Skifte borpatron ??? Billeder

Hej 

Jeg ville egentlig gerne se om jeg kunne skifte min borepatron på min gamle
stander-boremaskine. Jeg kan bare ikke lige greje hvordan jeg får den af.

Det er jo en gammel svend men kører upåklageligt, er der nogen der kan fortælle mig
hvordan. Der er ikke noget sted jeg kan fiksere akslen, så den drejer bare rundt hvis jeg
forsøger at skrue den af. Kan den være monteret på en konisk studs
eller noget i den retning.

Der sidder heller ikke nogen skrue i bunden af patronen?
Betyder det stempel der sidder noget med afmontering?





Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

35 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Almindelig vis er borepatronen skruet på med et links gevind, et hurtigt slag på nøglen
med en plast/kunstof hammer. (modsat løberetningen)

Det er den måde de fleste er "koblet" på boremaskinen.

Ellers må du åbne borepatronen max for at se om der skulle sidde en maskin skrue
inde i bunden, og skrue denne ud.


Må jeg på min vanlige vis takke på forhånd for et eller nogle svar?
Med venlig hilsen 
maskinsnedker. (emeritus)

Den korteste vej mellem mennesker er et smil.
Almindelig vis er borepatronen skruet på med et links gevind, et hurtigt slag på nøglen
med en plast/kunstof hammer. (modsat løberetningen)

Det er den måde de fleste er "koblet" på boremaskinen.

Ellers må du åbne borepatronen max for at se om der skulle sidde en maskin skrue
inde i bunden, og skrue denne ud.




Helt enig Bortset fra, det nu er højre gevind....
Hej.
Den generelle regel er, at ting der er skruet på eller skruet fast med møtrikker skal afmonteres samme vej, som de kører rundt. Jvf. sten på slibemaskiner, møtrikker til trådfælge på biler o.a. Men der er også mange undtagelser der gør livet lidt bøvlet


mvh

 varmetossen

"Den generelle regel er, at ting der er skruet på eller skruet fast med møtrikker skal afmonteres samme vej, som de kører rundt."

Helt rigtigt. Og derfor er det højregevind.

Er det slibesten, eller bilhjul, og der er venstregevind, så er det i venstre side.
(slibestenen din venstre, når du stå foran)
Annonce
Altså, de gevind jeg kender kan man køre både højre og venstre hhv. på og af ;-)

Er betegnelsen højregevind at man skruer PÅ højre og af venstre, bare lige for at få det på plads i min hjerne.

Skal man egentlig sige undsyld når man har sagt hov...

En normal skrue, skrues højre om (med uret), for at komme i.
Men det er rigtigt at forskellige maskiner kan have venstre gevind (hvor du skal skrue mod uret, for at skrue på.
Min buskrydder, har venstre gevind, selvom den drejer med uret, når den kører (det er derfor den har venstre gevind, ellers ville den løsne sig).

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Hej.
Øhh - på slibestenen er det rigtigt, men på bilen er det højre side der har linksgevind, bare så der ikke bliver voldtaget noget, men der er pile på dem jeg har set

mvh

 varmetossen

Skrevet af Klaus Lundstedt på 08 aug 2014 21:04
Hej.
Øhh - på slibestenen er det rigtigt, men på bilen er det højre side der har linksgevind, bare så der ikke bliver voldtaget noget, men der er pile på dem jeg har set

mvh


Det er også i bilens venstre side der er venstregevind, den har du fået galt i halsen.
Det er også altid det venstre hjul der ryger af traileren, hvis det ikke er spændt ortenligt, så løsner boltene sig selv, i venstre side, da det jo er et højre gevind.
Årh - vi låner lige Stumpis tråd.
Nu har jeg ejet en MGA i 10 år med centerlock fælge, så jeg tror stadig jeg har ret.
Det er godt nok over 30 år siden jeg solgte den, meeen

mvh

 varmetossen

Der er yderligere 25 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis