Forhøje spær

I forbindelse med tagrenovering skal jeg have påforet 200mm spærtræ ovenpå de gamle spær. Er det ok at at bruge lige beslag på siden af gamle og nye spær med beslagskruer og dermed laske dem ovenpå.
6 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
Hej.
Jeg er ikke helt inde i det her i nu.
Men efter min mening tror jeg ikke det holder. og man kan hele ikke opbygge det på samme princip som opretning af tag.
Jeg tror mere du er ude i en åse konstruktion. hvor du køre dit spærtræ/reglar den modsatte vej.
Men ved ikke hvad de andre synes?

Med venlig hilsen
Martin H.

Bygningskonstruktør / Energikonsulent
Skitsering - Byggeansøgning - Udbud - Tilsyn og byggeledelse.
Projekt,- projektering- og byggeledelse.
Arkitektfirmaet ARKIdesign ApS
Jeg mener blot du påfore dem som lasker på siden af spærene. Så engang en video med et firma som sælger en slags alu profil, lidt som en retskinne, hvor der er en række pinde fastgjort. Så kan man få profilen af det eksisterende spær og skære det nye spærtræ med samme profil. Lidt ligesom når man stryger en køkkensokkel til gulvet.
Her var den: https://www.youtube.com/watch?v=qWVqF8ZWMiI
Hvis du skal hæve det 200 mm syntes jeg virker som lidt voldsomt. Men jo det kan du godt du skal bare have fuld kontakt mellem de 2 stykker pind du lasker sammen.

Hjemmelavet er ikke nødvendigvis et kvalitetsstempel.

Jeg går ud fra du vil efterisolere og nyt tag på?

Det er en meget alm. løsning at anvende en sømplade og laske nyt spær ovenpå, også i nye huse f.eks. med fladt tag. Så det kan du fint gøre.
Du skal dog sikre dig taget i sig selv har tilstrækkelig styrke til den øgede vægt (især hvis du ligger et tungere tag på)

Mvh Simon

Mvh Simon
Bygningsingeniør
tænk også på hvordan dit udhæng ser ud hvis du smider 200mm mere på udad.
Jeg har set et par steder hvor det er alt andet end pænt...
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis