Stænktæt stikkontakt uden jordleder - lovligt?

Hej.

I min garage, der er bygget i 1960'erne, har jeg en afbryder til lys, og nedenunder en stikkontakt. Begge dele er stænktætte, og af ældre dato. Stikkontakten er måske lidt nyere end afbryderen, eftersom det er to forskellige serier. Så "nogen" har sandsynligvis udskiftet den for mange år siden.

Jeg havde bemærket, at stikkontakten havde jordhul, hvilket undrede mig lidt - da der mig bekendt kun er jordleder i stikkontakterne i mit køkken (huset er senest renoveret i midten af 1970'erme).
Ved afmontering af fronten på stikkontakten viste det sig da også, at der ikke var nogen jordleder tilsluttet jordklemmen.

Mine spørgsmål er derfor:
- Har det tidligere været lovligt at opsætte stænktætte stikkontakter uden en tilsluttet jordleder (garagen er uopvarmet, så det svarer vel til en udendørs installation)?
- Er installationen i så fald stadig lovlig i dag? Hvis ja, skal/bør stikkontakten så ikke under alle omstændigheder udskiftes til en model, der ikke har jordhul?

Mvh Lars
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke have en stikkontakt med jord, hvis jordforbindelsen ikke er virksom, det mener jeg aldrig man må have haft.
Det kunne jo være banket et jordspyd ned, så der er jord i kontakten, prøv at skrue den af, og kik om der er en gul/grøn jordledning.
Man må godt have stikkontakter med hul til jord uden at jorden er aktiv , din installation er lovlig , men hvis du sætter nye stikkontakter op så skal der være en aktiv jord og det gælder også udendørs lamper.
 Hvis du vil have jord i stikkontakten så kan du jo banke et jordspyd ned  ved stikkontakten ,
Men det er elektriker job........

   elektriker fra jævnstrømmens tid
Jeg kan huske da de sidste stænktætte stikkontakter (af NES drejeafbryder  typen) blev solgt uden jord... hæng mig ikke op på det, men jeg mener det må være omkring midt/slut 90'erne.

Men som andre også skriver, hvis der er jordben, så skal den også bruges!   

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Tak for jeres gode svar. Så vidt jeg kan se, er der én, der mener, at man gerne må have en stikkontakt med hul til jord, uden tilsluttet jordleder - og to, der mener, at man IKKE må.

Hvem skal jeg tro på? :-)

Mvh Lars
Hvis du læser hvad Svend Høst skriver, så siger han det rigtige.

Hvad der er blevet lavet før i tiden, KAN godt være lovligt, men i det øjeblik du ændrer på noget, så skal det overholde gældende lovgivning.

Det var det jeg mente med at der skal være jord i en stikkontakt, hvis der er et jordben (du kan ikke købe en ny stænktæt stikkontakt uden jord)    

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Annonce
Det korrekte svar er, at det afhænger af, hvornår den er sat op:
http://cubus-adsl.dk/elteknik/faq/stikkontakt_pe.php
Konklusionen er, at installationen er lovlig. Tak til alle, der har svaret.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis