Regler for gulvafløb i fyrrum?

Hej,

Spørgsmål 1: 
Ifm. ombygning har jeg brug for at vide om der stilles krav om gulvafløb i fyrrum. Der er en hane til vandpåfyldning der sidder i direkte tilknytning til kedel. Anlæget har også trykeksp. og dermed overtryksventil. Der er også varmtvandsbeholder i rummet.
Der er ingen afløb overhovedet. Ifm. ombygning af tilstødende rum og ny kloakering der, er der nu mulighed for at etablere et afløbsrør som til en vaskemaskine til overtryksventilen. Mit spørgsmål er om det er nok til at gøre det lovligt?

Spørgsmål 2: 
I et andet rum, hvor jeg har tænkt at div. fordelerrør til gulv- radiatorvarme og brugsvand skal være; er det der lovpligtigt at etablere et gulvafløb?

Jeg håber at nogen kender de korrekte regler. Jeg vil gerne være forberedt inden kloakmesteren kommer. Er da også i tvivl om kloakmesteren er bekendt med de specifikke regler 
Jeg ved godt at det belejligt med et gulvafløb i hvert et rum men i fyrrummet er det ikke lige muligt.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Der er så vidt jeg ved - og der kan jeg sagtens blive modsagt med det rigtige svar - ikke nogen krav om afløb til fordelerinstallationer, men de skal være tilgængelige, og monteres således at utætheder kan registreres hurtigst muligt, altså så vandet eksempelvis har frit løb fra en afdækket installation og ud hvor det bliver synligt. På gulvet f.eks.

Til selve fyret og rummets indretning skal du allermindst have fat i din skorstensfejer, og evt. Også din forsikring, da de hver især kan have forskellige krav til udførelsen, om det så gælder vand, beklædning, afløb, døre osv. Der er ikke fuldstændig gennemsigtige regler på området, da det afhænger noget af hvad fyrrummet er bygget sammen med.

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Du behøver ikke at ha afløb i fyrrummet. hvis du ikke har en vandhane i rummet.
Du skal bare ha en eller anden spand eller ligne til at være i fyrrummet til at sætte under trykeksp overtrykventil. det vand der kommer fordamper i det tørre luft i fyrrummet.

Jo du skal ha fet i fejer og forsikring, det er dem der skal godkende det hele.

Det er et allerede etableret fyrrum som skorstensfejer har godkendt. Han nævnte intet om afløb. Det var også i forbindelse med renovering af tilstødende rum hvor der skulle etableres ny kloak at jeg så en mulighed for at putte en kloak i hjørnet bag ved fyret. Det er så allerede gjort og i denne omgang af en aut. kloakmester Der blev etableret et 110 mm rør ind fra køkkenet. Det lykkedes at brække beton og fliser op i hjørnet uden at skade varmtvandsslanger og gulvvarmeslanger.
På fyret er der selvfølgelig overtryksventil fra v.v.b. og fra trykekspansionen. Men jeg har også etableret en hane til påfyldning og evt. brandslukning. Derudover er der på fyret en kølespiral der hvis temp. på anlægget og akk. tank kommer over 90° åbner automatisk. Så faktisk rigtig mange muligheder for vand på gulvet.
Så jo jeg er da blevet lidt mere tryg ved at tage hjemmefra nu mens fyret det kører siden gulvafløbet er etableret. Kunne da godt være at man skulle nævne det over for forsikringen nu da det formentligt er iorden.
Nu er der fyldt så meget ud i det lille fyrrum at der ikke var plads til de nye fordelerrør til vandinst. og gulvvarmeford. så det er i stedet placeret i køkkenet. Der havde jeg først fået afsat et gulvafløb i forb. med renovering der, da jeg syntes at det var meget praktisk hvis uheldet skulle være ude. Men ifølge Bolius bliver hele køkken og stue (nu sammenhængede) defineret som vådrum som følge af gulvafløbet. Der skulle så indhentes speciel tilladelse fra kommunen for måske at slippe for kravet om vådrumssikring i  hele stuen. Så det ville jeg ikke hænge på og kloakken blev pillet op igen inden støbning. Det er skønt at være praktisk og opfindsom men nogen gange er reglerne ikke i den praktiske's favør, men det var en anden historie - måske engang til hjælp for andre.

Hvis der er fyr med overløb fra sikkerhedsventilen og for kondensafløb. Skal der etableres gulvafløb. Derved også vådrumssikring i hele fyret ellers dækker forsikringen ikke.
Men kan ikke helt forstå hvorfor du har en vådrumszone i køkken/stue? Har du etableret en gulvafløb der? og hvor ligger denne? da gulvafløbet ikke må ligge skjult.

Hilsen Martin.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Nej der skal ikke etableres afløb har lavet nyt her på matriklen og der er ingen krav om afløb i rummet hvor der er installeret en varme kilde med sikkerhedsventil. Mener det er et krav når det er med kondensafløb dog.

Jeg mener nu ikke der skal etableres vådrumssikring medmindre det er beboelse for ellers er der jo en del l steder i Danmark hvor der er problemer.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis