Udskiftning af alm. korrespondenceafbryder til Fuga Touch + impuls

Hejsa

Vi er for nylig flyttet ind i et nybygget hus og dermed også helt nye el-installationer. Ved trappen har vi en alm. korrespondenceafbryder - en i stuen og en på 1 sal. De tænder for fire spots der sidder over trappen (og formentlig også et ubenyttet lampeudtag der sidder samme sted).

Vi har nu købt et stk. LK Fuga UNI 350 Touch lysdæmper + en tilsvarende impulsgiver som skal erstatte de gamle afbrydere.

Jeg er dog i tvivl om hvordan ledningerne skal overflyttes fra de gamle afbrydere til de nye. Herunder er der en tegning/billede af den nuværende installation + de to nye dæmpere. 



Under begge afbrydere sidder i øvrigt en alm. stikkontakt. Går ud fra, at enten den ene sorte, eller den ene grå på 1. sal går videre til lamperne, men kan ikke helt regne ud hvor den anden ender henne. :-)

Er der en venlig sjæl der kan være behjælpelig med hvordan det skal gøres?

Kan man i øvrigt selv vælge om impulsgiveren skal sidde det ene eller det andet sted? (vil helst have den for oven)
22 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det ved din elektriker alt om, så lad ham heller lave det så du ikke laver ulykker
Mange tak for dit konstruktive input. Men nu er det jo næppe raketvidenskab at sætte ledningerne i hvis man ved lidt om det, og så vidt jeg ved, er det også noget man selv må gøre, så det kunne jo være, at der var en der kunne komme med et klart og brugbart svar.
Når du nu bruger ordet konstruktiv, så kunne jeg jo passende spørge dig om du nu også må skifte selv når det er en konstruktiv ændring af el installationen.
Tak for dit input. 

Tilbage til emnet... Så siger min beskedne viden mig, at der er tale om en B-korrespondance. Brun er fasen, den anden sorte ledning må være den der går hen til spots, den anden grå kan jeg ikke helt regne ud, hvor fører hen - nogen bud på hvad den kunne være brugt til?

Men ellers....

Begge brune i L. 
Den grå ledning i GUL (men hvad kunne den anden grå på 1. sal være til)?
Den sorte ledning skal så gå fra dæmper til spots'ne, men jeg vil helst have lysdæmper i stuen og impulsgiver ovenpå, så kan jeg blot videreføre den gennem den sorte klemme (Ø på impulsgiveren, eller skal den køre uden om?

Er jeg helt gal på den?

Nu har jeg sådan set ikke besluttet mig for om jeg vil udføre det selv eller ej, men jeg har gået og kigget på det i nogle dage (mens jeg udskiftede de almindelige afbrydere til touch dæmpere), så min nysgerrige natur gør, at jeg under alle omstændigheder gerne vil lære lidt 

Håber en venlig sjæl kan hjælpe lidt 
Hej

Brun skal i "L"
Sort skal kun bruges ved lysdæmperen, hvor den skal i "Pilen med bølgen over"
Sort skal ved impulsgiveren samles med en samlemuffe. (Måske er klemme "Ø" en sløjfeklemme, kan ikke lige huske det)
Grå skal i "Pilen"

Så burde det virke.

Hilsen Jakob
Annonce
Tak for svaret, Jakob.

Det var også sådan jeg selv tænkte det skulle være... jeg har nu prøvet, og det virker fint nok ved lysdæmperen, men der er ingen reaktion fra impulsgiveren...

Kan den være død? Jeg har ikke haft eksperimenteret med den, kun haft den på hvor ledningerne sad som Jakob skrev. Er der en smart metode til at finde ud af, om den virker?

Har du forbundet begge grå ved impulsgiveren?

Du kan bruge en almindelig afbryder (fjederbelastet) i stedet for impulsgiveren til at teste, om det virker.

Til "håndværkeren": Det er fuldt ud lovligt for private at udskifte en eksisterende afbryder med en lysdæmper. Det skyldes sandsynligvis, at det er umuligt at gøre det på en måde, som skaber farligere situationer end hvis man havde skiftet til en ny afbryder. Det værste der kan ske er, at det ikke virker. Man kan ikke lave en korslutning, når der ikke er nogen nul. Husk i øvrigt det gamle muldheld: Man skal ikke rådgive folk i et internetforum om noget, som man ikke har en skid forstand på.
jenshøj, jeg kan ikke lade være:

 Man skal ikke rådgive folk i et internetforum om noget, som man ikke har en skid forstand på.

Det gælder ikke for "håndværkeren"

Til håndværkeren, man kan kun lave en kortslutning ved at sætte fase og nul eller to faser sammen.

fase
Kun den grå der kommer fra lysdæmperen... Jeg fandt ud af, at den anden grå ender i en muffe ved lampeudtaget, ligesom den anden brune.

De to sorte har jeg samlet i en muffe - må de samles i "Ø" på impulsgiveren i stedet?

Men jeg skaffer lige en fjeder og prøver med det.

Skrevet af S. fabrin på 15 aug 2014 11:24
jenshøj, jeg kan ikke lade være:

 Man skal ikke rådgive folk i et internetforum om noget, som man ikke har en skid forstand på.

Det gælder ikke for "håndværkeren"

Til håndværkeren, man kan kun lave en kortslutning ved at sætte fase og nul eller to faser sammen.


Du kan kortslutte alt. Det er bare kun de tilfælde du nævner der siger bang.
Der er yderligere 12 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis