Vurdering af varmepumpe samt huskeliste

Hejsa

Jeg har kigget på denne varmepumpe og vil gerne have jeres meninger om den:

http://www.lavpri...3050p.html 

Min situation:
Har 55.000,- der skal anvendes til opvarmningsløsning (forsikringspenge)
Pillefyr og jordvarme er ikke en mulighed.
Skel ud til åbne marker.
ca. 6 år gammelt bosch naturgasfyr med tilhørende VVB.
6Kw. solcelleanlæg på gammel ordning (producerer ca. 4 kw på årsbasis)
170kvm hus i 2 plan fra 1949 ok til godt isoleret.
Gulvvarme på hele 1. salen og badeværelse i stueetagen. (resten af stueetagen skal også have på sigt).
2 voksne og 3 børn, heraf en teenager med deraf følgende højt varmt vands forbrug ;-)

Hav med i overvejelserne at pengene er "gratis" men desværre ikke kan anvendes til andre formål.

Udover vurdering af selve anlægget vil jeg gerne vide hvilke (større)"ekstra" dele jeg skal indkøbe og andre udgifter jeg skal være opmærksom på.

Tak for alle input :-)

 Aldrig gå ned på udstyr!

Hejsa Jeg har kigget på denne varmepumpe og... Vis hele indlægget
14 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Sidder de solceller mod nord , der er da noget galt her.......

   elektriker fra jævnstrømmens tid
På 1. salen og en del af stueetagen er der gulvvarme hvilket skulle være en god ting ifbm. lav fremløbstemperatur.
De radiatorer vi har er nogle store, halvgamle nogle der ligner den her:

http://dbastatic.dk/pictures/pictures/b0/47/e12e-2531-4285-962c-ca9a2ed225db.jpg?preset=normal

Indenfor 2-3 år kommer der nyt betongulv med gulvvarme i de sidste rum der mangler.

Er det muligt at have både naturgas og luft-vandpumpe samtidig? Så gassen kan supplere hvis det bliver for koldt?

Mht. solcellerne så vender de vest-syd-vest. Der er også et par træer som kaster skygge sidst på eftermiddagen. Produktionen er under de givne omstændigheder som man kan forvente. Så vidt jeg husker producerede det sidste år omkring 4100 Kwh.

 Aldrig gå ned på udstyr!

Radiatorerne ser ok ud til varmepumpedrift.
Man kan godt kombinere Varmepumpe og gasvarme, men det kræver en dygtig VVSér der er kendt med området.
Husk for øvrigt en udeføler så hverken varmepumpe eller gasfyr leverer mere energi end nødvendig.

Har besluttet mig for at blive en gammel sur mand. -Nu venter jeg så bare på at blive gammel....
Jeg ville heller ikke være nervøs for de radiatorer.
Det er dog sagt som lægmand.
Men der cirkulerer (høhø) mange dogmer om varmepumper og deres behov for gulvvarme - meget af det er ikke helt så sandt som det bliver gjort til.

Vi har selv en Toshiba luft-til-vand varmepumpe nu på 4-5. år, og har kun gulvvarme i to badeværelser - det ene meget lille.
Ellers står den på radiatorer i resten af huset, og for at føje spot til skade, så er det et en-strengsanlæg i ½" udførsel. Skal man tro alle interneteksperterne er det jo nærmest underligt at vi ikke er ruinerede endnu.

Ja, vi ville få en bedre virkningsgrad med gulvvarme, men kombineret med grundig isolering og nye vinduer (70'er-hus fra FØR oliekrisen), så er vores behov for fremløbstemperatur ganske lavt trods alt, og vi halverede vores varmeregning fra tiden inden isolering og med oliefyr - det har med andre ord nyttet.

Vi skiftede i december under den første af de nylige meget hårde vintre, og havde systemet i drift første gang dagen inden landet så minus 17-20 grader. Det var godt nok en lidt halvkold fornøjelse i soveværelset - huset havde været uden varme bortset fra brændeovn i den anden ende - i et par dage (der var lidt indkøringsvanskeligheder).
Efter nogle uger i bidende kulde og med stygt roterende elmåler, måtte vi sande at to værelser skulle have dobbelt-lags radiatorer.
Det kostede ca. 1800 kr. - overkommeligt.
Siden har der ikke været problemer med at holde varmen.
Vi har et loft på fremløbstemperaturen på 45 grader, programmeret ind i en varmekurve der justerer efter udetemperaturen. Selv året efter hvor det igen var fimbusvinter, havde vi ikke problemer med at holde varmen med det loft på temperaturen. Varmespiralen måtte godt nok hjælpe til her og der, men det ændrede ikke ved at det er en helt fin forretning.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis