hjælp til fald på tagrender


Hej LDS

Under dagens kraftige regnvejr her i det nordlige jylland, opdagede jeg at mine tagrender løber over.
Det er skjulte tagrender og da jeg har afvalmede gavle, løber de hele vejen rundt om huset. Mit spørgsmål er:
Hvordan skal faldet være, når i ser vedhæftede tegning. Diamanterne skal symbolisere nedløbene. Huset er 145m2 for lige at sætte lidt tal på.
Har kraftift overvejet at ændre til "åbne" tagrender, men er meget i tvivl om hvordan fald gøres når det ikke kun er een lang rende.
PFT Finn
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Tja, der er efter min sølle mening for få og forkerte placerede afløb på de render.  I MIN ungdom regnede man med et fald på 1/2-1 cm pr meters rende til nedløbet. Husk også at tagrenden skal sidde, så den yderste kant er 1 cm under den inderste. Det gør at vandet ikke render ind i murværket ved skybrud hvis vandet ikke kan nå og flyde hen til nedløbsrørene (på grund af skidt i renden, hmm).  

Håber vejledningen er til hjælp.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Tak Nitter.
Måske har du ret med nedløbene :-). Mit problem, som jeg måske ikke fik helt skrevet klart nok, er at nedløbene nødvendigvis må være de laveste punkter, men jeg kan ikke gennemskue hvilke sider der hører til hvilken nedløb, d.v.s. at jeg har 3 punkter som skal være lavere end resten, men tagrenden hænger jo sammen hele vejen rundt... De 2 lange sider er jeg rimelig med på, men vinkel og de 2 gavle giver lidt problemer for mig :-)
Skrevet af Fonzer på 09 aug 2014 18:49
Tak Nitter.
Måske har du ret med nedløbene :-). Mit problem, som jeg måske ikke fik helt skrevet klart nok, er at nedløbene nødvendigvis må være de laveste punkter, men jeg kan ikke gennemskue hvilke sider der hører til hvilken nedløb, d.v.s. at jeg har 3 punkter som skal være lavere end resten, men tagrenden hænger jo sammen hele vejen rundt... De 2 lange sider er jeg rimelig med på, men vinkel og de 2 gavle giver lidt problemer for mig :-)

Det er egentelig ret enkelt når renderne hænger sammen. Der skal stadigvæk være fald hen til nedløbsrørene ligegyldigt hvor du ser det fra. Dvs. nedløbsrørene skal sidde lavest og det højeste sted (punkt) skal være midt mellem to nedløbsrør. Det kører man så med hele vejen rundt.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
ok..nu begynder det at give mening for mig. Tak for hjælpen
Skrevet af Fonzer på 09 aug 2014 19:23
ok..nu begynder det at give mening for mig. Tak for hjælpen
Selv tak og pøj pøj med ..............  


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Der er en rimelig chance for at dine tagrender ligger vandret, når de er etableret som skjulte tagrender.

Hvis dette er tilfældet gør det egentligt ikke så meget bare renden er stor nok.

Hvis dit træværk ellers er i orden, kan du evt. etablere en rigtig kasserende udført af en blikkenslager (husk et bræt som understøtning skåret ned mellem spærene), en sådan kasserende har typisk større kapacitet end alm. halvrunde tagrender.

Skjulte tagrender er egentlig en udmærket løsning, men det går bare galt hvis utætheder ikke bliver udbedret straks.

Tagrender er ikke dimensionerede til at klare tordenskyller o.l.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis