Hvordan skiftes en bøjning midt i varmeinstallationen?

Jeg har lige opdaget at en bøjning i min varmeinstallation er utæt :-(  Hvordan skifter man sådan én uden at skulle skille hele installationen ad fra en ende af?

Ole
10 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Et af de rør der går ind eller ud af bøjningen skal af også...
Så skruer du den nye bøjning på det ene stykke, og derefter genmonterer røret du har pillet af 
eller også indsætter du en union (tror jeg nok det hedder) altså en "samling" af et lige stykke rør...

Jo ældre man bliver, jo hurtigere har man løbet som ung...
Nu siden du skriver bøjning, formoder jeg anlæget er skruet sammen af sorte rør.

Den eneste måde du kan gøre det på, er og save/skære røret over. Det skal gøres så du har plads til at montere en union samtidig ved siden af den nye bøjning. Husk og pakke med salve/pakgarn. Det hvide gevindtape dutter ikke, da det normalt bliver utæt ret hurtigt igen.

Hele operationen kræver naturligvis du har adgang til skære og gevindværktøj, ellers bør du nok hidkalde rørsmeden i stedet.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
Super - tak for hjælpen. 

Ole
eller bruge 1/2 stk primofit kompressionsfittings... de er dog lidt dyre, men så slipper du for at skære gevind.
nej.. og det er også en dårlig idé
Hej Orc

Hvis du har fjernvarme, så mener jeg ikke engang, at du overhovedet selv må skifte den bøjning.
😃 Du kan ikke bare sådan lige save røret over - 😃 Husk endelig, at lukke for hanerne, m.m.

Med venlig hilsen

Allan Johansen
-------------------------------------
Sådan kan det gå: http://www.youtube.com/watch?v=KaHm1ecBCgw 
Som der er sagt tidligere.. har du fjernvarme.. så må du ikke selv pille ved det.. Er det almindelig centralvarme.. så må du godt.
Er der ikke mulighed for at skrue rørene sammen igen, når bøjningen er skiftet, så er du næsten nød til at bruge en primofit/unifix. Jeg vil bare foreslå at du lægger en isoleringsskål udenom samlingen inden du støber, så det har en mulighed for at give sig lidt når røret bliver varmet op igen.
Har du brug for hjælp,  er du velkommen til at skrive.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Det er almindelig centralvarme, så ingen problem dér.

Ole
Kan du ikke gøre så du kommer på røret hvor det ikke er støbt ned, og så kører det i PEX der hvor det er støbt ned og frem...? Det lyder i mine øre som en dårlig idé at støbe f.eks. en primofit ned. Jeg tror du får problemer med at det ikke kan arbejde og evt. tæring. I det mindste bør der være en rørgennemføring vil jeg mene.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis