Tesy 100L el vandvarmer virker ikke

Hej
Jeg har en tesy el vandvarmer der er holdt op med at virke.

Dvs. at on/off knappen lyser, men det gør dioden ved siden af ikke (den plejer at lyse når vandet varmes op) og vandet varmes ikke op.

Mit spørgsmål er om jeg skal skifte varmelegemet eller termostaten?

Og er det nemt at gøre selv

Mvh Adam
15 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Mål om der kommer strøm til termostaten og hvis der gør det så mål om der kommer strøm til varmelegemet - start med at kontrollere sikringer i målertavlen - måske kører din beholder på 220/440 volt og så kan lampen godt lyse men beholderen ikke varme hvis der mangler en fase !
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Skrevet af Adamgade på 13 aug 2014 18:40
Tak for dit svar

Da den har virket har det ikke noget med faser at gøre. Og problemet er at den står i mit sommerhus, så jeg ville gerne have den rigtige reservedel med derop næste gang

Det er da svært at svare entydigt på uden at have målt, om det er termostaten eller varmelegemet, der er defekt. Men når du skriver at dioden, som normalt lyser, når vandet bliver varmet, kunne det tyde på termostaten.

fase
Det ville jeg også tro, håbede bare at der var nogen der kunne sige det med sikkerhed
Skrevet af Adamgade på 13 aug 2014 18:40
Tak for dit svar

Da den har virket har det ikke noget med faser at gøre. Og problemet er at den står i mit sommerhus, så jeg ville gerne have den rigtige reservedel med derop næste gang


Jamen mit lys virkede også i går men der sprang måske en sikring i nat og i øvrigt er i hvert tilfælde jeg ikke hverken synsk eller spåmand så jeg kan intet sige om din vandvarmer
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Annonce
Har et tilsvarende problem med min (lidt mindre) tesy vandvarmer, og kunne godt tænke mig at høre hvordan historien sluttede?
Mit problem er at den varmer ikke, men jeg kan se at den slår til og fra når jeg drejer på temp.knappen. Så jeg tolker det som at mit varmelegeme er stået af. Ellers kan jeg ikke se andre muligheder?
Vh
Mads Peter

Hvad med overkogssikringen er den hoppet ud og skal trykkes ind igen ? er der strøm på begge faser (sikringer) 


   elektriker fra jævnstrømmens tid
Syntes umiddelbart ikke jeg kan finde en overkogssikring jeg kan trykke på? Hvor kan den sidde?
Du skal have det lille service dæksel af i bunden.
Overkogsikring i vandvarmermere kan være en type man trykker ind igen, eller det kan være 2 stk termosikringer der sidder i et glasrør oppe i varmelegeme.
Ved det første system kan du se en komponent hvor ledninger går igennem. Den ligner lidt termostaten. Den skal måske påvirkes igennem et lille hul udefra.
Den anden kan du ikke umiddelbart se men der kommer 4 ledninger ud af et rør i varmelegeme (ofte 2 røde og 2 hvide). Den sidste type kan ikke resettes men skal udskiftes.

Har nogen samlet det, kan det skilles ad. Samles igen ? ?


m.v.h. Erik
Hej igen
Problemet blev løst ved at jeg både købte ny termostat og nyt varmelegme til 2x200kr og skiftede begge ud, nu virker det 😀 tror det var termostaten, men det var godt også at få skiftet varmelegemet pga meget kalk 😒
Kan bla købes her http://reservedelsshop.dk/vandvarmere/termostater/tesy-termostat-3-0-2-0kw.html
Der er yderligere 5 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis