Surround sound anlæg

Hej alle kloge mennesker :-)

Jeg har netop anskaffet mig et fint surround sound anlæg - et Samsung HT-X250 (http://www.samsung.com/us/support/owners/product/HT-X250).
Anlægget spiller fint og lyden er god, når man ser DVD. Problemet opstår, når man bruger AUX-indgangen (mini jack-mini jack) fx til tilslutning af mobilen. Her spiller kun front højttalerne og sub'en. Er det normalt? Og kan man komme til at benytte alle højttalerne på en måde?

Håber at nogen kan hjælpe :-)

Mvh Jens Peter
9 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Når du hører musik er det i stereo og ikke surround. Mit samsung anlæg kan lave en fake surround når man hører musik så får man lyden i alle højtalerne
Det kan jeg ikke lige huske nu og her men finder lige ud af det når jeg kommer hjem igen.
Men dit kan også gøre det for jeg har det samme anlæg
Ok, super! og tusind tak for din hjælp :-)
På fjernbetjeningen er der en knap af de nederste små der hedde mode tryk på den indtil der står matrix på anlæget så skulle den være der. Håber det hjælper
Annonce
Tusind tak, det prøver jeg :-)
Vil anbefale du hører musikken i stereo.
Musik bliver nemlig lavet i et stereo spor og ikke multikanal.
Det vil sige at nogle toner, der kun kommer i højre kanal ikke bliver spillet i venstre kanal og omvendt.
Splitter du et stereo signal op i multikanal vil du have toner der er dedikeret til højre kanal i både højre front og højre bag.
Disse højtallere peger typisk mod hinanden og lydbølgerne skydes derfor imod hinanden.
De ensartede toner fra højre for og højre bag vil give destruktiv interferens i lydbilledet.
Der for vil lyden virke mere urolig og larmende samt noget mindre detaljeret.
Yderligere risikere du at dit anlæg vil gøre brug af pro-logic eller en anden decoder, som skal laver lydbilledet om fra stereo til surround. Dette giver også en kraftig forvrængning af lydbilledet.

Kun film bliver lavet med lyd i multikanal. Her er det naturligvis oplagt.

Bankrådgiver
Enig med ovenstående

what
Enig med ovenstående

what
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis