Gabione/stenmur, hvor kraftigt Rionet?

Hejsa

Som overskriften antyder påtænker jeg at lave en lille relativ lav Gabione som skal fungere som en afslutning på min nye terrasse.

Men jeg er lidt i tvivl om dimensioneringen af rionettet, jeg vil brug 10x10cm masker for at undgå at jeg skal bruge alt for store sten og problemer med at de "falder ud".

Min egen ide er at bruge et 8mm Rionet, men jeg ved ikke om det er for voldsomt eller alt for lidt, nogen der har erfaringer?

Og hvordan ville i sikre den imod at vælte, den bliver i princippet bare stillet oven på græsset.
Jeg ville kunne fæstne den ind i den 2"x4" reglar som træterrassens ligger på, men ved ikke om det er en dårlig ide?
Eller om man kunne forestille sig at man slog nogle jernstænger i jorden og svejste fast til rionettet?

Gode ideer modtages med tak

Mvh
Martin  

www.malermester-hansen.dk
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tjaeeeee....

Mon ikke det afhænger en he del af hvad det er for sten du vil anvende.. Med 10x10 net bliver de ret store.... Da de jo ellers vil falde ud. Så 8mm tråd lyder ikke for kraftigt :-)
Stabilitet og fastgørelse afhænger jo af mange faktorer.. dels bredden på sele netburet, og ikke mindst højden :-) Plus om det er et net der kun er i een retning eller for eksempel et hjørne :-)

Så frem med blyanten og lav en skitse, eller kom med mere detaljerede oplysninger :-)

Så tror jeg du får bedre og mere givende svar :-)

MVH Njord

MVH Njord
Jamen til sten vil jeg bruge håndsortede pigsten i størrelse 100-150mm

Og det bliver to "mure" som henholdsvis 10 og 8mtr lange og lige, uden hjørner, og jeg tænker omkring 30 cm brede.

Højden kommer til at variere da grunden er skrånende, men fra det højeste sted er den ca 130 og det laveste sted 80cm

www.malermester-hansen.dk

Fandt du frem til en løsning og vil du dele dine erfaringer?

Jeg har været med til at lave nogle stykker. Både lige og buede. 

Der blev brugt 10 x10 cm rionet med afstand på 30 cm. og ca. for hver meter ( både side værts og opad ) blev der svejset tværstivere imellem de 2 ydersider. 

De 10 x10 cm kan sagtens holde sten der er væsentlig mindre, da de kommer i klemme eller ligger inde i midten. skulle en enkelt falde ud er det bare at lægge den oveni igen-

Hvis den har et 90 graders drej eller lavet i en bue, så holder den sig selv oppe på et meget lang stykke. Er den helt lige huggede vi nogle jernstænger ned så de stak op midt i gabioenen. Når de kommer i klemme i alle de sten skal det nok holde den på plads.

Vi lavede det i rå rionet, og det ruster pænt. Det vil vare mange år før det er rustet væk. Når du skærer rionet til, så husk at slibe hver enkelt skæring på kanter så de ikke er skarpe.


Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik

Fantastisk - tak. I mit tilfælde skal denne fungere som støttemur og fyldes op med jord på bagsiden. Jeg regner med at lave den som en trapez der er 30 i top og 50 i bund ( hvor den er højest) for at give det ekstra styrke og lidthældning. Da vejen  muren skal følge falder i længden vil den blive næsten 30-30 inden ene ende stigende til 30-50 i den anden ende.


Jeg overvejer at lave et ombbuk på rionettet i bunden og støbe et fundament henover dette for at fiksere forkanten og bagkanten i bunden herefter vil jeg som du skriver svejse stivere på løbende. 


Lyder dette helt dumt?


For at give lidt info om projektet er her et billede der med snoren viser overkanten af muren. Den fyldes med sprængt sort granit.

 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis