Hvilken rundsav og klinge til hårdttræ ?

Jeg er ved at lave en kvartsvings trappe.

Trin skal saves ud af 40 mm. Massiv finger limet Hårdttræ bordplade. Sikkert lavet af akacie eller ligende.

Jeg regner med at skaffe en sav med skinne om muligt. Men er lidt nervøs for om det bliver for varmt . Jeg saver jo på langs af årene i træet i en del af de snit.

Hvilken klinge er optimal ?

Og evt bud på en god gerne billig sav..

Kan sådan en noget eller er den for billig.
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/scheppach-dyksav-cs55-m-1400-mm-foeringsskinne-4372/

Håber nogen har lidt gode råd
Jeg er ved at lave en kvartsvings trappe.... Vis hele indlægget
17 svar
 Følg tråden
Der er 10 indlæg før dette.
Annonce
Annonce
Annonce
Hej Jeppe.

Jeg har kun lavet stålet til en enkelt trappe og her lavede min bror trinnene i simpelt fyr.
Han tog en stak reglar og savede disse op i passende dimensioner og limede dem sammen i trappetrinnets bredde og savede dem op i de rigtige længder og pudsede dem på tykkelsen.
Siden blev de lakeret.

De holder faktisk temmelig godt.
Denne trappe er en kvartsvings med repos, og altså noget lettere at fremstille trinnene til.

Det samme gør den hemsetrappe jeg har lavet af lærketræ i form at terrasse brædder, både som trin og vanger.
Her fræsede jeg spor i vangerne til trinnene med en overfræser og et simpelt fixtur der sikrede afstand mellem spor og ikke mindst at vinklen blev korrekt. Trinnene sidder ret stramt i sporene og er skruet udefra med to lange skruer i hver.
Siden også lakeret med en mat nærmest usynlig lak.

Jeg ved dit trappeprojekt er noget mere ambitiøst og at hårdt træet kan være en udfordring at save i.
Men hvad med at lave et par forsøg med det grej du har.. og se om ikke det bliver OK!
Skulle du brænde lidt kan jeg da forestille mig du vil kunne pudse forkanten nemt og effektivt med en båndpudser der ligger ned og er fastspændt med banen 90 grader på planet. Du vil dermed han "nøjes" med at holde kanten af trinned ind mod slibebåndet og herved let kunne slibe evt brændinger bort.
Jeg går ud fra du har trinnene til at ligge enten ind i fræsede spor i trævanger, eller at trinnene ligger oven på en stål konstruktion hvor de fastskrues.

Da du jo allerede fortæller at planen er at lave alle trinforkanterne med årene i trinnets brede retning bør du jo nok kunne undgå at skulle skære/save disse selv.
Hvis det er tilfældet tror jeg ikke du skal være bange for evt brændinger. Specielt ikke med en ny klinge der er eget til savningen i træsorten.

Hvad anvender du i øvrigt at software til at designe / beregne trappen med??

MVH Njord :-)


MVH Njord
jeg anvender stairdesigner. 

og ja trin fræses ind i vangere. har allerede besluttet mig for design.. med mørkt olierede trin og hvid malede trappe vangere tænker at sikre mod knast udtræk.. nu ikke mange knaster i det lim vanger træ jeg har købt hjem.

og male det med noget solidt maling evt på olie basis så det flyder godt sammen. inden trappen samles.. ved ikke endnu om jeg vil lave skjulte skrue huller.. trin på spændes vangere med 6 mm umbrako maskinskrue med møbel møtrik.. rund stang i med gevind hul monteret fra bunden i trin.

noget spændt på at samle og montere.. da det bliver pænt tungt.. men planen er at prøve montere trappe med få trin inden det hele samles og limes.. for det skal vel limes for ikke at risikere det knirker med tiden.

de 42 mm tykke svungne vangere saves ud 4 mm større end de skal være. med stik sav. derefter monteres en fræse skabelon i fuld størrelse lavet i 8mm mdf. evt tyndere. disse er savet og pudset. derefter fræser jeg kanter med kopiring i min fræser.. så jeg kan få helt pæne kanter på vangere og helt i vinket uden at skulle pudse meget.. 

jeg indrømmer gerne at det er et ambitiøst  projekt når man ikke før har bygget trappe. men jeg er frygt løs og tror på det bedste har lavet mange svære opgaver :-) så mon ikke det går.

har bestilt den billige dyksav. incl 2 skinner a 140 cm og tilbehørs kit i tyskland. de 1700kr. er godt givet ud hvis den klare opgaven.. jeg tænker bare på alle de penge jeg sparer ved selv at bygge trappen

Jeg håber da du vil lægge en masse billeder op af din trappe produktion og fortælle om dine erfaringer.
Et spændende projekt og med den rette ihærdighed så skal det nok gå godt....

Faktisk tror jeg noget af det sværeste vil være at lave håndlisten hvis den ellers skal følgevangen....

Min egen kvartsvingstrappe blev lavet af OK trapper i Brande der havde et godt fornuftigt forhold mellem pris og kvalitet samt finesser...
Det har jeg ikke fortrudt et sekund :-)

Men vil bestemt ikke afvise selv at skulle kunne finde på at tage udfordring med at bygge en trappehelt fra grunden selv :-)

Er det i øvrigt et gratis program eller??

MVH Njord

MVH Njord
Program har en gratis demo http://stairdesignsoftware.net/how-to-calculate-and-design-a-stair-using-free-software

jeg kan uploade et 3 d billede senere af design..

tak for gode råd og kommentarer fra alle indtil videre.. vender sikkert tilbage efter flere råd 
Her er billeder af model fra software..

Har lige været ved at tjekke alle vinkler m.m. efter i trappehul..
jeg elsker mit laser vatterpas (kryds laser)

Trappe galænder ser lave ud det skyldes at jeg lægger et 26,mm stykke hårdt mørkt træ oven på som bliver fræst så det ligger ca 4 ned over det andet og lidt ud over.. det laves med svag runding . samt rundes med fræser så jeg kun skal pudse minimalt..
Annonce
Hvorlagt skal jeg fræse trin ind i vangere ?

er 1 cm for meget ?
Har aldrig lavet en kvartsvings trappe.

Er bare maskinsnedker, men de 10 mm du vil fræse dine trin ind i vangerne
vil være fint tror jeg da, afhængig af hvor tykke dine vanger er.

Men har lavet nogle trin til sådanne. F.eks. Eg, Pitch-pine, Origon-pine, fyr ol.

Jeg synes det er cool at du går i gang med at lave en sådan trappe.

Kender ikke dine forudsætninger for at gå i gang med dette projekt.

Håber du oprettet en tråd på gallariet, med fotos af mange detaljer og forklaringer
det ville være fint.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også