Selv-byg egetræ plankebord

Goddag alle


Jeg har tanker om at købe en massiv egeplanke som skal blive til et stuebord.

Planken jeg har udset mig, har ligget ude i vind og vejr ganske længe - fejler dog intet. Men jeg er i tvivl om, hvor længe jeg skal have den liggende inde i varmen, før jeg må arbejde på den? Jeg har læst lidt på nettet, nogen steder skriver de 1 år, andre 2 år plus 2 år. Jeg er med på at det er for at sikre, at den ikke skal slå / vride sig, men hvordan og hvorledes?


På forhånd tak.


Thomas 
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Du må ikke tage den ind i varmen nu, men den skal under tag så den kan tørre langsomt op i et års tid.
Ja og husk den skal lægges på strøer, så den tørre lige meget fra begge sider. Det er det der gør, den ikke slår sig ved tørringen.  

Mvh. Leif.

Onliner:
"Diskutér ikke med en idiot. Vedkommende vil gøre alt for og trække dig ned på sit eget sølle niveau, for derefter at slå dig med sin enorme erfaring i kaos.
prøv at tjekke nogle med fugtigheden i træet. Tal evt. med din lokale tekniske skole. De unge mennesker vil helt sikkert gerne hjælpe dig.

God fornøjelse med dit projekt.


Med venlig hilsen


Tibberup Høkeren


www.tibberuphoekeren.dk


Tror at MMT for længst har tabt interessen for den bold han kastede i luften
Næ jeg har nu ikke mistet interessen, og jeg er kun lidt blevet klogere på hvordan den skal tørres. Det tager jo også 1-2 år så der er rigelig tid til at finde viden i mellemtiden
En rigtig god ide er at lukke enderne med flydende parafin, da træet tørre hurtigere i endetræet med det resultat at planken begynder at flække.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis