hjælp angående automatsikringer mm.

Så har jeg lige brug for lidt eksperthjælp igen :-)

Jeg har lavet et galleri med billeder af automatsikringerne og af hele tavlen. Det ligger i "hus".

1. Kan det passe at automatsikringerne kun er 10A, når det er 400V ? Der står B10 på dem.

2. Den gamle kraftgruppe, som ikke er i brug...må den bruges sammen med automatsikringerne ?

3 Og hvis den må, kan jeg kun bruge 13A sikringer (1,5 kvadrat) Er der noget jeg skal tage højde for med bundskruerne ?

4 Hvordan checker man om en jordforbindelse er i orden ? Jeg mener at have hørt noget om at måle mellem nul og jord.

På forhånd tak.
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Ja det er en 10A automatsikring... Når der står B10 så er det en betegnelse på at den er til Bolig (ellers kunne der havde stået C10, og så havde det været en industri-automatsikring)
De to kan huskes på B for Bolig, og C for Carlsberg (industri) 

Fordi der står 400V behøver jo ikke pr automatik at betyde noget, der findes også automatsikringer i andre størrelser se her

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hahaha man skal altså høre MEGET før ørene falder af.
B: for bolig og C for Carlsberg

Det har intet med bolig vs. industri at gøre. Det er derimod karakteristikken på sikringen (hvor hurtig / træg) den slår ud ved en overstrøm...
1. Ja

2. Ja.

3. Ja, der må ikke sidde 16A foran 1,5 mm2

4. Det er ikke så enkelt - der skal et specielt måleapparat til som din El-installatør har.

Når nu du alligevel skal have din El-installatør på banen så få ham lige til til at skifte den gamle HFI til en moderne HPFI også.

At rode i tavlen er et absolut " no go " for lægmand - du skal have fat i din el-installatør.
Tro mig - jeg har set flere afbrændte tavler på grund af dårligt/forkert udført tavlearbejde.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Tak for svar alle.

EISOE, kan du give mig et par eksempler på hvad hjemme-tavlefuskere typist gør galt? Et eller andet sted synes jeg jo det meste er logik for burhøns
Skrevet af sumptrolden på 11 aug 2014 22:20
Tak for svar alle.

EISOE, kan du give mig et par eksempler på hvad hjemme-tavlefuskere typist gør galt? Et eller andet sted synes jeg jo det meste er logik for burhøns

Det er egentligt ret ligegyldigt hvilke fejl, der kan laves - for jeg er helt sikker på at du ikke kunne finde på at rode i en tavle med spænding på !
Og så skal du alligevel have fat i din elektriker til at gøre tavlen spændingsløs.
Selvfølgeligt kun hvis du ikke har et L-AUS-kursus - og det lyder det ikke til.
Til info lærer/vedligeholder man også på et L-AUS-kursus hvordan man bruger en hjertestarter og giver hjertemassage hvis uheldet er ude.
Det kan du så tænke lidt over hvorfor.

L-AUS = Lavspændings Arbejde Under Spænding.

Det er et farligt område du er ved at bevæge dig ud i - og derfor kan jeg ikke hjælpe dig - det er ikke tilladt at hjælpe med ulovligheder på LDS.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Annonce
Skrevet af sumptrolden på 11 aug 2014 22:20
Tak for svar alle.

EISOE, kan du give mig et par eksempler på hvad hjemme-tavlefuskere typist gør galt? Et eller andet sted synes jeg jo det meste er logik for burhøns
Hej Sumptrolden.
Som EISOE skriver, så er det at rode i en tavle med spænding på ikke skide smart...
Dog må jeg indrømme jeg selv har installeret egen tavle i huset med fuld spænding på stik ledningen

Og ja IKKE SKIDE SMART OG DIREKTE DUMT - ved det..

Det skal siges, at tavlen kun var "midlertidig" i 2 år og den er nu udskiftet med en fabriks samlet
og installeret af erfaren installatør.

Nå men til dit spørgsmål hvad der kan gå galt, ser jeg følgende:

Du kan komme til at spænde en ledning for lidt, hvilket skaber løs forbindelse
der kan blive utrolig varm og derved skabe ild..

Dernæst så kan du belaste din ene fase for meget i forhold til andre...

Men det er stadig det med, at man kan komme til at lave løs forbindelse og det giver brand på sigt
så du skal gøre op med dig selv om du tør risikere liv og lemmer, både for dig og familie..

Med venlig GDS hilsen Mads

P.S. Har ingen håndværksmæssig uddannelse

Tak for svar MLU

Jeg forestillede mig faktisk selv dårlige tilspændinger, berøring af spændingsførende dele og underdimensionerede ledninger.

Jeg har selv arbejdet i 4 år på en tavlefabrik (styring og regulering), og er selv uddannet elektronikmekaniker, så jeg mener ikke jeg står helt på bar bund.

Hvis jeg så fjerner de 3 stk. 25A sikringer, der sidder først i hele systemet, så vil jeg da mene jeg er rimelig godt garderet.

Men selvfølgelig kunne jeg ikke drømme om at lave det selv ... det er jo ulovligt. ;-)
Ja, det er rigtigt at en dårlig forbindelse er hovedårsagen til afbrændte tavler - og andet.

En dårlig forbindelse kan skabes på flere måder : spændt for lidt - eller for hårdt, begge dele er kilde til en dårlig forbindelse.

For mange ledninger i hver enkelt klemme - de er beregnet til 2 så man skal ikke knokle flere i - jeg har set 5 ledninger i sådan en klemme - det var så årsagen til at automatsikringen brændte af og beskadigede hele tavlen - der er mange flere - men ja, dårlige forbindelser er den hyppigste årsag til afbrænding.

Og  : INGEN af vore servicemontører ( uddannede elektrikere ) får lov til at lave service på tavler uden at have gennemgået L-AUS kursus og holdt det ved lige med opfølgningskurser - jeg har det også selv.

Alligevel kan det gå galt - vi har haft en enkelt, der fik forbrændinger på hænderne på grund af en kortslutning under service - der var så også noget større sikringer foran tavlen end der er foran en boligtavle.

Det er fordi jeg kender farerne at jeg advarer så kraftigt. Har arbejdet med el-tavler i mere end 30 år.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Skrevet af StenKrog på 11 aug 2014 20:11
Hahaha man skal altså høre MEGET før ørene falder af.
B: for bolig og C for Carlsberg

Det har intet med bolig vs. industri at gøre. Det er derimod karakteristikken på sikringen (hvor hurtig / træg) den slår ud ved en overstrøm...


Nej det ved jeg godt, men der bruges mig bekendt ikke hurtige (Bolig) hos Carlsberg (industri),  fordi at maskiner typisk har større startstrømme, og derfor har brug for lidt træge automater...
Vi brugte det ihvertfald som huskeråd i de 12 år jeg sad på ordre kontoret hos Solar. 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej Sumptrolden.

4 Hvordan checker man om en jordforbindelse er i orden ? Jeg mener at have hørt noget om at måle mellem nul og jord.

Hvis du kan måle 230v mellem jord og en fase ( samme spændingsom mellem 0-fase så er
 der monteret en jord. Det siger ikke noget om hvorvidt den er god nok. Det kræver et særligt
instrument.

Mange hilsner Kovas,

I et diktatur må ingen sige sandheden.
I et demokrati må alle lyve.
KK Steincke.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis