Behandling af rå murstensvæg

Hej

Jeg ved emnet har været oppe flere gange. Jeg er dog i tvivl om, hvilke begrænsninger der kan opstår i forhold til senere at behandle den rå væg.

Flere steder anbefales forankringsgrunder. Hvis jeg nu efterfølgende vil pudse væggen op, kan jeg så det?

Hvis jeg efterbehandler med forankringsgrunder, hvor godt forseglet bliver væggen så? Jeg har en idé om, at det ikke vil virke lige så godt, som hvis man imprægnerer med et eller andet silicone baseret, som jeg også har læst om.

Venlig hilsen
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det kan godt være at jeg er tosset, men hvis man laver en "rå" væg, så skal den vel blive ved med at være rå ?
Omvendt hvis man bruger noget silikone stads, så har man da med sikkerhed ikke "bare" pudse væggen op hvis man skulle komme på andre tanker.

Jeg har hørt at man kunne bruge vandglas, til at stoppe væggen fra at smulre, men jeg ved ikke hvordan det så er at få af igen, hvis man vælger at pudse den op igen.  

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Det ved jeg ikke, om det skal. Det vil være et drastisk valg, hvis jeg aldrig kan gå væg fra den rå væk igen.

Vandglas tillader ikke fugt at trænge ud af væggen. Silikone kan man ikke pudse på. Forankringsgrunder frygter jeg, ikke "lukker" væggen tilstrækkeligt, men det er måske det eneste alternativ.

LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Forankringsgrunder ville jeg ikke bruge hvis det er meningen at væggen skal være pæn. De fleste forankrings grunder har en smules sporfarve, typisk blå i sig for at man kan se hvor man er kommet til og ikke overgrunder. Vi har god erfaring med at bruge Junckers ultramat gulvlak fortyndet ca 20% muligvis mere afhængig af muren. Det bevarer det rå udseende og gør væggen nem at holde pæn og ren. Derudover kan der uden problemer males eller efterbehandles med gængse produkter senere hen, efter en let slibning.

Mvh Kim


Har brugt den her mikrodispersionsgrunder, eller forankringsgrunder om du vil, flere gang til præcis det formål du nævner her og det har fungeret upåklageligt, den er fuldstændig farveløs.

Fortynd den ca. 25% med vand, start fra neden af og arbejd dig op og så er det færdigt, og ja, du kan sagtens viderebehandle på den, det gode ved mikrodispersionsgrunder (hvis ikke den bliver overgrundet) er at den efterlader en overflade der er god at behandle oven på

Mvh
Martin

www.malermester-hansen.dk
Jo, jeg synes nok, jeg havde hørt noget om forankringsgrunder, der er farveløs.

Jeg betragter mine spørgsmål som besvarede. Tak til alle.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Hvorfor vil du behandle din væg?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Det skulle være for at lette rengøring og "holde på" fugen.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på maling med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også