Vurdering af varmepumpe samt huskeliste

Hejsa

Jeg har kigget på denne varmepumpe og vil gerne have jeres meninger om den:

http://www.lavpri...3050p.html 

Min situation:
Har 55.000,- der skal anvendes til opvarmningsløsning (forsikringspenge)
Pillefyr og jordvarme er ikke en mulighed.
Skel ud til åbne marker.
ca. 6 år gammelt bosch naturgasfyr med tilhørende VVB.
6Kw. solcelleanlæg på gammel ordning (producerer ca. 4 kw på årsbasis)
170kvm hus i 2 plan fra 1949 ok til godt isoleret.
Gulvvarme på hele 1. salen og badeværelse i stueetagen. (resten af stueetagen skal også have på sigt).
2 voksne og 3 børn, heraf en teenager med deraf følgende højt varmt vands forbrug ;-)

Hav med i overvejelserne at pengene er "gratis" men desværre ikke kan anvendes til andre formål.

Udover vurdering af selve anlægget vil jeg gerne vide hvilke (større)"ekstra" dele jeg skal indkøbe og andre udgifter jeg skal være opmærksom på.

Tak for alle input :-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du må have regnet forkert  -  hvis et 6 kwh. anlæg kun kan producere 4 kwh om året er der sgu noget helt galt
polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Ingen forkert udregning.
Jeg mangler bare at montere drejeskiven til mit hus så det kommer til at pege stik syd

 Aldrig gå ned på udstyr!

Skrevet af Borst på 13 aug 2014 17:47
Ingen forkert udregning.
Jeg mangler bare at montere drejeskiven til mit hus så det kommer til at pege stik syd

Jo, du må bestemt have regnet forkert. 4kwh pr år giver ca.0,01kWh pr døgn, så solen skinner ikke ret meget, der hvor du bor.
6Kw. solcelleanlæg på gammel ordning (producerer ca. 4 kw på årsbasis). Eller mener du noget andet med 4 kW på årsbasis?
Mener du 4 kWh pr døgn?

 MXF modellen er lidt at tilpasse i en eksisterende installation, og passer sammen med gulvvarme, lavtemperaturradiatorer.
Der står jo faktisk, at du skal have radiatorer, der passer til den lavere fremløbstemperatur fra varmepumpen, har du det?

fase
Jeg er helt sikker på han mener 4.000 kWh :-)

Mit 6kWp anlæg producerede knapt 5.400 kWh sidste år - stik syd.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Ja selvfølgelig mener den gode mand 4 og 6 MW, så stop nu det ordkløveri og hjælp manden.
Du bør kigge på dette link for at vurdere ydelserne:
http://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/varmepumpelisten?query=varmepumpeliste
Jeg har ikke erfaring med Luft/ vand pumper men kan godt stå inde for Panasonic, når det gælder
luft / luft pumper

Bedste hilsner
Bjarne Jensen

 

Annonce
Skrevet af EISOE på 13 aug 2014 18:25
Jeg er helt sikker på han mener 4.000 kWh :-)

Mit 6kWp anlæg producerede knapt 5.400 kWh sidste år - stik syd.

Det ville også passe bedre, men vi får jo nok et svar.

fase
Skrevet af Bjarne Jensen på 13 aug 2014 18:30
Ja selvfølgelig mener den gode mand 4 og 6 MW, så stop nu det ordkløveri og hjælp manden.
Du bør kigge på dette link for at vurdere ydelserne:
http://sparenergi.dk/forbruger/vaerktoejer/varmepumpelisten?query=varmepumpeliste
Jeg har ikke erfaring med Luft/ vand pumper men kan godt stå inde for Panasonic, når det gælder
luft / luft pumper

Bedste hilsner
Bjarne Jensen
Inden du nu begynder at fortælle, hvor stor produktionen er (mellem 4 og 6 MW), bør du måske overveje hvad sådan noget måles i, nemlig f.eks.Wh, kWh eller MWh 
Desuden bør det indgå i overvejelserne om varmeanlægget overhovedet er egnet til varmepumpedrift, idet det kræver større radiatorer end 
ved f.eks olie- eller gasfyr


fase
Et godt sted at få lidt ideer om luft/vandvarmepumper og deres virkningsgrader ved forskellige ude- og fremløbstemperaturer er på
http://www.energimyndigheten.se/Hushall/Testerresultat/Testresultat/Luftvattenvarmepumpar1/?tab=2

Når du har åbnet en af pumperne skal du markerer "Utökad tabel" lige over billedet af pumpen. Så får du et indtryk af, hvor meget effekt og ikke mindst virkningsgrad der mistes ved højere fremløbstemperatur og lavere udetemperatur.
Det vil fortælle dig, at gulvvarme og overdimensionerede radiatorer er nødvendige for at opnå en rimelig virkningsgrad på anlægget, og at virkningsgraden falder betragteligt ved faldende udetemperaturer -der hvor du har mest brug for at lave varme.
Ikke for at skræmme dig fra projektet, men du skal bare ikke baserer dig på, at du får varmen med en COP på 4,7 året rundt, for det gæder kun ved +7ºC ude og 35 i fremløb.
Min jordvarme har i sommer været oppe på +21,8 i brinetemperatur, hvilket jo er fantastisk, men jeg kan ikke bruge det til ret meget, når det eneste varme jeg producerer er 20 minutters drift til varmt vand om morgenen. Resten af tiden sår anlægget aldeles stille! Jeg ville kunne opnå en COP på gulvvarmen på måske 7 eller 8, hvis jeg skulle bruge 35ºC i fremløb, men det skal jeg ikke.... Så jeg har ingen glæde af det.
Når det bliver bidende koldt til vinter og jeg skal bruge 35º fremløb er brinen faldet til ca 0º, og så er min COP ca 4,5.
Men det er jordvarme.

Tabellen viser forskellige luft/vand varmepumper, dog ikke den du linker til, men det giver et godt indtryk at overveje videre på.

Chr.

Selvrensende filter = et filter du selv skal rense.

Bankrådgiver = Rådgiver banken om, hvor mange penge de kan plukke kunden for.

Alt hvad jeg gør er forkert. Deri går jeg aldrig galt.

Tak for input.
Da det som skrevet er "gratis" penge kører jeg videre med projektet.
Skal nok poste nogle af mine erfaringer.

Og til ordkløverne:
Jeg har et solcelleanlæg der producerer mindre end det er designet til at kunne, primært pga. retning ifht. solen

 Aldrig gå ned på udstyr!

Tjek nu lige at dit radiatorsysytem er bygget til lavtemperatur inden du gør andet.
At kombinere naturgas der kører varme ud med over 60 grader og så gå over til varmepumpe der helst ikke skal over 45 grader kræver altså et andet varmeanlæg med væsentlig større radiatorer og rørdimemsioner end et naturgasanlæg.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis