fået sokkelen understøbt, nu med revner i facaden

Jeg har nu fået understøbt sokkelen på huset, og fået lagt omfangs dræn. 


problemet er nu at, min næsten nye facade for fået tynde revner en del steder. huset er netpudset. 

min entreprenør siger at det er normalt med lidt revner. hvad siger i? er det sjusket arbejde eller meget normalt?

Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
12 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Prøv at sæt nogle billeder ind, så er det nemmere at komme med brugbart svar...

Men er det lidt svindrevner, på kryds og tværs, har det nok ikke noget med soklen at gøre...
huset har stået i snart 2år uden 1 revne i netpudsen. alle revner der er kommet sidder ved vinduer. jeg vil prøve at få taget lidt billeder. revnerne er tynde. jeg har også fået lidt tynde revner i stuen i min forsats væg i stuen og 1 revne i en murstensvæg der går hele vejen igennem husets midte.
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Pu ha lyder ikke godt.. Sætnings skader ses ofte ved hjørner af vinduer..

Jeg har selv overvejet at få understøbt sokkel på vores hus fra 1906 .. Men det er ofte lidt svært at vide med sikkerhed hvordan huset reagere.. Blev det lavet med støbning og derefter udfyldning med ekspanderede beton ? Ellers bare støbt op under eksisterende fundament ?

Er der støbt nye betongulve ? Syntes at have hørt man ikke bør vente for for længe da gulve hjælper med at stabilisere og sikre fundament ikke sætter sig synker..

Jeg har ikke nok forstand på det ..

Håber ikke det bliver værre..

Har din entreprenør ikke haft en geoteknikker eller ingeniør ind over?
for det lyder da ikke som om det er udført dårligt.
det havde været en god ide at få fat i nogen glas stykker f.eks 5x10 cm. Og så lim dem på hen over dine revner, med fliselim på hjørnerne af glasset. Hvis de knækker så er den helt gal.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
jeg har selv fået fortaget jordbundsprøver. rapporten fik entrepenøren inden han gav tilbud og gik igang. 


understøbningen blev udført udefra, da vi samtidig fik lagt omfangsdræn. jeg synes det virkerede lidt vildt at da han var færdig med understøbning, var der en 2meter dyb rende rundt om hele huset. 
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Annonce
Arh det må man heller ikke. Det er nok der problemet ligger. prøve at finde krav og regler på det. Tror enten det hed en hus side eller 3 meter må stå frit af gangen. Men følger lige op på det.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Fedt.. mange tak..

jeg er meget intereseret i om der findes nogle regler, så jeg evt står bedre, hvis han skal reperare revnerne.  han mener selv at det ikke kan undgås med revner. men han nævnte ikke noget om at vi kunne forvente revner inden vi gik igang. det er skide træls at have brugt 40-50000kr på sin facade, som nu skal reppes en del steder..
Denne bruger er slettet og ikke længere aktiv.
Jamen jeg skriver det her i morgen så
ja det træls.
ja det ikke bare en lille rep. Man skal helt ind til murstenen og der skal ligges jern inde i fugerne i murværket. Og det kan man først starte på efter man har lavet den test med glasset. Hvor det har siddet der et år uden at havde været knækket.

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS

Hej Henrik

 
Det lyder ikke godt at facaden revner og at der er kommet revner i skillevæg efter du har fået understøbt og drænet.

Det er ikke normalt at frigrave en hel facade på en gang i forbindelse med understøbning - det giver en for høj risiko for at noget styrter sammen.

Hvis et dræn ligger for dybt kan det påvirke jorden under fundamentet - jorden kan tørre ud hvis dræn ligger under underkant af fundament og dermed give sætningsproblemer og revner til følge.

 

Jeg har set mange forskellige sætningsrevner igennem årene og hvis du ønsker en snak er du meget velkommen til kontakte mig.

 

Vi arbejder med en opgravningsfri løsning til stabilisering af gulve og fundamenter som har sætningsproblemer som hedder Uretek Metoden.

Med Uretek Metoden kan vi uden opgravning og ophugning af gulvet stabilisere og øge bæreevnen i de jordlag som er årsag til at fundamentet eller gulvet sætter sig.

 

Hvis du vil vide mere om hvordan stabiliseringen foregår kan du besøge vores hjemmeside på:

www.uretek.dk

eller kontakte mig på tlf. 70 20 33 01.
MVH. Kent Steffensen

(KSS)
"Hvis et dræn ligger for dybt kan det påvirke jorden under fundamentet - jorden kan tørre ud hvis dræn ligger under underkant af fundament og dermed give sætningsproblemer og revner til følge."
Dette du skriver er nu ikke helt rigtigt
Det er meningen at drænet skal lede vandet væk for at holde fundamentet tørt.
Man må ikke ligge det under fundamentet fordi drænet ikke er dimensioneret til at kunne bære laster fra fundamentet. Derved vil fundamentet skride ud mod drænet og vil udsættes for sætningsskader

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Der er yderligere 2 indlæg i tråden.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis