Vinduesmaling

Vi står og skal have malet vinduerne, men er kommet lidt i tvivl om hvilket produkt vi skal bruge. Er det virkelig nødvendigt at bruge en vinduesmaling, som iøvrigt koster i dyre domme, eller kan vi "nøjes" med en heldækkende træbeskyttelse?
14 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Vi taler om udvendig maling, ikke?
Jeg gjorde det med mine:
Sleb den godt af. Rensede for slibestøv. Vædede dem godt ind i træolie, ventede en halv time og tørrede det overskyende af med en klud. Ventede en dag og malede dem med heldækkende træbeskyttelse 3 gange.
Det ser godt ud og det holder!!!!!
Kender ikke til nogen speciel vindues maling.. men udendørs er det vigtigste nok der er nogle fungicider (gift) i malingen så du undgår mest muligt af svampe :-)

PS. Birch, du må da gerne sætte billeder ind som viser det gode resultat.

MVH Njord

MVH Njord

Skrevet af birch-moeller på 11 aug 2014 15:17
Vi taler om udvendig maling, ikke?
Jeg gjorde det med mine:
Sleb den godt af. Rensede for slibestøv. Vædede dem godt ind i træolie, ventede en halv time og tørrede det overskyende af med en klud. Ventede en dag og malede dem med heldækkende træbeskyttelse 3 gange.
Det ser godt ud og det holder!!!!!


Jo, det er udevendigt, men der findes decideret vinduesmaling, men jeg ville bare have brugt en heldækkende træbeskyttelse.
Vinduesmaling er beregnet til indvendigt brug, hvor man ikke må bruge almindelig træbeskyttelse, da det udsender giftige dampe, også efter det er tørt.
Jeg prøver at sætte nogle billeder ind, håber det lykkes.
Vinduerne blev malet for ca. 5 år siden
Annonce
Skrevet af je__ns på 11 aug 2014 16:25
Vinduesmaling er beregnet til indvendigt brug, hvor man ikke må bruge almindelig træbeskyttelse, da det udsender giftige dampe, også efter det er tørt.
Jeg tvivler stærkt på at vinduesfabrikanterne bruger 2 forskellige slags maling når de leverer færdigmalede vinduer
Jeg købte en spand af vinduesfabrikanten ( som det vinduerne var malet med fra fabrikken )  til både indvendigt og udvendigt- lidt dyrt ja - men der kan også males mange gange med sådan en spandfuld.

Hjemmebrygger af specialøl og vin " Bjergbryg

Jeg tror ikke man behøver mere end at google "vinduesmaling udendørs" for at blive overbevist om, at der sælges i tonsvis af særlige vinduesmalinger til udendørs brug. 
Argumentet for den dyrere maling til vinduer end almindeligt træværk er formodentlig den øgede nedbrydning gennem vandet fra ruden, placeringen i solen og den begrænsede godstykkelse på træet. 

Til gengæld kan man jo også finde træbeskyttelser, som den heldækkende Solignum 100, hvor det på anvisningen er anført, at den er egnet til vinduer.

Mon ikke man bare kan konkludere, at man kan anvende en hvilken som helst udendørsmaling til vinduer, idet forskellen mellem mærkerne ud over prisen alt andet lige kan være hvor godt de holder algevækst nede og hvor hurtigt de begynder at skalle af.

Et fingerpeg vil nok være:
- dårligt forarbejde og billig maling taler for hyppig genbehandling
- godt forarbejde og kvalitetsmaling (som jo kan være svært at bedømme på andet end prisen) taler for længere intervaller mellem genbehandling. 
Skrevet af Lars ON på 11 aug 2014 16:54
Jeg tror ikke man behøver mere end at google "vinduesmaling udendørs" for at blive overbevist om, at der sælges i tonsvis af særlige vinduesmalinger til udendørs brug. 
Argumentet for den dyrere maling til vinduer end almindeligt træværk er formodentlig den øgede nedbrydning gennem vandet fra ruden, placeringen i solen og den begrænsede godstykkelse på træet. 

Til gengæld kan man jo også finde træbeskyttelser, som den heldækkende Solignum 100, hvor det på anvisningen er anført, at den er egnet til vinduer.

Mon ikke man bare kan konkludere, at man kan anvende en hvilken som helst udendørsmaling til vinduer, idet forskellen mellem mærkerne ud over prisen alt andet lige kan være hvor godt de holder algevækst nede og hvor hurtigt de begynder at skalle af.

Et fingerpeg vil nok være:
- dårligt forarbejde og billig maling taler for hyppig genbehandling
- godt forarbejde og kvalitetsmaling (som jo kan være svært at bedømme på andet end prisen) taler for længere intervaller mellem genbehandling. 

Lige præcis. Jeg har Googlet som en gal og er nået til samme konklusion som dig. Men det er rigtig svært at navigere rundt i de forskellige mærker kontra kvalitet, da det eneste man har at gå efter er prisen. Men da vi alligevel skal have malet alt andet træværk udvendigt, så tror jeg at vi tager en forholdsvis god kvalitet til det hele og så bare sørger for at slibe og grunde godt.
Jeg har hørt at årsagen til der findes vindues maling skyldes at i "gamle dage" var det et problem når der skulle males vinduer at de skulle stå åbne i laaang tid, for at malingen skulle hærde.
Derfor blev der udviklet speciel vindues maling som kunne hærde hurtigt (og så kunne man sikkert tjene en sjat penge på det også.
Men da de fleste vinduer i dag har tætningslister (som ikke skal males) vil vinduerne ikke røre træ mod træ, og dermed er det ikke et problem at vinduet klister fast til rammen, hvis der bruges almindelig maling... 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu kan jeg ikke tale for andre fabrikanters produkter. Men til daglig sælger jeg Nordsjö og Pinotex vindues maling. Forskellen på en decideret vinduesmaling som Nordsjö One Door & Window Tech og feks Pinotex Superdec er som følger:

Viduesmalingen har en bedre sammenflydningsevne, dvs. et pænere resultalt og nemmere at male pænt med.

Vinduesmalingen er ikke termoplastisk, hvilket betyder at i varmt vejr vil Superdec klistre sammen med vinduet, det vil vinduesmalingen ikke gøre.

Tørretiden er væsentligt lavere på vinduesmalingen, derudover klæber den ikke efter 4-6 timer og vinduerne kan lukkes. Ved et produkt som Superdec vil der gå omkring en uge før den er hærdet fuldt op og ikke vil klæbe "hårdt" sammen med vinduet.

Vinduesmalingen har en højere glans der giver vinduet mere "kant" så det træder mere frem og giver karakter. Samtidig bliver det nemmere at holde rent.

Udover vinduer er vinduesmaling i øvrigt super godt til maling af havemøbler.

Men ja vinduesmaling er absolut ikke det billigste, men vil da gerne give en skarp pris på både vinduesmaling og træbeskyttelse til LDS folket hvis det har interesse Bare smid en besked.


Mvh Kim


Der er yderligere 4 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også