Svejsning for dummies - hvilket apparat?

Vil gerne lære at svejse lidt til hobby-brug..

Først og fremmest diverse plante-stativer til haven, så det er nok jernstænger i MINIMUM 6 mm.
Men mon ikke også man får brug for at svejse lidt tyndere materiale, plader osv..

Er der en svejse-metode, der kan bruges til det hele - både det grove og det mere fine... er det fx det man kalder MAG-svejsning?
Skal lige nævnes, jeg kun har 220V..

Jeg ved INTET om svejsning overhovedet, så hvis nogen kunne remse de forskellige svejse-metoder og fordele/ ulemper op ville det være fedt! Så kan jeg begynde at lede efter udstyr og evt. kursus.

 

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej...
Ingen ekspert på området så håber du kan bruge lidt viden fra en på hobby plan..
Først skal du jo gøre op med dig selv hvor meget du vil bruge det og hvad du vil ofre. Du kan få et virkelig godt Migatronic eller Esab Co2 svejseanlæg men der skal du vist være heldig hvis du kan få det til under 5000 kr. og så jeg i tvivl om de overhovedet kan fås så de kan køre 220 volt, men den løsning egner sig bedst til det mest og co2 er løsningen hvis de skal svejse tynde emner.
Alternativt kan du få en pindsvejser, her er esab og Migatronic også 2 af de mest normale førende mærker, dette system kan fås til 220 volt og de kan fås som meget små mobile enheder. På arbejdet har vi både en større esab co2, skal den flyttes over større afstande sker det med truck, vi har så også en mobil Esab pindsvejser, den vejer vel omkring 15 kg og er 35x25x20 cm.
Prisen på sidst nævnte kender jeg ikke men tvivler på de er så dyre som co2. så til de fleste hobby projekter anbefaler jeg sidstnævnte men egner sig ikke til tynde emner og kræver noget øvelse for at lave et virkelig godt resultat,
Ang kurser så ved jeg Amu afholder en del svejsekurser hvert år, tager vist 1-2 dage.
En co2 (MAG) svejser, vil jeg mene er det nemmeste at bruge, du kan få tråd med "indbygget gas" så du ikke behøves at have en co2 flaske.
Sådan en her fra Biltema, kunne jo være et bud..
www.biltema.dk/da/Vaerktoj/Svejsnin...160-17175/

Eller en brugt Esab, som også køre på 230 volt...
www.dba.dk/svejsevaerk-esab-150-har-d/id-1009450819/

Prøv at læs denne lille pdf fra ESAB, her står lidt grundlæggende om MIG/MAG svejsning
esab.dk/dk/da/support/upload/KGHRK007.pdf

Her en med elektrodesvejsning...
esab.dk/dk/da/support/upload/KGHRK012.pdf


Co2 svejsning er rimelig nemt at lære, bedst hvis du kender en, der lige kan vise dig det grundlæggende, så er det eller bare at øve sig...
Evt. er du velkommen her i Hjortshøj (kan se du ikke er så langt herfra)
Jeg har en co2 du da kan få lov at prøve lidt :-)

Mvh
Martin

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
BTA handyman.

pindsvejser.??? er vel en elektrode svejser.
når du svejser.

skal du kigge på smeltebadet. for at følgemed smeltning i godset.
der kan du holde på hastigheden uden at brænde hul i emnet.
og det skal lyde som du stege bacon. uden at den splutter..

hvis svejsning splutter er det gassen mangler og hvis svejsepistolen "hopper"
er det tråden der "køre" for stærk.
og svejser med "huller" i skal der mere fart på tråden.

i harald nyborg.

er der en migatronic co2 svejser.
der kan svejse de gængse jern og stål der findes i hjemmet.
et fint hjemmesvejser hvis den bruges tit. 
Annonce
Indlæggene antyder, det er helt umoderne med en gammel elektrosvejser (aka pindsvejser) og det eneste sagliggørende er CO2, kan jeg forstå.
Jeg synes dog jeg har haft megen fornøjelse af en elektrodesvejser til småreparationer og opgaver med redskaber, værktøj, legetøj, havegrill mm.
Tillige er den billig i indkøb, fylder lidt og enkel i drift, da den jo kun bruger elektroder. Så man er ikke ked af investeringen når den står stille og den er altid klar når man har en opgave.
lars on.

ja. co2 svejser er lige til at gå til. med at svejse men man skal lige finde indstilling
og holde farten.
så er man kørende.!

men elektrode svejser den kræver lidt mere håndelag i brug.
men først man har taget håndelaget.
er den hædderlig i brug.

i starten kan elektroden godt finde på at den brænder sig fast på emnet.
og vrikkes løs og prøve igen. i tændings øjeblikket. den skal andstryges på emnet
før det kommer lysbue.
når først har tag på det så er det ingen sag at gå til den.

ud fra mine erfaring. er det ok elektroder er de bedste.
et lille trøg. skal der til for at starte lysbuen.
hvor det andre skal der bankes lidt for at starte.! 
Skrevet af Lars ON på 10 aug 2014 17:04
Indlæggene antyder, det er helt umoderne med en gammel elektrosvejser (aka pindsvejser) og det eneste sagliggørende er CO2, kan jeg forstå.
Jeg synes dog jeg har haft megen fornøjelse af en elektrodesvejser til småreparationer og opgaver med redskaber, værktøj, legetøj, havegrill mm.
Tillige er den billig i indkøb, fylder lidt og enkel i drift, da den jo kun bruger elektroder. Så man er ikke ked af investeringen når den står stille og den er altid klar når man har en opgave.


Jeg har både en co2, og elektrodesvejser (Esab æg) Jeg bruger elektrodesvejsere rigtig meget, jeg kan rigtig godt lide at svejse med elektroder, svejser også ofte i rustfri.

Men en co2'er er nemmere at lære at svejse med, derfor foreslog jeg det.
og skal det så være rigtigt sjovt, så er det tig, og gerne i alu :-D

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
Jeg er erfaren med både co2, elektrode og tig
Jeg ville som allround svejser, vælge en elektrode svejser
Der er flere grunde
Den er nem at gå til, en pakke 53.12 elektrode og og indstilling af styrke, så kører man.
Den kan svejse alle typer jern, blot ved at skifte elektrode og evt. Polaritet
Man kan få både små handy svejseværker, og tunge 380 volt værker, der kan "skærebrænde"
Den er overlegen til reparation i malede og ruste opgaver.
Den kan bruges blæst.
En gammel ægge svejser er min favorit, nem at tænde og indstille, men n også farlig.
Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også