Forhindre rust under et reparationsprojekt

Her er et nybegynderspørgsmål

Jeg har lidt stenslag i mine skærmkanter, kølerhjelm og et par steder på taget af min nyindkøbte, men brugte, VW transporter (fra 2002).
Jeg skal nu i gang med at ordne de småpletter, før de bliver til storpletter. Jeg er helt ligeglad med hvordan det kommer til at se ud, for bilen er kun en arbejdshest, så det eneste der interesserer mig er, at den kan holdes så rustfri, at den kan gå igennem syn de næste 6-7 år.

Jeg har dog ikke faciliteter til at kunne gøre det indenfor, så i den forbindelse ville jeg spørge:

Hvordan forhindrer i rust på det blanke metal imens i er igang? Jeg frygter lidt at selv hvis jeg kommer rustbeskyttelsesgrunder på umiddelbar efter jeg har slebet området ned til rent metal, at der måske alligevel vil kunne dannes rust natten over imens grunderen tørrer, da grunder i sig selv jo ikke er særligt fugttæt. Eller er det overhovedet ikke et problem?

VW Transporter T4 er en rigtig fin bil, men det er glad for at ruste, så nu har jeg bare bestemt mig for at sætte et par dage af en gang om året til at "lappe" på rustangrebene.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
min far har i rigtig mange år svoret til corrostabil grundmaling, alt hvad han lavede af rust på biler, fik et lag af det, jeg begyndte også på det, men af en eller anden årsag har jeg ikke fortsat (tror bare det var fordi jeg havde glemt det)

mvh

Gert Møller

ja det kan laves :-

Hvad med at give det en gang zinkspray, før du grunder. Zinkspray tørrer meget hurtigt.
Det er kun en ide, er ikke sikker på, at grunder hæfter på zink.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Hej.
Jeg har brugt et produkt der hedder RUSTVÆRN (reg. varemærke) og bilen kørte gennem et par vintre uden der skete yderligere.
Men det skal røres HELT op inden der males.


mvh

 varmetossen

Din bekymring er ikke det store problem. Du skal bare sørge for at der absolut ingen helligdage er på pletten. Når det drejer sig om skærmkanter er det tit lige så vigtig du maler den indvendige kant ordentelig.

Hvis du vil holde bilen kørende burde du måske også tænke på rustbeskyttelse under neden og i hulrum.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Hvis man er helt lige glad med hvordan det kommer til at se ud.. har jeg brugt Incopal sokkel asfalt.. det minder om undervogns behandling.. de skriver at det også kan bruges til korrosions beskttelse.

Jeg har både malet skærn kanter på en piv rusten huyndai accent.. der fik jeg pudset helt igennem pladen.. så jeg måtte reparere med alu net og plastik padding (den elastiske type) der efter tape rundt i en "pæn" bue fra kanten og malet med sokkel asfalt inden og ude to lag.. jeg fortyndede lidt med terpentin og sørgede for at det var stue temp eller lidt over da jeg malede ellers er det meget tykt.

endnu mere imponeret er jeg over at jeg for 4 år siden gav vores totalt rustne trappe galender samme tur.. det var så gennem tærret af rust at når man bankede på det med en hammer faldt rust af i store flager.. det fik en tur med hammeren derefer en stålbørste, ingen yderlig pudsning.. derefter sokkel asfalt som på bilen..

I starten er overfladen en smule klistret men den bliver hurtig mat sort og tør af stov fra luften... "malingen bliver ikke klistret igen i solen når den først er hærdet helt op efter nogen tid..

se billeder af galender nu 4 år efter.. enkelte steder er der faldt en flage rust af.. tror mest det skyldes jeg ikke havde fået det renset godt nok den dengang.

ellers er det ikke rustet yderligere ! imponerende... lavede det mest som et forsøg.

se billeder jeg opretter i galleri: murasfalt som rustbeskyttelse
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Tak for svar gutter.

Det er faktisk præcis "rustværn" jeg har købt, så det var da et held. Transporteren er faktisk undervognsbehandlet, men diverse hulrum har jeg bare givet linolie med en ukrudtsprøjte.

Det med sokkelmaling er en smadder god idé, og det er jo et rigtigt lækkert materiale at arbejde med, så når min skærmkantsredning ikke holder længere om en 2-3 år, så bliver det næste skridt. Kunne være jeg skulle investere i en af de der Biltema rustbeskyttelses sprøjter til 100 kr, og så give vanger og hjulkasser en ekstra tur.

Der er en fyr på Youtube, som er lige min GDS type. Laver præcis de røvballeløsninger der kan ting til at FUNGERE. Tjek f.eks. hans måde at reparere et rusthul på her https://www.youtube.com/watch?v=VMhoRnBIEE8 og her https://www.youtube.com/watch?v=g_FDYbWs5eY . Synes det med at bruge vokspapir til at forme den fiberforstærkede spartel (som man kan få i Biltema f.eks.), er inspireret. Og så kombineret med sokkelasfalt tricket - ja så skulle jeg jo nok kunne få en 5-7 år ud af den gamle traver.

Det skal siges at jeg bor i Sverige, så "gulpladebiler" eller "lätt lastbil" som det hedder heroppe, ikke er underlagt ekstra afgift - ja faktisk er den billigere i vægtafgift. Derfor er brugte varevogne også ret dyre i forhold til at det er Sverige. Men jeg var heldig at finde en fra et konkursfirma til 20.000 dk.kr, med fuld servicebog, så selv min mekaniker sagde at det var et godt køb.

At man så skal syne bil en gang om året er jo så lidt træls, når man holder bil som jeg gør

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Jeg bruger zink spray derefter grunder også lak
Som dunselv skriver er grunder ikke ikke vandtæt, men det er lak Heller ikke alene. En Esbjerg grunder, kaldet spærgrunder er effektiv da den indeholder zink. Men den er ikke altid samarbejdsvillig med rigtige autolakket.
Desuden er maskin maling nemt at arbejde med, hvis ikke det skal ligne en million er det meget stærkt.
Jeg bruger selv maskin maling på golfen, det holder godt når det er en arbejds bil man ikke er øm over.
Når jeg svejser plader så behandler jeg med zink spray, grunder x2 maskin emalje x2 (hvis det er i bunden så får det med pensel, ellers sprøjte) derefter gummihud eller sokkelasfaltx2.
Det er den eneste måde det holder på.
Skal du spartlet er det altid på rent metal. Og du må ikke starte med en fin spartel, altid zink eller glas fiber spartel, derefter fin spartel også sprøjte spartel. Sprøjte spartlen er ikke kun for syns skyld, den n lukker overfladen. Derefter den Alm. Lak osv.

Sokkelasfalt kan gives med tyk pensel eller tyndes op og sprøjtes ud med en tag sprøjte, så den en til at male stål plader med.
Tynd op med benzin, ikke diesel det tager dobbelt så lang tid at tørre. Husk at slukke piben.
Rust pletter er genstridige og kommer som regel igen som en ond drøm, især hvis man ikke får taget HELT i bund.. Sådan en lille punkt sandblæser er god.
Og lige en ting mere, maskin maling fås i alle nuancer, på golfen passet en ny newholland sort perfekt, især med et lag klarlak på
Men lad dig ikke lede ind i billige tyske malinger, de løber nemmere, nuancerne svinger meget, indeholder mindre pigment så når du tynde op til sprøjten skal man male 1 gang mere end som med Esbjerg malingen. Og så forsvinder prisforskellen
Jeg har rigtig god erfaring med at sandblæse rustpletterne, så fjerner man kun rust, og ikke noget af metallet.
Jeg bruger sådan en lille sandblæser, den samler sandet op, og sviner næsten ikke, der er forskellige mundstykker med.

http://folke-larsen.saas.system-met...L%C6SERKIT


Jeg har en gammel Corolla fra 1990, som jeg går og pletter lidt på ind i mellem..
Jeg har også sådan en Jens, den er ganske god
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også