Skære i sokkel/fundament ?

Jeg i nær fremtid påbegynde mit projekt gulvarme i hele huset og vil i den forbindelse udligne gulvene, da tilbygningen ligger 14 cm lavere end resten af huset...
Jeg bliver nød til at grave de 14 cm mere ned i resten af huset, for ellers bliver der for lavt, hvis man forhøjer i tilbygningen.
Mit spørgsmål er så, om jeg bare kan skære en 30 cm ned i sokkel/fundament, uden at der sker noget ved det ?

Ved godt at billede ikke er det bedste men håber i kan se hvad det er jeg mener...


 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
16 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hvis det kun er soklen, i åbningen mellem de to rum, kan du roligt skære af soklen.
Du har højst sandsynligt en fugtspærre til at optage opstigende grundfugt indbygget i din sokkel og den kommer til at ligge et stykke over dit færdige gulv hvis du sænker gulvet.
Samtidig får du et stykke sokkel med en dårlig (måske ingen) isolering, som kan give fugt/skimmelsvampeproblemer.

Jeg oplever jævnligt problemer med disse "sænkede" gulve.
Hvis jeg lægger en fugtspærre ind under er stykke 50 mm flamingo som så ligger oven på soklen der hvor jeg har skåret. Er der så en god model eller skal jeg skære mere af sokkelen så fugtspærreren ligger plan med de tilstødende rum ?

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Jeg forstår det sådan at du vil sænke gulvet i det højest beliggende område, og mit svar går så på soklen hele vejen rundt i det sænkede område!

Soklen i åbningen skal du banke væk ned til underkant ny isolering, så isoleringen går ind over soklen og derefter ellers normal opbygning af gulvkonstruktion!
Okay så er jeg med ;0) men er der ikke noget man kan gøre ?

Vil også sætte en 50mm flamingo kant hele vejen rundt i huset

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Annonce
Denne 50 mm flamingo skal jo gå op til hvor overkant af dit nuværende gulv er, og jeg kan ikke lige overskue hvordan den opstigende grundfugt påvirker her!
Du vil få en mulighed for optrækning af fugt i de nederste 14 cm af væggen. Hvor meget det betyder i praksis ved jeg ikke lige men er der meget grundvand der hvor du bor kan det give problemer med svamp og ligende.


Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Vores hus ligger i skråt terræn... Så alt vand løber lige forbi huset og soklen er fri 50cm ned på halvdelen af huset.

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Uanset hvordan dit terræn ser ud, er der risiko for opstigende grundfugt, da der altid er fugt i undergrunden.

Det har betydning om dit fundament er med lecablokke øverst.
Hvordan finder jeg ud af det ? Er evt nød til at slå pudsen af et sted for at se eller ?

 Kan godt lide hvis tingene går op i en højere enhed !
Der er yderligere 6 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis