Bygning af små pontoner

Jeg søger et godt råd: Vil bygge 2 små pontoner som hver består af 2gange 2 elementer.
Altså man kobler 2 sammen,af hensyn til transport og vægt.De skal så forbindes med en lille platform som man sidder på.Målene skulle gerne være ca. 2.40m lange og 61 cm bredde.Skal laves af flamingo plader som limes sammen flere lag så man opnår en bæreevne til ca. 120 kg. De skal så beklædes,forstærkes med glasfiber. Eventuelt med tynde plywoodplader som beklædning.Og så skal der være en plade som man kan påspænde en mindre påhængsmotor. Skal blive så let at en mand kan håndtere af og pålæsning.Tænkes brugt til kystnært fiskeri.

prip

13 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Det lyder som en lidt besværlig måde at begå selvmord på.
En så lille, spinkel flåde kan dårligt nok benyttes i en beskyttet havn.

Finnband
Skrevet af finnband på 06 aug 2014 22:34
Det lyder som en lidt besværlig måde at begå selvmord på.
En så lille, spinkel flåde kan dårligt nok benyttes i en beskyttet havn.
Ak ak, det kan gøres meget mere udspekuleret. Var en gang næsten ved og sejle over en lystfisker der lå og pjaskede rundt i en grøn redningskrans uden nogen form for lys i mørkningen. Så er det det påtænkte fartøj efter min mening lidt mere sikkert.

Hvis du vil bruge en form for skumplader til at lave en indvendig form af du kan beklæde med  glasfiber, bør du lige sikre dig det påtænkte matriale ikke forsvinder når det kommer i forbindelse med den flydende del af glasfiberen. Måske du burde overveje og bruge plader af krydsfiner i stedet ??? Det er også uden tvivl billigere. 

Åh, du ville lave en massiv stak og beklæde med glasfiber, skulle lige forstå prinsippet. Det er sgi sent.   Personligt ville jeg bruge luft som opdriftsmiddel. Det er billigt og nemt at have med og gøre. 


Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Flamingo forsvinder da vist som dug for solen, hvis det kommer i nærheden af polyester. Måske flamingo kan enes med epoxy, men det er jo en dyre løsning. (Du kan jo prøve at forsegle flamingoen, med en gang maling, eller lignende, så det ikke forsvinder)
Men du skal jo nok lave et forsøg først...


Der findes skum det tåler polyester/acetone, jeg fandt nogle brugte Isopal tag isoleringsplader til at støbe en lille overbygning til min jolle, de er helt upåvirket af acetone / polyester, de kan for øvrigt heller ikke brænde...

Min erfaring er at det hurtigt løber op, med at bygge selv i glasfiber, måske du skulle overveje at købe en pontonbåd i stedet for ???


Jeg er fuldstændig enig med de andre.

Du kan bruge (= spilde) en masse tid og penge på at bygge noget - specielt hvis du 
ikke før har erfaring med lignende ting - eller med både og joller.
Der er mange uventede ting, som får en "båd" til at blive usikker, ustabil, skarpe kanter - tung osv.

Brug hellere en pose penge på en gedigen oppustelig fiske-kajak.
Drop motor - med pagaj, kommer du også sikkert frem - og får flotte brede skuldre.

Har selv sejlet en hel del med en oppustelig kajak - Airis - ikke stor nok til til fiskeri - men til sjov.
den er forbløffende sødygtig - vi har også sejlet ture i hård vind og bølger.



Google dette:  "inflatable fishing kayak"
Se på YouTube det samme - og du får meget inspiration.



Sådan en sag koster måske 3-5-8 000 kr 

og en regulær fiskekajak (altså plastik - sit on top) kan du købe på DBA for 3.500 kr - og opefter.

Det er meget mere fornuftigt at gå den vej.


HUSK: Godt sikkerhedsudstyr = redningsvest, kompas, kort, nødlys, små raketter,
spejl til at blinke med - lomme-vhf eller moboiltelefon, tag afsted 2 sammen - husk at være 
god fysisk form, godt tøj = evt våddragt, i koldt vejr og tænk på risiko for at komme i vejen for større både,
som måske slet ikke ser dig, fordi de ikke holder ordentlig, snor, drivanker ....... måske ikke det hele, men bare lidt at tænke på.

--- og vigtigste sikkerhedsudstyr er det du har mellem ørerne.
 god tur.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Som Jens skriver, opløser polyester flamingo.
Men ja ganske rigtigt epoxy gør ikke, koster dog det dobbelte. :-)

Mvh

Mvh
Martin

Cand alt. med speciale i det jeg finder spændende.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
Annonce
Jeg skal vist prise mig lykkelig for, at vi som knægte overlevede at lave tømmerflåder af gamle paller med tomme fem og ti litersdunke under til opdrift som vi tøffede rundt på Korsør nor på. 
Ja det er rigtigt - tiderne skifter

Jeg har også lært at være ved vandet og bygge tømmerflåder og fiske,
 dengang børn ikke kunne drukne, og redningsveste var af kapok, og lå inde i huset
for ikke at blive våde.

Men jeg vil nu mene at sikkerhed er en god ting alligevel.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Hej je---ns. Det foto du bringer ser interressant ud. Hvad er det man ser? En mand på pontoner,med årer og påhængsmotor? Angående flamingo og polyester/glasfiber,så har jeg læst,at hvis man viklede flamingoen ind i Vita Vrap,så skulle polyesteren ikke ramme flamingoen! Men jeg kan godt se,at eksperimenter må være vejen frem! Er der mon ikke nogen som ca. kan sige/skrive hvor stor en flamingo flade-klods man behøver for at bære 100-110 kg? Det er jo kun en ting til at blive båret 50-100 meter ud fra kysten når man fisker.Eventuelt med en sikkerhedsline i et anker på stranden!

prip

Hej Prasmussen

Opdrift:
En flamingoplade på 60x120 cm * 10 cm tyk:
Den har et rumfang på 72 liter, og kan holde "en ting" på ca 70 kg flydende
 - men også kun lige akkurat flydende i overfladen.

100 kg lige i overfladen kræver ca 1½ plade.

Til et "fartøj" ønsker vil man gerne have mindst 3-5 gange så meget opdrift - dvs
at du skal bruge cirka 3-400 liters opdrift - og det vil for eksempel være 5 plader.
Disse 5 plader vil give ca 350 kg opdrift.

Bare sejle 50-100 m fra kysten - og sikkerhedsline-------
Du kan jo godt gøre det i stille ( jeg mener HELT stille)  vejr, men hvis det blæser bare lidt, så 
får du straks ged i det med 100 m. sikkerhedsline, som hænger i sten, tang, pæle, og 
hvor driver du hen, og hvordan kommer du ind osv.

Du kan hurtigt rode dig ud i en fjollet situation - det er ikke så nemt at styre tingene ude på vandet.

mvh A.

To ulykker kommer sjældent alene.
Der er yderligere 3 indlæg i tråden.
LDS Systembesked
LDS Tip
Automatisk tip
Indkøbstip: Få 20% rabat på epoxy med vores rabatkode hos Malgodt: LDSMAL07     Se mere her
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.
Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også