Trappe trin i acajou eller bøg eller... ?

Hej Oprettede lige en ny tråd til dette spørgsmål.

Er ved at lave kvartsvings trappe.. 

Havde først planlagt at lave trin i acajou ( type mahogni fra afrika)  Havde også fundet 40mm. bordplader 
 til 800 kr stk. i 300x62x4  

Men er nu blevet meget i tvivl om det overhoved er egnet til formålet .

efter at have læst denne kommentar i et forum om bordplader: 

Forskel på acajou og nyatoh?

 På de 2 træsorter er der ikke den store forskel, hvad angår holdbarhed. De bliver, (desværre) porøse efter ca 5 år i vores klima, uanset, om de er brugt til havemøbler eller til bordplader i dit køkken. De kræver ufattelig meget olie,og slibning, HELE tiden, og det fiser lige igennem, bare for at holde dem splintfri(prøv at mærke bagsiden af en plade)( det er derfor du ikke kan købe dem i en køkkenforr) Jeg vil anbefale, at hvis du vil have en mørk/ billig køkkenbordplade, så bejds noget bøg. Det kan holde. Glem ALT om oversøisk billligt træ. Der er en jo en grund til at det er billigt.  ( http://www.kandu.dk/spg95994.aspx )

Jeg var forbi gantrup byggemarked som har super billige plader af forskellig slags,
der var en plade som var transport skadet som have flosset den ene kant.. man kunne se og mærke at træet kunne flosse og selvom det er hård og virker meget flot.. virker det også som om der mangler "bindemiddel" i træet...

Tænkte at med den rigtige olie ville træet blive bundet og ikke flosse men vil ingen chancer tage med sådan en projekt !

Acajou :


Man kan godt forstille sig at problemet måske ligger i den megen luft som træet faktisk består af..

Er min bekymring bare pjat er det godt til trin eller ej ? 

Jeg er nu mest tændt på at lave trin i bøg og evt. bejse og derefter olie er det en god ide eller er der noget bedre ?.. som også er til at betale sig fra ?




håber at blive klogere :-)

billeder af trappe processen kommer snart i billed gallerriet :kvartsvings trappe
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
bøg arbejder en del, men det fås ikke mere slidstærkt herhjemme. Noget af det hårdeste vi har (google janka). Eg er nok mere stabilt, men har det med oprifter, og noget grovere i strukturen... Ja så er der jo teak, men igen oversøisk og ret bekosteligt. Jeg hopper med på bøgen - superstærkt, og stram åretegning. Det bliver flot

Danmark er et prægtigt sted, hvor husene har lov at stå ude om natten!
Jeg endte også med at lave trin i 40 mm. Bøge plade fra homeworks..

Og har olie behandlet dem.. Med hård olie fra auro , olien er fortyndet med appelsin olie for bedre indtrængning.. Super olie bestemt ikke billig har brugt 1,5 liter til 10 m2 overladen.. Pris ca 600

Dejligt at kunne give trin olie inde i huset uden at dampe fra vegetabilk terpentin ødelægger indeklima..

Men der lugtede meget af appelsin i to dage ... Ret juled...

Vi har valgt ikke at behandle med vox da trin er pæne i olie finish og så er det super nemt at efterbehandle med olie senere iden megen pudsning og afrensning af vox..

Den færdige trappe kan ses i galleriet .

Hilsen jeppe
Jeg endte også med at lave trin i 40 mm. Bøge plade fra homeworks..

Og har olie behandlet dem.. Med hård olie fra auro , olien er fortyndet med appelsin olie for bedre indtrængning.. Super olie bestemt ikke billig har brugt 1,5 liter til 10 m2 overladen.. Pris ca 600
Men det hærder hård op næsten som lak med oliens fordele.

Dejligt at kunne give trin olie inde i huset uden at dampe fra vegetabilk terpentin ødelægger indeklima..

Men der lugtede meget af appelsin i to dage ... Ret juled...

Vi har valgt ikke at behandle med voks trin er pæne i olie finish og så er det super nemt at efterbehandle med olie senere uden megen pudsning og afrensning af voks.

Den færdige trappe kan ses i galleriet .

Hilsen jeppe
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis