Aut tænd og sluk

Jeg har anskaffet mig en spånsuger, -en brugt en. Afbryderen er defekt og skal udskiftes.
Så i stedet for at sætte en alm kontakt på vil jeg gerne have en automatisk, som tænder når saven startes.
Er der een, som ved hvad sådan en sag hedder, og måske hvor den kan købes?

Venlig hilsen
Knud
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hejsa, jeg har set sådan et relæ ved Dorch & Danola, men kan ikke lige finde det på hjemmesiden. Du kan eventuelt prøve at ringe til dem.

Hvis suget kun bruges sammen med din sav, kan du eventuelt bare forbinde det til savens start/stop med et ekstra relæ.

Med venlig hilsen

Anders

Har lavet en anordning på min lille bordrundsav.

Brugte en polsøger, og fandt den ledning med spænding på, denne forbandt jeg med
samle muffer med en stikdåse og kan så starte min Gl. Nilfisk støvsuger samtidig
med jeg starter saven.

Egentlig ret enkelt, jeg tar' dog altid strømmen fra når saven ikke er i brug.

Det virker ganske udmærket her, og koster næsten ingen ting.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Tak for svarene.
Jeg har i mellemtiden fået et andet problem med sugeren.
Jeg har fået foræret den af en ven fordi kondensator og afbryder brændte i stykker og han købte så straks en ny, -nogle har mange penge.
Der blev sat en ny kondensator på (ikke original) og så var det jeg ville sætte en aut. afbryder på, da den jo alligevel skulle udskiftes.
Nu er osse den nye kondensator altså brændt af!!!
Kan der mon være sket noget med motoren, som gør at kondensatoren brænder af??

Venlig hilsen
Knud
Hej.
Du må lige fortælle om det er en enfaset eller trefaset motordrift på sugeren. Hvis det er
enfaset drift, er der sikkert monteret en startkondensator og det går ikke hvis motoren er
trefaset oprindeligt.
Et billede af motorens typeskilt måske.


mvh

 varmetossen

Det er en eenfaset motor på 370w. Den kondensator der er på nu (og som åbenbart er kaput) er på 30mF.
Her skulle være et par billeder.

Venlig hilsen
Knud
Annonce
Hej.
Så vil jeg stadig mene der er blevet monteret en forkert kondensator.
Det skal være en driftkondensator, og hvis de ikke rigtig ved hvad du snakker om,
Så spørg et andet sted. Hos elektromekanikeren, hvis der er en i nærheden. De ved det.

mvh

 varmetossen

Det er en lidt voldsom kondensator på typeskiltet står den skal være 12 µf 450 v.
værdien har en del at sige ( den rigtige faseforskydning )
Den rigtige kan købes her.

http://www.weden-metabo-service.de/METABO-ELEKTRA-BECKUM-ERSATZTEILE/Kondensatoren

Brændte den nye kondensator af med det samme eller efter lidt tid ?
vh
Ja, motoren blev svagere og svagere og gik til sidst i stå, den kørte vel kun i 10 minutter. Og kondensatoren blev varm. Det er nok rigtigt at kondensatoren har en forkert værdi, jeg var ikke opmærksom på at størrelsen stod på skiltet.
Jeg kiggede på "mellons" forslag, men fragtprisen lignede taxapris, så jeg leder lidt længere, -og jeg er på ferie lige nu.

Venlig hilsen
Knud
I en anden tråd snakkes der osse om kondensatorer:

http://www.lav-det-selv.dk/Forum/aft/177068

Her tales om både driftskondensatorer og startkondensatorer. Kan der svares på om min er den ene eller den anden slags?
Der nævnes osse en formel, som siger W x 0,075 = mF
Her altså 370W x 0,075 = 27,7 mF. Og så skulle min på 30 mF jo være god.
Men det er den jo ikke??

Venlig hilsen
Knud
Er ikke sikker på om det er en drift eller start kondensator, er det en ren start sidder der en centrifugal kontakt i motoren
der afbryder forbindelsen over startkredsen ( og gennem kondensatoren ) når motoren kommer i omdrejninger. Hænger
den brænder kondensatoren af efter et stykke tid.
Prøver at se om jeg kan finde et diagram og tjekke det.
Har du prøvet at ringe til importøren og give ham part nr. på kondensatoren. kunne være det var hyllevare.
Vh
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis