Kalmarbrædder til facade der skal males?

Her er lige et par spørgsmål, jeg har søgt men ikke fundet svar på.

  • Hvilken sort af kalmarbrædder er bedst til facade, det må ikke være trykket træ, og det skal males i svenskrød og evt. hvor er det bedst at købe på sjælland, så man får kvalitet for pengene?
  • På det nuværende hus, på den sydvendte side,  har et par af brædderne nærmest lavet et U og har sluppet lidt i siderne.
    Jeg fik at vide at brættet var vendt forkert med ringene udaf, og hvis det bliver sat på omvendt, så vil det lukke sig ind mod huset.
    MEN så har jeg læst flere stedder, at brædderne skal sættes med ringene vendt udaf, altså kernetræet skal vende udaf
    da det derfor er mindre påvirkeligt af vand. Hvad er korrekt? eller omvendt

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
5 svar
 Følg tråden
Annonce
Annonce
Annonce
I omvendt orden. Ja kernesiden skal vende udad af den årsag du anfører og for at sikre at træet ved udtørring ikke begynder at gabe. 

Kalmarbrædder kan skæres af alle mulige træsorter, fyr, gran, eg, lærk m.fl. Men hvis det er til renovering af et hus, så skal du vel fortsætte med den trætype der er anvendt? Fyr er nok det mest anvendte, men er træet fri af jorden er douglasgran et godt og formstabilt valg, der prismæssigt er mere overkommeligt end de mere hysteriske sorter som eg og robinie m.v.

Hvem på Sjælland, der leverer den bedste kvalitet til prisen ved jeg ikke, men hvis huset ligger i Sverige (jf. din bundlinie) så find et lille savværk nær dit hus og få dem savet der i den tykkelse, som de øvrige brædder har og af samme træsort. Det er garanteret prismæssigt konkurrencedygtigt.

Men uanset hvad, så lad være at bestille brædder og få dem leveret. Kalmarbrædder vil af naturlige årsager variere meget, så det godt betale sig selv at sortere dem, så du får dem i den bredde du ønsker i den bedste kvalitet.

Kalmar brædder er billige og kvaliteten er i top hos Fousing Savværk ved Struer. 97 86 51 43 - 30 62 82 26
Vi har selv købt der flere gange - med deres priser er jeg sikker på du kan få leveret på Sjælland og stadig være til billige penge.
Held og lykke.
Hov nu fremgår det jo ikke helt om huset er klinkbygget eller 2-1. Er det 2-1 kan de inderste brædder godt vendes med splintsiden udad, men de yderste skal vendes med kernesiden ud. Ved udtørring "lukker" brædderne sig således mod hinanden
Det er 2-1

Hej jeg hedder Denice og har arvet et hus i sverige, det er et lille træhus der trængertil en kærlig hånd.
 Følg tråden
Vil du være med? Log ind for at svare.

Relaterede emner

Sponsor på LDS
Malgodt.dk

Malgodt er sponsor på Lav-det-selv.

Få særlig rabat på maling, epoxy og meget andet.

Se mere

Tilmeld dig og få fordele



Deltag i forummet, stil spørgsmål og svar andre

Favoritmarkér spændende indlæg

Færre reklamer, når du er logget ind
...og meget mere



Tilmeld dig gratis

Se også