterialeplatform.emu.dk%2Fmaterialer%2Fpublic_downloadfile.do%3Fmat%3D459861%26id%3D459860&ei=s8z4U-nrKvTM4QTDloC4Bg&usg=AFQjCNFigLeLrliCVSAm3_2Mwr9sxm_5vA&bvm=bv.73612305,d.bGE&cad=rja

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Annonce
Det du savner er den Canadiske saddelknude. Den er ret enkel men kræver man er dus med motorsaven. Du kan så vidt jeg husker finde Blokhuskompendiet på Skovskolens hjemmeside under publikationer. Der er stor forskel på den norske lafte samling og den canadiske saddelknude.
Og den canadiske knude kræver et special værktøj som man lige skal sætte sig lidt ind i. Send mig evt en mail på [email protected] Så kan jeg være dig behjælpelig med teknikken. Jeg har under min skovarbejder udd taget det pågældende kursus på skovskolen.

Der er en canadisk fyr der hedder allan makie ( er ikke sikker på stavemåden) Men han er guden inden for den knude du efterlyser.

Hvad skal vi med guld og sølv når vi har 4x4 og ØL?
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis