For tre år siden købte jeg et nyt æbletræ til haven. Valget faldt på et Rød Aroma - dels på grund af den gode spisekvalitet og smag, men også fordi det skulle være meget modstandsdygtigt mod sygdomme. Træet har vokset rigtigt godt, og er efterhånden blevet tre meter højt.
Men sidste efterår opdagede jeg pludseligt et hul i barken på en ene stamme. Jeg troede først det var fordi at grenen havde gnedet sig op ad opbindingspælen, så derfor fjernede jeg denne. Men siden da er hullet i barken bare blevet større og større, således at det indre af grenen nu er helt blottet. Sjovt nok er det denne gren der faktisk bærer flest æbler i år, så træet ser ikke umiddelbart ud til at være påvirket af hullet. Dog er der nogle brune pletter på bladene, som også flere steder er krøllede og visne. For et par måneder siden fandt jeg så et nyt hul i barken - denne gang på selve stammen - og det ser også ud til at vokse. Jeg har ofte set et par myrer kravle på grenene, men jeg regner ikke med at de kan forårsage en sådan skade.
Hvad fejler mit træ? Er det en sygdom? Skal jeg lade træet være, da det jo bærer masser af frugt? Skal jeg save den beskadigede gren af? Er træet dødsdømt, så jeg lige så godt kan grave det op og plante et nyt?
Det skal siges at jeg i haven har to meget gamle æbletræer (50 - 100 år) som begge har skurv (jeg bestiller ikke andet end at feje rådne æbler op fra græsplænen hver sensommer og efterår). Men vi nænner ikke at fælde dem, da de er store og flotte (den ene er Belle de Boskoop den anden kender jeg ikke navnet på). Kan disse have smittet mit nye træ?