Forbind enhed til strøm

Hej

Jeg er i gang med at bygge mit eget minikøleskab. Derfor skal jeg har en strømforsyning. 
Jeg er ikke erfaren med elektronik, så jeg er helt på bar bund. 
Jeg skal have strøm til en 12v 100w enhed fra en stikkontakt. Min forestilling er, at jeg kan bruge
en gammel laptop-oplader. Altså fjerne insulationen på ledningen og forbinde det røde og sorte
kabel. Er det muligt? Eller er jeg helt forkert på den.

Innovation is key
21 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej
Du kan IKKE bruge en laptop oplader fordi de normalt kører mere end 12 volt ud, men du kan godt bruge en PSU til en computer de kan give 12 V og som regel mere end den strøm som du kræver - ellers køb en batterilader UDEN elektronik f. eks. hos onkel harald - den kan sagtens bruges, men tjek at den kan give den strøm du ønsker ! 100 watt svarer til  knapt 10 Amp.
Hilsen Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
der var polobjørn hurtigst

Det vi ikke når i dag ........skal vi da ikke lave om i morgen

Ok, mange tak for hurtigt svar 

Betyder det så, at jeg kan bruge noget lignende dette?
http://www.avxperten.dk/stroem-og-batterier/universal-stroemforsyning/universal-stroemforsyning-baerbar---120w.asp 

Innovation is key
Annonce
Ok, mange tak for hurtigt svar, begge to 

Betyder det så, at jeg kan bruge noget lignende dette?
http://www.avxperten.dk/stroem-og-batterier/universal-stroemforsyning/universal-stroemforsyning-baerbar---120w.asp 

Innovation is key
Hvordan forbinder jeg en enhed via PSU. Beklager hvis jeg spørger dumt, men man jo starte et sted

Innovation is key
Av, den er dyr. 

Jeg har dog en gammel stationær computer liggende. Kan du i korte træk beskrive,
hvordan jeg kan få strøm fra den?

Innovation is key
Skrevet af Oskar Castrone på 12 aug 2014 19:23
Hvordan forbinder jeg en enhed via PSU. Beklager hvis jeg spørger dumt, men man jo starte et sted


Hvis du ser på stikkene til harddiske er der 4 ledninger i det - 2 sorte og en rød og en gul !
mellem en sort og en rød er der 12 volt - mellem en sort og en gul er der 5 volt
 og en psu er overbelastningssikret . dvs at den slukker hvis den bliver overbelastet
Polobjørn

"AUTOELEKTRIKEREN"
Der er yderligere 11 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis