Vis i GOD tid at du vil vige - og hold GOD afstand - tak

Vi oplever en gang imellem, at hurtigtsejlende motorbåde styrer ret mod os i lang tid - og først 5-10 bådlængder fra os, begynder de at dreje, så vi kan se, at de faktisk VIL overholde deres vigepligt.

NÅR de så viger og sejler udenom, så er det med en afstand af kun ca 5 bådlængder - og så bliver vi selv nødt til, at skifte kurs, for at tage deres bølger  i en passende vinkel.

Det er meget ubehageligt. Vi er jo ikke tankelæsere - vi kan IKKE "læse" at de faktisk HAR tænkt sig at sejle udenom.

 Den der skal vige, skal VISE det!!

 Den som skal vige, kan uden at det "koster noget" af tid eller benzin tage en lille kursændring i meget god tid - så kan alle se, at de VIL vige - og de kan holde en afstand, så de ikke generer andre (med deres bølger).

Det er ikke svært at give "Plads og luft" til andre - og også vise de andre, at man faktisk HAR set dem, og vil vige.


Læs søsportens sikkerhedsråd om dette:

http://www.soesport.dk/News/Sider/Vandscootereogbloedesejlende.aspx
>>>>>>>>>>>>>>>
For hurtigt og forkert
Et af de generelle problemer er, at vandscootere og hurtigtgående speedbåde sejler alt for hurtigt og kommer for tæt på andre både og ”bløde trafikanter” som kajakroere og badende. De meget hurtige hastigheder medfører dårlig reaktionstid, som kan blive farlig for andre, der færdes på vandet, men også for
jetski og speedbådssejlerne selv.  

Vis hensyn – så er der plads til alle
Indenfor al sejlads opererer man med et begreb, der hedder godt sømandsskab. Det indebærer bl.a., at man holder udkig, har styr på sit fartøj og bærer redningsvest. Men det betyder også, at man tydeligt gør opmærksom på, hvordan man har tænkt sig manøvrere, så det ikke kommer som en overraskelse for de øvrige ”trafikanter”. Og at man udviser hensyn, og f.eks. ikke generer ankerliggere, roere og andre sejlere.

>>>>

Ja det var bare det - sig det lige videre. mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
3 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Det kan du da fint overføre til landevejene.
I sin tid hed det : BLINK - BREMS - DREJ !!!
Jeg hidser mig  - nok urimeligt meget - op over trafikanter der kører efter : Nåh ja, nu drejer vi, så vi bremser i god tid, og så blinker vi også lige

mvh

 varmetossen

Ja selvfølgelig skal man tage hensyn og vise sin hensigt , men begynder træskoen nu at klemme. Vand har nu engang tendens til at blive bulet når man presser det. Det kan selvfølgelig føles lidt ubehageligt hvis du sejler med planings fart over sådan en god hæk bølge, så er det dig der skal tage farten af båden så du kan glide over og ikke den modsejlende. Selv om jeg da mange gange har oplevet at store motor både har sænket farten når de passere min sejlbåd, selvfølgelig findes der også bøller på havet, og jeg har da flere gange ønsker at jeg havde en Jomfru Madsen monteret på ruf taget
Giver dig helt ret.
Giver af og til besked ned til skipper om at nu VIPPER vi lige lidt, bare fordi et motorskiv kommer lidt for tæt på.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis