Spørgsmål ang sommerlukning

Er for nyligt flyttet ind i et hus for første gang og har lige et spørgsmål ang sommerlukning af fjernvarmen til radiatorerne - og ja ved godt det er lidt sent nu men tænker på til næste sommer. Jeg har fjernvarme med direkte tilslutning til radiatorerne. Er der så nogen ide i at sommerlukke for tilførslen til dem når de nu alligevel er lukkede alle sammen og kan systemet tag skade af man lukker det - tænker på rørskader før lukke mekanismen og problemer med radiatorerne???

It's better to burn out than to fade away.
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg lukker hver sommer for mit fjernvarme, og har ikke observeret problemer i de sidste 25 år. Jeg stopper cirkulationspumpen og lukker for centralvarmesystemet, indtil det bliver fyringssæson igen. Det varme vand lukker jeg ikke for.

fase
Du burde du ikke få problemer med sommerlukning. Men husk lige og holde "ild" i din VVB, da det vist er de færreste der nyder et iskoldt bad.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak for svarene

S. Fabrin - det er et direkte system - altså ingen cirkulationspumpe.

Nitter - går ud fra VVB er varmtvandsveksleren???

It's better to burn out than to fade away.
Skrevet af Nocebo på 16 aug 2014 09:45
Tak for svarene

Nitter - går ud fra VVB er varmtvandsveksleren???
Ja naturligvis.  Kan jo bare ikke se hvilken type der er sat op på din matrikel.  

PS. Når jeg kommer til og tænke over det har jeg aldrig set en VVB sat op på et anlæg med direkte tilslutning til fjernvarme. Nå, er heller ikke alt vidende.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Skrevet af Nitter på 16 aug 2014 10:43
Ja naturligvis.  Kan jo bare ikke se hvilken type der er sat op på din matrikel.  

PS. Når jeg kommer til og tænke over det har jeg aldrig set en VVB sat op på et anlæg med direkte tilslutning til fjernvarme. Nå, er heller ikke alt vidende.  

Min VVB er direkte tilsluttet til fjernvarmen, som er et 16 Bar system. Derfor er VVB og fjernvarrmeveksler to uafhængige systemer.

fase
Annonce
Skrevet af S. fabrin på 16 aug 2014 11:46

Ja, det høje tryk er måske grunden til jeg ikke har set det før.  Nu er det heller ikke hver dag vi landboer ser byboernes varmeinstallationer. 

Mvh. Leif.

Onliner:
Ja, det høje tryk er måske grunden til jeg ikke har set det før.  Nu er det heller ikke hver dag vi landboer ser byboernes varmeinstallationer. 

Det er nu ikke fordi jeg bor i byen, men der en højdeforskel på ca. 70 m. fra havets overflade og til højeste punkt .

fase
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele

Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere

Tilmeld dig gratis