Hjælp til konstruktion af bord med to tynde bordplader over hinaden

Hej alle,

Jeg skal have lavet et bord, og tænker at gøre det med nogle flotte krydsfinersplader. Jeg vil derfor høre, om I har nogle råd, til hvor jeg finder nogle flotte krydsfiners plader..... og om 1,5 cm krydsfiners plader overhovedet er stærke nok som bordplader? 

Den øverste plade bliver kun holdt oppe af to sidestykker (se nederste tegning), da der ellers er luft imellem pladerne. Jeg tænker at lime pladerne sammen, men vil det holde ordentligt? 

Bordet består af:
a) en glasplade øverst,
b) en træplade
c) Seks cm tomrum til at ligge tegninger etc. ind under den øverste plade
d) en træplade


Håber I vil kunne hjælpe med råd så jeg får lavet et solidt bord
18 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Jeg tror at din konstruktion med tiden vil bøje ned.

Det er godt nok stærkt at lave en "sandwich" mellem træ og glas, men uden en sarg under tror jeg det vil bøje.
Det næste er også hvordan du vil montere benene i en plade der er så tynd, uden at det kan ses gennem glasset ?

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej

tak for svar - glasset skal ligge på den øverste plade, og under glasset skal der være et grafisk tryk.
Så det er i den nederste plade, at benene kommer til at sidde i.
(Man kan godt sætte bordben i 1,5 cm plader fx med denne: http://bama.dk/bordben-26/bordbens-holder-i-bambus-p24394 )

Det kan godt være jeg må tage 1,8 cm plader i stedet eller evt. 2 cm. Tror også det er lige modigt nok med kun 1,5

Jeg vil selvf. gerne undgå at træet bøjer, men vil samtidig have en flot løsning - jeg har vedhæftet nogle billeder til inspiration

ps.: hvordan fastgør jeg iøvrigt de smalle plader i siderne? (som holder den øverste plade oppe) er det nok bare med trælim?










spændende projekt :-)

Siderne kan du evt. montere med pu lim, og skruer ind fra undersiden.

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.

Jeg har netop kigget nærmere på det ét af de borde jeg fandt på nettet... jeg kan se at der også er brugt x-finer - det har en meget mørk smuk farve - er det mon bare birkefiner der er behandlet med olier eller bejset? eller hvad kan der være brugt?

ja det tror jeg også - måske er det lakeret også, det ser bare ret mat ud på billedet
der fås skam også mat og halv mat lak :-)

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
 
Ingen tvivl om at det er flot... men jeg tror at dine billeder er fra mindre borde (sofa borde) end det du har tænkt at lave.
På dette billede har du jo netop den stivhed som en sarg ellers er der for, ved at benene understøtter begge plader.

Jeg ville måske lave enderne med finger samlinger se her, da det vil se godt ud og være en meget stærk samling. (almindelig snedkerlim er superstærkt når der er tale om samling af træ 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
ok dvs snedkerlim er ikke stærkt nok? jeg har desværre ikke adgang til et rigtigt træværksted med maskiner, så tror ikke jeg kan lave finger samlingerne ...så umiddelbart laver jeg samlingerne som det x-finer bord jeg sendte billeder af. 

Tror I ikke det holder hvis jeg tager 18mm plader? eller skal jeg evt køre et eller flere firkantet rør et sted indenunder på en eller anden måde..
bordet jeg sendte billeder af har nogle glasplader under der også ser ud til at støtte

jeg tænker bare at mit bord jo ikke er så langt igen.. kun 133 cm






Hvid snedkerlim er det helt rigtige at bruge når du skal samle træ.

Dette billede viser jo ikke hvordan det er samlet, men jeg gætter på der er brugt enten dyvler eller fisk.
For den samling kan umuligt holde ved bare at lime de to stykker plade sammen, fordi det ene er endetræ, og det er svagt i forhold til lim.

 

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Der er yderligere 8 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis