Udgravning gulvvarme - muldjord?

Hej,
Er i gang med at udgrave til gulvvarme. Er det nødvendigt at fjerne al muldjorden inden afretningslaget eller er det nok at fjerne til jorden er fast?
Der skal ikke være bærende vægge ovenpå
24 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Al muldjorden skal fjernes, da den ikke er stabil, men mon ikke den forsvinder af sig selv når du graver de 60 cm. af som er nødvendigt for etablering af drænlag, isolering og beton med gulvvarme.

Med venlig hilsen

Gert Lund Christensen

www.abr.dk

 

Ja det må være god jord her. Jeg skal ned i 70 cm før at det begynder at ligne ler/al. Det bliver hårdt! 50 m2 med trillebøre og skovl. Jeg har kun brug for at grave 50 cm af ( 100 sand/300 flamingo/10 beton ). Jeg skal jo bare til at køre sandet ind bagefter i trillebøre også, så derfor ville jeg være sikker.
Ja det må være god jord her. Jeg skal ned i 70 cm før at det begynder at ligne ler/al. Det bliver hårdt! 50 m2 med trillebøre og skovl. Jeg har kun brug for at grave 50 cm af ( 100 sand/300 flamingo/10 beton ). Jeg skal jo bare til at køre sandet ind bagefter i trillebøre også, så derfor ville jeg være sikker.

 

Det er noget fis. du graver bare af til 50-60cm.

render en tur med en pladevibrater

smider sand ind og en par ture mere vibratoren og rette af. isolering og og beton.

Det hus er nok gammel og jorden er inden for i "varmen" så det verken synker eller løfter sig ikke.
Annonce
Jeg har støbt et 10-15 cm tykt lag garagegulv oven på muldjordslag. Det havde ligget der i årtier og var kørt sammen i lige så mange år. Det gulv har klaret 16 tons træpiller uden at knække.
Lad være med at grave i det, så det løsnes.
Er det en vandlidende grund, kan sagerne stille sig lidt anderledes.

Med venlig hilsen
ktm

 

fjern for guds skyld hele muld laget!!!!!
det er alm børnelærdom at man ikke bygger ovenpå muldjord, og jeg forstår slet ikke der er nogen herinde der råder dig til det, det er jo så dumt som noget kan være.
det kan godt være du synes det bliver hårdt at grave det jord ud, men du bliver sgu alvorlig ked af det hvis dit nye gulv begynder at sætte sig og du så skal starte forfra
Skrevet af JR-Anlæg på 15 aug 2014 18:27
fjern for guds skyld hele muld laget!!!!!
det er alm børnelærdom at man ikke bygger ovenpå muldjord, og jeg forstår slet ikke der er nogen herinde der råder dig til det, det er jo så dumt som noget kan være.
det kan godt være du synes det bliver hårdt at grave det jord ud, men du bliver sgu alvorlig ked af det hvis dit nye gulv begynder at sætte sig og du så skal starte forfra


Jeg råder ikke, men fortæller om egne erfaringer. Kan gulvet klare 16 tons, er det
OK for mig!
Nu har det ligget i ca 10 år.

Med venlig hilsen
ktm

 

Jeg ville nu også fjerne hele muldlaget.

Da jeg byggede til for 20 år siden og begyndte udgravningen - til 90 cm ned - troede jeg !

90cm nede kom et muldlag på 50 cm - efter rådslagning med min onkel, der er civilingeniør og rådgivende - var der  ingen tvivl - han sagde kun : væk med det muldlag - det er ustabilt.
Det kostede så udgravning af 20m3 muld ekstra og efterfølgende indkørsel af lige så meget grus/sand.

Den weekend blev mine arme lange

Det var så betryggende at konstatere at huset har en 1,5 m dyb sokkel - netop på grund af muldlaget.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Hej,
Det ser ud til at jeg skal vælge at grave al mulden af - pyha! Selvom et armeret betongulv uden nogen som helst tung færdsel, nok næppe vil knække/synke hvis der skulle være en lille smule ustabil jord et sted. Ved et sokkelfundament ville jeg ikke være i tvivl.
Jeg vil som ikke jeg kan finde dimensioner i flamingo der kan udfylde det "ekstra" hulrum - lidt dyrere men meget lettere.
Tak for svarene!
Der er yderligere 14 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis