Gammelt tegltag - fuld understrygning eller gerne lidt huller?

Jeg har fået et gammelt hus, hvor stråtag er skiftet med Frederiksholmtegl omkring 1960. Der er sådan en del kighuller og løs mørtel. Jeg vil gerne holde fast i de håndværksmæssige traditioner dvs. anvende armeret hydraulisk kalkmørtel, om jeg kan finde en murer eller finde ud af det selv. Men er der noget problem i, at der er huller i, så længe omfanget af fygesne er til at styre? Falder tagets levealder f.eks. pga. øgede bevægelser i tagsten? Jeg tænker, at det kan være en fordel med en del huller aht. ventilation, da jeg fornemmer en vis fugtighed i vinters, evt. som følge af ikke effektiv dampspærre på loftsgulv (alukraft). Jeg mener i øvrigt at have læst om folk, der har gamle tegltage helt uden understrygning - hvad er mon grunden til, at nogle skal understryges, mens andre ikke?

Kan være, at nogle har erfaringer, som kan give bud på dette?
11 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Fulgsang.

Og velkommen her på LDS.

Der findes jo mange typer Tagsten, jeg har nogle gamle Tyske tegl sten på mit tag, de har fals og et tap system som gør under strygning fuldstændigt unødvendigt. De er kun  110 år gamle da huset blev bygget i 1904 og de fejler stadig intet. Danske har ikke den form for fals og tap der er jo blot halvrunde sten med en tap på bagsiden til at fastgøre stenen til lægterne. De danske tegl har det med at blive fladere med tiden og dermed også løse og utætte for fygesne.
Hej Håndværker

Tak for det. Jeg kommer nok med lidt flere spørgsmål hen ad vejen, bl.a. til loftsprojekt

Tak for svar - dejligt med ting, der holder.. Havde i øvrigt en tømrer forbi sidste uge, som ikke syntes de huller jeg har var noget særligt. Han kendte til flere steder uden understrygning, som du også nævner - også med alm. tegl lignende mine. Men det må altså være af ekstra forebyggende karakter i forhold til fygesne.
Jeg får da lidt fyge sne ind når vinden er fra Syd Vest, men det er ikke meget max. et kaffe krus hvis jeg gad samle det.
ja, hvis du er heldig kommer der ikke noget ind... jeg har så et tag som nu er lappet med 3 forskellige slags tegl. Så der er understrygning og overstrygning flere steder et must.

Men du kan jo se til vinter. Det vil også være nogen steder det måske er nødvendigt og nogen ikke. Det værste er omkring skunke og skorsten da man dårligt kan komme til.
De steder man ikke kan komme helt ind til, lukkes effektivt med en gang skum, men lad være med at købe den billige fra Jem&Fix eller Onkel Harald. De er intet værd, havde købt 5 dåser hos Onkel Harald, ikke en af dem kunne skummet komme ud af efter at de havde stået et par måneder, samme oplevelse fik jeg hos Jem&Fix. Købte så to store dåser hos Davidsen, kostede lidt mere men virkede fuldt ud.
Annonce
Man bruger IKKE skum til at understryge et tegltag:
https://byg-erfa.dk/pur-skum
Det var nu heller ikke det jeg mente, med at det kan lukke ved eks. skorstenen. Og ja jeg ved godt at en pibe kan blive varm med helt oppe ved tagspidsen bliver den jo meget nedkølet. Ved godt at det kan løfte teglstene hvis man bruger det til under strygning. Har engang set et tag hvor "vidunder midlet var brugt som strygning på under siden, ude fra kunne man flere steder se at skummet tittede ud og havde løftet teglet.
Bare en notits, anvender man skum på et tag, som er under garanti, bortfalder garantien. Det skyldes at tegl arbejder i svingende temp. og sten kan ødelægges.
Erfaringer har vist, at faldstagstenstag godt kan blive utæt, hvis det er vendt således at mos og alger har gode betingelse, man kunne ligefrem se stenene blive løftet. Lysbro forsøte sig med en gummiliste i falssten, men gummilisten var skyld i at udtørringen blev hindret, og så var det helt galt.
Få en ( gammel ) erfaren murer til at kikke på sagen.

Lav det selv - det gi'r de bedste klagemuligheder

ErikChristensen 
Skrevet af Håndværkeren på 19 aug 2014 14:37
De steder man ikke kan komme helt ind til, lukkes effektivt med en gang skum, men lad være med at købe den billige fra Jem&Fix eller Onkel Harald. De er intet værd, havde købt 5 dåser hos Onkel Harald, ikke en af dem kunne skummet komme ud af efter at de havde stået et par måneder, samme oplevelse fik jeg hos Jem&Fix. Købte så to store dåser hos Davidsen, kostede lidt mere men virkede fuldt ud.


Du ved godt at der er holdbarhed dato på skum ? 
Så måske er det nogle gamle dåser du har købt, og så har gemt dem yderligere 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 1 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis