Stikkontakt - 2 ledere i ét hul

Hej

Jeg er ny her, men har haft meget gavn af dette forum, og vil nu selv til at bidrage lidt. Dog først med et spørgsmål.

Jeg er netop i gang med at udskifte stikkontakterne i huset med nye LK Fuga kontakter.

Jeg er imidlertid stød på et problem ved et af dem. Det ser ud til at der fra den ene kontakt er trukket kabler videre til en 'ny' kontakt som er monteret efter huset blev bygget. Det betyder at der i den kontakt jeg afmonterede har været tre blå nul-ledninger samlet i ét hul (af den type med en spændeskrue). Én ledning til afbryderen, én til kontakten og én til den 'nye' kontakt.

I de nyere LK Fuga kontakter med udløserknap, er der kun to huller til nul-ledninger, og det er angivet at der max må monteres én ledning pr. hul.

Sker der noget ved at presse to ledninger i samme hul, således at jeg har de tre nul-ledninger i to huller?
Alternativt kan jeg samle det hele i en muffe bag kontakten og så føre en lus derfra til kontakten, men det er vist ikke noget man må gøre selv?

Hvad er det rigtige at gøre? 

/Jan
7 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I de nyere LK Fuga kontakter med udløserknap, er der kun to huller til nul-ledninger, og det er angivet at der max må monteres én ledning pr. hul.
Der må højst monteres en ledning pr hul.

Alternativt kan jeg samle det hele i en muffe bag kontakten og så føre en lus derfra til kontakten, men det er vist ikke noget man må gøre selv?
Det er måden at gøre det på.

fase
Du spørger for meget . Nej det må du ikke .

fase
Udfordringen kan være, hvis det er en stikkontakt, som sidder i et gerigt uden dåse under (som man gjorde i 60-70'erne). Der må nemlig ikke laves samlinger med muffer bag.

I øvrigt, du skriver at du har 3 nul-ledninger, men samtidig at en af dem går op til en afbryder. Det lyder mere som det er fasen, du har fat i.
Jenshøj: Kontakten er i en indmuringsdåse fra 80'erne, så i princippet skulle en muffe være helt ok og lovligt.

Det er en blå ledning, og den går videre til en kontakt (ikke kun afbryder), så det må da være nul?

/Jan
Annonce
Ja, intet problem at bruge en muffe i en dåse.

Du skriver, at en af de 3 blå går til en afbryder? Der har nullen umiddelbart ikke noget at lave. Og farven kan du ikke regne med.
Jenshøj: Ok, det er muligt jeg har set forkert, jeg må lige tjekke op på det. Men tak for tilbagemeldingerne...

/Jan
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis