Hvilken rundsav og klinge til hårdttræ ?

Jeg er ved at lave en kvartsvings trappe.

Trin skal saves ud af 40 mm. Massiv finger limet Hårdttræ bordplade. Sikkert lavet af akacie eller ligende.

Jeg regner med at skaffe en sav med skinne om muligt. Men er lidt nervøs for om det bliver for varmt . Jeg saver jo på langs af årene i træet i en del af de snit.

Hvilken klinge er optimal ?

Og evt bud på en god gerne billig sav..

Kan sådan en noget eller er den for billig.
http://dorchdanola-netbutik.dk/product/scheppach-dyksav-cs55-m-1400-mm-foeringsskinne-4372/

Håber nogen har lidt gode råd
17 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
slettet :-)

Njord

MVH Njord
Jeg kender ikke den sav du linker til, men det er også dem de har i Harald Nyborg, dog har de dem vist kun modellen mindre med skæredybde på 45mmm.
Jeg har en Makita dyksav, med føre skinner den er jeg rigtig glad for, og bruger den rigtig meget.
Mine andre to hånd rundsave, har ikke været i brug siden den kom til.

Du skal nok have to klinger, en fintandet til tværsnit, og en lidt grovere til længdesnit.
Klingerne fra Makita synes jeg er ganske fine, jeg har også en fra CMT, den køre også fint.
Ja du kan "få" en klinge til alle forhold, hold dig på afstand af de billigste.

Om du handler i en proff. butik ved de hvad det drejer sig om, eller de burde vide det
vil jeg mene, og denne "service" koster. (regn ikke med at de har denne viden i de
billigste byggemarkeder)

Synes selv jeg har goe' erfaringer med f.eks. Biltemas klinger Ø 210 mm med 24/40/60
Z= tænder til ca. 100,- kr. det har fungerert for mig set i forhold til prisen. (har skåret
køkken bordplader med den slags med god finish)

Men når det er sagt, kan jeg da udmærket godt se/høre/mærke forskel på en dyr og
ny slebet til 3 måske 4 kr. pr skær, (måske endnu mere) for at få slebet, lang tid siden
jeg har fået slebet til den pris, det "siger" vist sig selv.

Om du tar' en snak med fagfolk i butikken kan de vejlede dig, og du får så til gengæld 
mod en' mer' betaling også noget du kan bruge, igen og igen.

En bruger på disse sider "siger" køb dyrt og græd en' gang fremfor at købe
billigt og græd mange gange. så rigtigt synes jeg.


  

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Desværre er mange af "rådgiverene" fra disse firmaer efterhånden "handskehandlere".. og ved ikke en dyt om det..
men ellers er jeg enig I @Maskinsnedkers udtalelse..
Der er også firmaer, der ikke formår (eller mener det er ulejligheden værd) at slibe "billige klinger) fordi de er for ringe I kvalitet...
tænk over det.. smider du klingen væk, og køber en ny... eller vil du have den slebet?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er lige netop pointen GardenGirls.

Kan ikke være u-enig heri.

Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Annonce
Tak @Maskinsnedker.. nogen gange bliver man forblændet af "gode tilbud"..

@Jeppe - har du undersøgt, om en virksomhed (gerne lille) i dit område, kan lave det du spørger på?? Det kan være meget billigere, end at købe en masse grej selv.. ( jeg ved det - aldrig gå ned på udstyr)... men alligevel... kan det betale sig, at investere selv?
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jeg har undersøgt om jeg kunne leje en god maskine til formålet nær mig men det er ikke til at gøre på nettet mange steder lejer ud men skriver ikke hvad de har online.

Jeg har selv en makita rundsav og en dewalt 18 v. Makita kunne godt klarer opgaven. Den er pt monteret med en cmt ret fintandet som saver godt. Både tvær og på langs i fyr træ.. Tror ikke den klare hårdt træ på langs uden at brænde varm.

Skal save 15 trin en del med skævevinkler. Mit trappe software kan printe 1/1 skabeloner ud på A4 papir som så kan sættes sammen meget præcist.. Tanken var at bruge skabelonerne til samtidigt nemt at overskue den bedste udnyttelse af pladerne, håber meget at plade (ikke købt endnu) er pæn på begge sider da jeg med fordel kan få brugfor at vende nogle trin på pladen for bedst udnyttelse.

Grunden til jeg gerne vil bruge dyksav er at det ville være så meget nemmere og mere præcist med styrre skinne. End at påspænde styrre træ i antal mm fra skæret.

Måske kan jeg leje en festool dyksav af tømmerne som lavede vores tag flikker fyr.. Men om han vil leje sin dyre maskine ud en søndag .. Ved jeg ikke endnu..

Til længde snit gælder det om at have en smal klinge medium antal tænder ? Tænkte hvis jeg alligevel benytter min makita
Hej Jeppe - jeg tænkte nu mere over i CNC.. om der ikke var en lille snedker i området, der har det.. så tager det jo ikke lang tid at snitte de 15 trin ;-)
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
min erfaring er at det hurtigt løber op når der skal betales time løn...

som sagt vil pladen skulle vendes visse gange for at udnytte træ optimalt.. samtidigt med at trin forkant heletiden skal være parallelt med årenes retning..

tror jeg er bedst tjent med at fuske med det selv.. det er også en plade på 80x 334 cm så gælder om ikke at flytte formeget rund med den :-)

overvejer kraftigt at købe denne " discount" model http://www.ebay.de/itm/SCHEPPACH-HANDKREISSAGE-TAUCHSAGE-CS-55-2-FUHRUNGSSCHIENE-2-SAGEBL-ZWINGEN-/330869042877?pt=_DE_Haus_Garten_Heimwerker_Elektrowerkzeuge_&hash=item4d0954eebd

Da jeg jo ikke er prof.. men alligevel skal save en del andre ting.. vindues karme samt træ til trappe galender på første salen.

har læst og set nogle rewiev.. ser ok ud.. også muligt at tweeke lidt.. hvis den skrænter.

https://www.youtube.com/watch?v=vqqcmC5UY5E det er samme model med at mærke.

ved nærmere eftertanke får jeg stress hvis jeg skal lave det hele på rekord tid fordi jeg har lånt en sav eller lejet.
Ja, det kan jeg godt se.. det kunne blot være, at der var et lille værksted i området, der var ok med priser - det tager jo max. 2 timer at lave disse trin..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Der er yderligere 7 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også