kloakforgrening køkken

Hej,
Jeg skal have nyt køkken og skal have i den forbindelse have lagt ny kloak ind. Jeg vil gerne have et gulvafløb der hvor kloakrøret kommer ind. Kan man så ud fra dette afløb, i en mindre dimension, etablere et gulvafløb i et andet rum og gren til køkkenvask og en gren til vaskemaskine? Er det måden man vil gøre det på?
Kan man evt. selv lovligt etablere sidegrenene? og så bare lade kloakmesteren føre røret indenfor.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
det du beskriver er ulovligt
og det er kloakmester/aut. vvs'er der skal lave det hele
Jeg prøver lige at spørge igen og måske få et mere brugbart svar i stedet for ovenstående.
Jeg skal have fat i 2-3 tilbud fra en kloakmester og vil gerne være så velforberedt som muligt på hvilket arbejde der skal udføres og gives tilbud på.

-Jeg kan se at der findes gulvafløb med flere indgange så hvorfor er det lige at det er ulovligt?
-Må kloakmesteren ikke lave de indendørs tilslutninger?
Som jeg blev orienteret, da jeg lavede kloak, var, at der ikke må ske afløb til et andet rum.
Så din ide er ikke rigtig gangbar, hvis det skal godkendes.

Med venlig hilsen
ktm

 

Okay, derfor. Ak ak alle de regler - hvad skulle der kunne ske ved det.... ja så bliver det jo ikke nemt at tilslutte vaskemaskinen lovligt i det andet rum uden afløb, der skal gulvet nemlig ikke brækkes op. Havde håbet at der lige kunne stikkes en pibe ind gennem muren/soklen. Før var der en ekstra lang slange fra vaskemaskinen til køkkenvask vandlåsen gennem muren.
I det andet tilstødende rum hvor der skal være afløb i gulvet skal gulvet brækkes op så der må der jo sættes et 110 mm ind gennem soklen, lovligt når det er et stort rør åbenbart. Ja-ja der er så meget man ikke forstår.
Du behøver vel ikke brække hele gulvet op? Det er jo generelt også meget lækkert at have gulvafløb der hvor du har vaskemaskine. Gulvafløbet behøver jo ikke være 110mm, men køre i et 70mm f.eks.

Du kan spare noget ved at hugge op selv. Og så ville jeg få højvandslukke givet der er tale om kælder (nu du alligevel har hugget op).
Annonce
Ja jeg kan godt brække gulvet op i et hjørne hvor der ikke er gulvvarme men siger reglerne ikke noget om fald i gulvet hen mod afløbet. Det er ikke i kælder.
jeg mener kun det er i vådrum, men på den anden side giver gulvafløb uden fald måske ikke så meget mening

men min tanke var at du jo sikkert har noget i retning af 120 el 60x60cm hvor dine maskiner står, så du kunne måske nøjes med dette...
Et rum med gulvafløb er at betegne som et vådrum!

2-3 tilbud fra kloakmestre??? Er du klar over hvor meget du spilder af folks tid med sådanne småopgaver
Find i stedet en kloakmester du kan have tillid til.

JR-anlæg's svar er meget brugbart for dig, da du slet ikke behøver at spekulere på at undersøge dette selv, da det i sidste ende er kloakmesterens ansvar at arbejdet bliver udført efter gældende regler, og ikke efter rådgivning fra tilfældige lds'ere der ingen ansvar har.

Kloakmesterens arbejdsområde er i jord til overkant terrændæk/kældergulv (orange rør) derefter er det en vvs-installatør der skal til (grå rør)
Jeg skal i samme forbindelse have etableret nyt nedsivningsanlæg og vil selvfølgelig have denne opgave, som fremlagt her, lagt ind under dette tilbud. Det var bare ikke lige aktuelt at nævne det her, før nu...
Så mon ikke du er lidt for hurtigt ude med at beskylde mig for at spilde nogens tid. Som GDS'er med hænderne vendt nogenlunde rigtigt og hovedet nogenlunde skruet rigtigt på, men med begrænsede midler, har jeg da den største interesse i at spørge om opgaver jeg ikke er tryg og erfaren ud i. Jeg er ikke ude på at spilde nogens tid men vil gøre meget for at ikke spilde for mange penge jeg ikke har og lave det som er muligt at lave selv. Det kaldes også research. Så har da fået ideen om at grave selv indendørs. JR-anlægs svar er sikkert ok og helt sikkert det mest korte men det giver jo ikke megen oplysning eller ideer overhovedet! Det er et praktisk problem som måske har flere løsninger.
Håndværkere med autoritation og en timeløn som næsten kræver en alm. dagsløn for at betale og oveni rigtig god avance på alle stumper og dele, vil man jo gerne være mest muligt forberedt på inden man møder og bestiller. Det er mit hus, det er min økonomi - DET er mit ansvar, så derfor "spekulerer" jeg da i at undersøge tingene selv først - til hver end tid!!!
Er der andre ting i et vådrum der skal tages højde for?
Ja det kan slet ikke betale sig at hente tilbud ind på små opgaver, ofte smider håndværkeren bare et bud der er rigeligt højt.
For nogle år siden fik vi ny kloak i vejen, og skulle koble om inde på grunden. Min genbo hentede tilbud hjem, jeg hyrede den lokale entreprenør/kloakmester. Jeg fik lavet lige lidt mere end genboen, men betalte næsten kun det halve. 
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis