Forhindre rust under et reparationsprojekt

Her er et nybegynderspørgsmål

Jeg har lidt stenslag i mine skærmkanter, kølerhjelm og et par steder på taget af min nyindkøbte, men brugte, VW transporter (fra 2002).
Jeg skal nu i gang med at ordne de småpletter, før de bliver til storpletter. Jeg er helt ligeglad med hvordan det kommer til at se ud, for bilen er kun en arbejdshest, så det eneste der interesserer mig er, at den kan holdes så rustfri, at den kan gå igennem syn de næste 6-7 år.

Jeg har dog ikke faciliteter til at kunne gøre det indenfor, så i den forbindelse ville jeg spørge:

Hvordan forhindrer i rust på det blanke metal imens i er igang? Jeg frygter lidt at selv hvis jeg kommer rustbeskyttelsesgrunder på umiddelbar efter jeg har slebet området ned til rent metal, at der måske alligevel vil kunne dannes rust natten over imens grunderen tørrer, da grunder i sig selv jo ikke er særligt fugttæt. Eller er det overhovedet ikke et problem?

VW Transporter T4 er en rigtig fin bil, men det er glad for at ruste, så nu har jeg bare bestemt mig for at sætte et par dage af en gang om året til at "lappe" på rustangrebene.

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Her er et nybegynderspørgsmål Jeg har lidt... Vis hele indlægget
12 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg har allerede købt malingen, så maskinmaling er ikke lige på papiret i denne omgang. Så jeg kan ikke bruge zink spray til dette projekt.

Jeg tænker at maskinmaling har nogenlunde samme egenskaber som 2-komponent topcoat til både, som jeg har brugt på min traktor, da jeg ikke kunne finde maskinmaling, og det virker rigtigt godt .

Men den der punkt sandblæser kan man da vist få i Biltema til omkring 100 kr (garanteret ikke samme kvalitet, men så kan jeg lige dyppe fødderne), så den tror jeg godt jeg kan hoppe på, hvis konsensus er, at jeg dermed måske kan holde rusten stangen et par år mere. SÅ det bliver med grovrenseren på vinkel sliberen, dreml til de aller mindste steder på indersiden af skærmen, og så sandblæse alle mørke pletter helt væk.

Heldigvis er skærme til netop denne bil ret nemme at få fat på på ebay i tyskland, så går det helt galt, så må jeg jo igang med falsetang, punktsvejsning og epoxispartel. Eller måske skulle jeg bare kage det ind i sokkelasfalt og så popnitte den nye kant på .

 

"If you need a machine today and don't buy it,
 
tomorrow you will have paid for it and not have it."
 
- Henry Ford 1938
Der var i 60'erne en bilhandler i Kolding, der hed Kjærhuus. Han solgte en vw 1200. Kunden ville vaske bilen hjemme, men vandstrålen punkteredes forskærmen, der var lavet af lakeret avispapir. Det ligner lidt dit projekt. VW dele er rørende billige og sikkerheden vil være i orden

 

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på spartelmasse og maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også