Gammelt tegltag - fuld understrygning eller gerne lidt huller?

Jeg har fået et gammelt hus, hvor stråtag er skiftet med Frederiksholmtegl omkring 1960. Der er sådan en del kighuller og løs mørtel. Jeg vil gerne holde fast i de håndværksmæssige traditioner dvs. anvende armeret hydraulisk kalkmørtel, om jeg kan finde en murer eller finde ud af det selv. Men er der noget problem i, at der er huller i, så længe omfanget af fygesne er til at styre? Falder tagets levealder f.eks. pga. øgede bevægelser i tagsten? Jeg tænker, at det kan være en fordel med en del huller aht. ventilation, da jeg fornemmer en vis fugtighed i vinters, evt. som følge af ikke effektiv dampspærre på loftsgulv (alukraft). Jeg mener i øvrigt at have læst om folk, der har gamle tegltage helt uden understrygning - hvad er mon grunden til, at nogle skal understryges, mens andre ikke?

Kan være, at nogle har erfaringer, som kan give bud på dette?
Jeg har fået et gammelt hus, hvor stråtag er... Vis hele indlægget
11 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Et understrøget tag skal være tæt. så hullerne skal dækkes til. hullerne kan også blive større hvis de ikke bliver udbedret.
og det er bedst at bruge en kalk blanding med fiberhår. som er lavet til at kunne give sig.
Har du ikke tudesten oppe ved rygningen? altså sten med ventilation? og går isolering helt ud til teglene nede ved dit loft?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis